ماهان شبکه ایرانیان

در جست و جوی نور

 در جست و جوی نور، علامه شیخ حسین بن عبدالصمد جبل عاملی، تحقیق و ترجمه ی ناصر باقری بیدهندی، انتشارات زائر (وابسته به آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام)، یک جلد، ویرایش یکم، چاپ یکم، ۷۹ صفحه ی رقعی، زمستان ۱۳۷۹خ، قم، شابک ۷- ۳۱- ۶۴۰۱- ۹۶۴.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 در جست و جوی نور، علامه شیخ حسین بن عبدالصمد جبل عاملی، تحقیق و ترجمه ی ناصر باقری بیدهندی، انتشارات زائر (وابسته به آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام)، یک جلد، ویرایش یکم، چاپ یکم، 79 صفحه ی رقعی، زمستان 1379خ، قم، شابک 7- 31- 6401- 964.

خداوند، به انسان، با دو حجت و برهان (عقل و حضرات معصوم علیهم السلام) صراط مستقیم را نمایاند.

برخی، فطرت پاک خود را تبعیت کردند و با چراغ عقل، در پی معصومان علیهم السلام راه درست را در پیش گرفتند و گروهی، به اسباب مختلف، به این دو حجت بی اعتنا شدند و گمراهی خود را خریدند.

پس از غیبت حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه الشریف - ، علما و دانشمندان، نقش اصلی را در هدایت مردم بر عهده گرفتند.

این بزرگواران نیز در انجام دادن این رسالت بزرگ، مسامحه نکردند و با وجود سختی ها و مرارت های گوناگون و فراوان، در نشر اسلام ناب، کوشیدند و برخی، در این راه، شهادت را در آغوش کشیدند.

یکی از موضوعاتی که پس از وفات حضرت رسول صلی الله علیه و آله همواره مورد اعتنای ائمه علیهم السلام و پس از آنان علمای شیعه بوده، اثبات حق بودن مذهب شیعه است.

پس از وفات حضرت رسول صلی الله علیه و آله گروهی، با وجود تاکیدهای فراوان و گوناگون آن حضرت بر این که امامت جامعه، برعهده ی حضرت علی علیه السلام است، از این فرمان الهی، روگردان شدند و راهی دیگر برگزیدند.

به مرور زمان، این روگردانی سبب شد که امامان معصوم علیهم السلام ناشناخته تر گردند و کار به جایی رسید که در اسلام، مذاهب مختلف ایجاد شد.

علمای شیعه، همواره، با استدلال و منطق و به دور از سخنان نابه جا و کردارهای ناشایست و... حقانیت شیعه را آشکار کردند.

هر گاه یکی از احکام و اصول شیعه (اسلام) مورد اتهام و تهاجم قرار می گرفت، علمای متعهد به سخن می آمدند و کتاب ها می نوشتند و آن اتهام را پاسخ درخور و شایسته می دادند. از این رو، «پاسخ نامه » ها یکی از نوشته های شایع و رایج علمای شیعه، بوده و هست.

شیعه، چنان به حقانیت خود معتقد است که از بحث و مناظره و... هیچ گاه شانه خالی نکرده، بلکه با کمال افتخار آن مناظره ها را به رشته ی کتابت درآورد و چه بسیار شبهه ها و پرسش هایی در کتاب ها هست که از پرسنده اش اثری نیست.

یکی از این فقهای متعهد، جناب علامه شیخ حسین بن عبدالصمد جبل عاملی (پدر شیخ بهایی قدس سره)، است.

ایشان، در محرم الحرام نهصد و هجده ی قمری در یکی از روستاهای جبل عامل لبنان به دنیا آمد و در هشتم ربیع الاول نهصد و هشتاد و چهار، در بحرین وفات کرد.

کتاب حاضر، گزارش مکتوبی است از مناظره ای که ایشان با یکی از علمای اهل سنت در زمان خودش انجام داده و به طور مستدل و گویا، او را بر حقانیت مذهب شیعه آگاهانیده و نور هدایت را بر قلب آن دانشمند سنی تابانده است.

به سبب روانی و گویایی و استدلالی بودن این جزوه، فاضل محترم جناب آقای ناصر باقری بیدهندی به تصحیح و ترجمه ی آن اقدام کرده و انتشارات زائر (وابسته به آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام) به مناسبت «سال امام علی علیه السلام » آن را به زیور طبع آراست.

مصحح گرامی، در پاورقی، ماخذها را نشان داده و مختصری از زندگانی شخصیت های مطرح شده در کتاب را آورده است تا خواننده، با آگاهی بیش تری موضوع کتاب را دنبال کند.

در این کتاب، پدر شیخ بهایی، مسایلی مانند «معنای اهل بیت علیهم السلام » و «عدد اهل بیت علیهم السلام » و «لزوم پیروی از اهل بیت » و «چرایی سب و دشنام به برخی از صحابه » را مطرح و بررسی کرده است.

کتاب، خالی از غلطهای چاپی نیست و نیز احتیاج به ویراستاری دارد.

در پایان، توفیقات بیش تر مصحح محترم و ناشر گرامی را از ایزد منان خواستاریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان