ماهان شبکه ایرانیان

روابط آمریکا و عراق

چندی پیش شاهد بحرانهایی درکشور عراق بودیم. این بحرانهاهنگامی آغاز شد که آمریکا به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت خواست که گروه خلع سلاح سازمان ملل در عراق به فعالیتهایی بپردازند وکاخهای صدام را بررسی کنند تا عاری از هر گونه تسلیحات میکربی،هسته ای و شیمیایی باشد

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

چندی پیش شاهد بحرانهایی درکشور عراق بودیم. این بحرانهاهنگامی آغاز شد که آمریکا به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت خواست که گروه خلع سلاح سازمان ملل در عراق به فعالیتهایی بپردازند وکاخهای صدام را بررسی کنند تا عاری از هر گونه تسلیحات میکربی،هسته ای و شیمیایی باشد. "تونی بلر"نخست وزیر انگلیس در این باره می گوید: اگر صدام حسین همچنان سلاحهای کشتار جمعی خود را حفظکند، نباید خطر وی را در منطقه کم برآورد کنیم. وی افزود: صدام حسین از این سلاحها استفاده کرده است ودلیلی ندارد که برای منافع خود باردیگر از این سلاحها استفاده نکند. دراین حال، یکی از روزنامه های عراق می نویسد: این کشور هیچ گونه سلاح کشتار جمعی در اختیار ندارد و آمریکابه دلیل دشمنی بغداد با اسرائیل قصدحمله به عراق را دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، روزنامه"العراق" نوشت: عراق طبق قطعنامه های سازمان ملل تمامی سلاحهای کشتار جمعی خود را نابودکرده است و هیچ گونه سلاح شیمیایی،اتمی یا میکربی در اختیار ندارد.همینطور "همام عبدالخالق عبدالغفور"وزیر اطلاعات عراق نیز می گوید:بغداد از سلاحهای کشتار جمعی استفاده نخواهد کرد زیرا چنین سلاحهایی را در اختیار ندارد.

آمریکا برای جلب رضایت کشورهای عضو شورای امنیت وکشورهای دیگر جهان، تلاش بسیاری می کند تا بتواند عراق را تحت تحریمهای مختلف زیر فشار قرار دهدو بعد با کمک دیگر کشورها وهمدستانش به عراق حمله نظامی کند.این در حالیست که کشورهای مختلف، رسانه ها و مردم مسلمان وغیر مسلمان دنیا با شنیدن خبر حمله آمریکا به عراق به پا می خیزند و باعکس العملهای متفاوت آمریکا را ازاین عمل منع می کنند. از جمله آنکه قریب به اتفاق، راه حل دیپلماتیک راپیشنهاد می کنند. چین، روسیه وفرانسه مخالف بکارگیری زور بر ضدعراق هستند. روسیه که نماینده ویژه ای را به عراق اعزام کرده است به آمریکا در مورد استفاده از زور هشدارمی دهد.

اتحادیه عرب با مردود دانستن کامل توسل به زور علیه یک کشورعرب، معتقد است که گفتگوهای سیاسی، بهترین راه برای حل و فصل اختلافات است. دبیر کل اتحادیه عرب می گوید: چنین حملاتی تنهاموجب افزودن رنج و عذاب مردم عراق خواهد شد.

مصر و سوریه نیز با هر گونه اقدام نظامی آمریکا علیه عراق مخالفت کردند.

در این هیاهوست که "مادلین البرایت" وزیر خارجه آمریکا با"یوگنی پریماکف" همتای روسی خوددر مادرید دیدار می کند تا رضایت روسیه در حمله به عراق را جلب کند.اما در خلال این دیدار که دو ساعت به طول می انجامد، دو طرف در موردچگونگی برخورد با ممانعت عراق ازبازرسی بازرسان سازمان ملل به توافق نمی رسند. یوگنی پریماکف بر لزوم ادامه سیاست گفتگو با عراق تاکید کردولی البرایت این سیاست را بی نتیجه می خواند.

فرانسه عضو دیگر شورای امنیت که با روسیه هم عقیده بود، پس ازدیدار با آلبرایت اعلام می کند: چنانچه آمریکا دست به اقدام نظامی بر ضدعراق بزند، فرانسه این اقدام رامحکوم نخواهد کرد. در این رابطه یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پس از گفتگوهای وزیران خارجه آمریکا وفرانسه بیان می دارد: آلبرایت از اراده ودرین بویژه تصمیم وی مبنی بر این که حق انتخابهای غیر دیپلماتیک همچنان وجود دارد، دلگرم شده است.

