گرچه از حادثه کشتار گروهی از دانش آموزان یکی از مدارس متوسطه در ایالت «کلرادو» ی آمریکا توسط دو دانش آموز همان مدرسه، مدتی گذشته است اما چون مشابه این حادثه در آمریکا و نیز در برخی از کشورهای اروپایی چندین بار اتفاق افتاده و بعید است که آخرین حلقه این سلسله حوادث باشد) جا دارد مورد بحث و بررسی قرار گیرد. روشن است که بزهکاریها و ناهنجاریهای اجتماعی ریشه در عوامل متعدد اجتماعی، خانوادگی، مذهبی و... دارد و بررسی و مبارزه با آنها بدون توجه به ریشه ها و عوامل آنها، منطقی نیست. کارشناسان و پژوهشگران اجتماعی و جامعه شناسان و روانشناسان آمریکا پیرامون رواج خشونت در این کشور به ویژه در میان نوجوانان، پژوهشها و بررسیها کرده اند و مطالعات متعددی درباره جوانان و کودکان انجام داده و مصاحبه ها نموده اند. در مجموع، علل اصلی خشونتها و جنایتهای دانش آموزان و نوجوانان آمریکایی را در چند عامل می توان خلاصه کرد:
1- نوجویی و کشش به سوی نوگرایی.
2- فردگرایی و آزادی بدون مسؤولیت.
3- گسیختگی بنیاد خانواده و سست شدن پیوند و ارتباط جوانان با بزرگسالان خانواده.
4- آزادی فروش اسلحه در آمریکا و در نتیجه دسترسی آسان به اسلحه و مهمات.
5- نمایش فیلمهای خشونت آموز سینمایی و ویدیوئی.
6- دسترسی جوانان به شبکه گسترده اینترنت و امکان آموزش عملیات جنائی از برنامه های این شبکه.
هر یک از این عوامل در خور بحث و بررسی جداگانه است و ما در اینجا تنها در مورد نمایش فیلمهای خشونت آموز در آمریکا و آثار ویرانگر آن بحث می کنیم:
مردم آمریکا انواع سرگرمیها و تفریحات را تجربه کرده اند و اکنون بسیاری از سرگرمیها که شاید تعدادی از آنها برای بسیاری از مردمان شرقی از آرزوهای دور و دراز باشد، برای آنها چنگی به دل نمی زند! ، از این رو آخرین سرگرمی که برای آنها جاذبه دارد، صحنه های هیجان انگیز و وحشت آور است که بیشتر در فیلمهای جنایی می توان مشاهده کرد.
از طرف دیگر شرکتها و کمپانیهای تولید کننده فیلم های سینمایی، برای بازاریابی و جلب بینندگان بیشتر، فیلمهای هیجان انگیزی شامل صحنه های قتل، جنایت، آدم کشی، حوادث وحشت آور و امثال اینها تولید می کنند و این فیلمها تاثیر بسیار مهمی در گرایش جوانان و نوجوانان آمریکایی به جرم و جنایت دارد. اطلاعات به دست آمده از تقویم و نوشته های دو دانش آموز آمریکایی که در ایالت کلرادو پانزده نفر از همکلاسیهای خود راکشتند و مدرسه را بمب گذاری کردند (وخود نیز به هلاکت رسیدند) ، نشان می دهد که هر دو جوان سناریوی عملیات حمله به همکلاسیهای خود را در بازیهای ویدیوئی تمرین کرده و فکر این جنایت را از یک فیلم سینمایی که در آن اتفاقات مشابه صورت می گیرد، کسب کرده اند. این دو نفر اکثر وقت خود را با اینترنت و وسایل تفریحاتی و رسانه ای مصرف کرده و از طریق این شبکه ها به طور آزاد روش ساخت بمب را یاد گرفته اند. طبق اظهارات ماموران انتظامی، این دو دانش آموز در نوشته های خود یادآور شده اند که قصد داشتند پانصد نفر را در محل زندگی خود کشته و پس از ربودن یک هواپیمای مسافربری، برای عملیات وسیع تر به شهر نیویورک بروند! . بنا به گزارش مطبوعات، سناتورهای آمریکایی قصد دارند از کمیسیون تجاری یا وزارت دادگستری بخواهند تحقیقاتی را در مورد فروش فیلم، نوارهای موسیقی و یا بازیهای ویدیوئی غیر مجاز به کودکان و نوجوانان آغاز کنند زیرا تحقیقات نشان داده است که بسیاری از فیلم هایی که دیدن آنها برای افراد زیر هیجده سال ممنوع است، به افراد این گروه سنی فروخته شده است. اسقف اعظم شهر «دنور» که شاهد فاجعه اخیر کشتار دانش آموزان بوده، می گوید: «جامعه ما به خاطر خشونت زیادی که در فیلمهای سینمایی و تلویزیونی وجود دارد، عقل سلیم خود را از دست داده است » .
آثار ویرانگر فیلمهای حادثه ای و جنائی آمریکا که به کشورهای اروپایی نیز فروخته می شود به قدری زیاد است که گاهی مسؤولان کشورهای اروپایی از آن به عنوان تهاجم فرهنگی آمریکا از طریق فیلم یاد می کنند واز بدآموزیها و آثار سوء اجتماعی آن شکوه می نمایند! .
×××
در اینجا بد نیست نگاهی هم به جامعه خودمان بیندازیم و از عواقب خطرناک اجتماعی بعضی از فیلمهای مجاز (یا غیر مجاز) در روحیه جوانان نگران باشیم. گاهی حوادث و جنایاتی در کشور ما اتفاق می افتد که نشان می دهد ریشه در این گونه فیلمها دارد. البته بزهکاریها و ناهنجاریهای برخی از جوانان و نوجوانان ما علل دیگری نیز از قبیل بیکاری، اعتیاد، ارتباط و دوستی با افراد ناباب و امثال اینها دارد اما در هر حال گاهی حوادثی اتفاق می افتد که تا چند سال پیش در کشور ما سابقه نداشته است و بی شباهت به رفتارهای بزهکاران غربی نیست. آیا در انتخاب بعضی از فیلمها و سریالهای خارجی که از شبکه های مختلف تلویزیون کشور ما پخش می شود، دقت لازم به عمل می آید؟ ! .