از سوی دیگر، "بولنت اجویت"معاون نخست وزیر ترکیه طی بیانیه ای اظهار داشت: هیچ انتظاری برای مشارکت ترکیه در عملیات نظامی درمنطقه - که ترکیه با آن موافق نیست نباید وجود داشته باشد. وی در این بیانیه افزود: عملیات نظامی علیه عراق پیش از بکار گرفتن تمامی راه حلهای دیپلماتیک، می تواند عواقب بدی برای تمامی منطقه بویژه ترکیه به دنبال داشته باشد.

همچنین دولت خودگردان فلسطین اعلام کرد: استفاده از زور علیه عراق برای حل مساله بازرسان تسلیحاتی عراق، فقط نتایج منفی برای خاورمیانه به بار خواهد آورد.

در این بین کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل تصمیم خود را مبنی برسفر به بغداد بیان می کند. این تصمیم با ترغیب وزیر امور خارجه کشورمان دکتر خرازی مواجه می شود. همچنین وزیر خارجه روسیه با بیان این مطلب که روسیه، فرانسه و چین از انجام سفردبیر کل به بغداد حمایت می کنند ابرازامیدواری کرد که امکان برگزاری جلسه ای با حضور کشورهای مؤثر درتقویت راه حلهای سیاسی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک میسر شود. قابل ذکر است که وزیر امور خارجه ایران در ادامه تلاشهای سیاسی برای حل مسالمت آمیز بحران عراق با کوفی عنان گفتگوی تلفنی انجام می دهند ودر آن حمایت تهران از انجام سفر دبیرکل به بغداد را اعلام می کنند.جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون ریاست سازمان کنفرانس اسلامی رابعهده دارد، تلاشهای دیپلماتیک وسیعی را برای یافتن راه حلی سیاسی جهت اجرای قطعنامه های سازمان ملل انجام می دهد. در ضمن رئیس جمهور کشورمان آقای سید محمدخاتمی در دیدارشان با معاون وزیرخارجه ترکیه گفتند: امیدوارم دو کشورایران و ترکیه و سایر کشورهای علاقه مند صلح در عراق تلاش کنند تاجلوی فاجعه انسانی و ایراد خسارت به مردم عراق گرفته شود. مهم این است که ما کشورهای اسلامی و منطقه بکوشیم که مشکلات را با همبستگی یکدیگر حل کنیم.

در نهایت صدام در دیدار با کوفی عنان و نیز تحت فشار افکار سیاسی درسطح جهان مجبور به پذیرش بازرسی کاخها توسط بازرسان بین المللی شدکه این امر موجب نجات عراق ازحمله نظامی آمریکا و تشنج از منطقه گردید.

در پایان به بیان گفته هایی چند که در رسانه های مختلف دنیا در این باره آمده اشاره می کنیم:

نشریه آلمانی فوکوس: تکروی آمریکا در جهان، سیاستی بیهوده وبی هدف است.

فوکوس به نقل از رونالد استیل استاد آمریکایی نوشت: بی تردید دنیادیگر امریکا را به عنوان ابر قدرتی که از منافع ملی خود در جهان حمایت می کند قبول ندارد و حضور این کشوردر سطح دنیا بیشتر با محصولات سینمایی هالیوود و رستورانهای زنجیره ای مک دونالد است.

رسانه کریستین ساینس مانیتور(آمریکا): صدام که بیش از سی سال به عنوان ظالمترین دیکتاتور قرن معاصر بر عراق چنگ انداخته است،بار دیگر توانست از یک فاجعه سیاسی نجات یابد. صدام در قدرت نمایی اخیر همان کاری را کرد که عادت داشت: به مرز فاجعه رسیدن وسپس عقب نشینی کردن.

الحیات (لبنان): آمریکا به منظورادامه سلطه در منطقه و محروم کردن فرانسه و روسیه و چین از قراردادهای نفتی و اقتصادی در عراق، تصمیم دارد صدام را سرنگون و نظامی راجایگزین کند که بتواند منافع درازمدت واشنگتن را تامین کند.

"برگرفته از روزنامه های همشهری، کیهان،اطلاعات، جمهوری اسلامی"بهمن و اسفند (5، 6، 11، 18، 25 و 26)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان