اصلاحات لازمه پیشرفت و توسعه در هر جامعه ای می باشد. انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز در ذات خود هدفی جز انجام اصلاحات نداشت. آنچه در مقوله اصلاحات حایز اهمیت است کیفیت و چگونگی آن می باشد. اصلاحات مانند شمشیر دولبه ای است که اگر از آن به صورت غلط و در محیطی متشنج استفاده گردد کشور را به ورطه سقوط و تلاشی می کشاند همچنانکه در شوروی چنین شد و اگر به صورت منطقی، صحیح و مبتنی بر طرح و برنامه کارشناسانه و در محیطی آرام و بدون تشنج به مرحله اجرا در آید موجب شکوفایی و رشد خواهد شد همچنانکه در کشورهایی نظیر چین، مالزی و آلمان چنین گردید آنانکه از اصلاحات و اصلاح طلبی نردبانی برای دستیابی به منافع و اغراض فردی و گروهی خود می سازند، دستاوردی جز خیانت به ملت درو نخواهند کرد.
هدف این مجموعه آن است که اصلاحات واقعی از اصلاحات آمریکایی تفکیک گردد و خطرات اهداف پنهان و آشکار دشمنان تبیین شود و مکانیسم شبه افکنی، ذهنیت سازی و تردید آفرینی در میان نسل جوان به ویژه دانشجویان نسبت به مبانی دینی و ارزشهای الهی و قوانین اسلام با هدف متزلزل ساختن هویت فرهنگی ملت ایران تشریح گردد و عوامل اجرایی فروپاشی به سبک شوروی و اهداف پنهان اصلاحات آمریکایی معرفی و افشا شوند و استراتژی آمریکا و صهیونیسم جهانی روشن گردد و ابعاد مختلف طرح بازسازی شده فروپاشی شوروی در ایران و خنثی سازی آن با عبرت از اشتباهات فاجعه آمیز نیروهای سیاسی در اتحاد جماهیر شوروی آشکار شود اشتباهات جبران ناپذیری که منجر به فروپاشی و از دست رفتن سرمایه های عظیم و قرار گرفتن ملت روسیه در ورطه بحران های طاقت فرسا گردید.
عنوان کتاب: دعاوی خانوادگی
نویسنده: عارفه مدنی کرمانی
ناشر: مجمع علمی و فرهنگی مجد
چاپ: اول
در این کتاب، دعاوی خانوادگی مطروحه در دادگاههای حمایت از خانواده سابق و دادگاه مدنی خاص مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در ده بخش با عناوین عمده ذیل تدوین یافته است:
در بخش اول برخی از آئین نامه های قانونی و اجرایی حمایت از خانواده بیان می شود. بخش دوم و سوم به موارد انحلال عقد نکاح، انواع طلاق، شرایط طلاق، عوامل مؤثر در طلاق و عواقب خانواده از هم گسیخته؛
در بخش چهارم و پنجم به ترتیب موضوعات «حضانت»، «نفقه»، «مقدار و ماهیت نفقه»، «شرایط وجوب و سقوط نفقه»؛
در بخش ششم و هفتم مهریه، شرایط مهریه اقسام و موارد استحقاق و عدم استحقاق آن همچنین دعوی نسب؛ نسب قانونی مادری، پدری، نسب ناشی از شبهه و نسب ناشی از ازدواج باطل؛
و نهایتاً در بخش هشتم، نهم و دهم به موضوعات: «دعاوی فرعی قابل طرح در دادگاه خانوادگی»، «اقلیتهای مذهبی» و «صلاحیت» مشروحاً پرداخته شده است.
عنوان کتاب: غرب شناسی
نویسنده: سید احمد رهنمایی
ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره
چاپ: 1379
گسترش روز افزون حجم اطلاعات و سرعت شگفت انگیز ارسال و انتقال پیام های فرهنگی، سیاسی و بازرگانی، همچنین تأثیر شگرف شگردهای اطلاعاتی تبلیغاتی رسانه های عمومی غرب در عصر ارتباطات و اطلاعات، بر کسانی که با اوضاع سیاسی فرهنگی جهان آشنایی دارند پوشیده نیست. اینک در جهانی بس پهناورتر از جهان سده های گذشته زندگی می کنیم. چنانچه پدیده ای چون «جهانی کردن فرهنگ» و یا «فرهنگ جهانی» را در نظر بگیریم اهمیت آگاهی و ضرورت شناخت ما نسبت به جهان پیرامون و ترفندهای غرب، بیشتر احساس می گردد.
به منظور بازشناسی فراز و نشیب ها، افت و خیزها و شکست و پیروزی هایی که غرب تاکنون با آن مواجه بوده است، باید غرب را شناخت تا نسبت به عوامل پدیده های مزبور، بیش از پیش آشنایی حاصل کرد، شاید بتوان از تجارب منفی نظام های غربی برحذر ماند و تجارب مثبت آن را به کار گرفت. هدف از نگارش کتاب، عبارت است از: عبرت آموزی از حوادث و رویدادها، شناخت راه ها و ابزارهای مناسب و کارآمد، ایجاد مصونیت در برابر پیامدهای نامطلوب تولیدات فرهنگی غرب، شناسایی راهکردها و خط مشی های استراتژیک، تعالی اندیشه و اطلاع از اوضاع و احوال مجموعه های انسانی.
سیر تحولات فکری غرب را می توان بر اساس پنج دوره کاملاً متمایز از یکدیگر مورد مطالعه و بررسی قرار داد. تبیین هر کدام از این دوره ها فصلی از فصول کتاب حاضر را به خود اختصاص داده است:
غرب باستان: عصر تأثیر پذیری از تمدن های شرقی.
قرون وسطا: عصر تحجر دینی و جاهلیت فرهنگی سیاسی.
دوره رنسانس: عصر اصلاح طلبی، بازیابی و بازشناسی بر مبنای بی ارزش دانستن نقش دین.
دوره مدرنیسم: گریز شتابان از مذهب و معنویت.
دوره پست مدرنیسم: عصر تنگناهای فکری و واماندگی اندیشه های معرفت شناختی.
عنوان کتاب: طلاق، به درخواست زن (ماده 1029- 1129- 1130قانون مدنی)به درخواست شوهر (ماده 1133 قانون مدنی)
نویسنده: مریم احمدیه – دکتر جمشید جعفرپور
ناشر: سفیر صبح
چاپ: 1380
طلاق، به عنوان مبغوض ترین حلال در نزد پروردگار و از جمله ناخوشایندترین اعمال نزد عموم مردم است. مسلماً همیشه حفظ خانواده بر از هم پاشیدن آن ترجیح دارد. ولی زمانی همین امر ناپسند، به عنوان یک حکم واجب یا جایز مطرح می گردد و آن هنگامی است ادامه زندگی موجب می شود که حریم خانواده شکسته و حیثیت و شئون اعضای خانواده در معرض خطر قرار گیرد و اهدافی که از تشکیل آن مد نظر است تحقق پیدا نکند.
لذا قانون مدنی هم مطابق نظر شریعت اسلام، هر زمان که بیم آن برود تا در خانواده ای حدود الهی مورد تعرض قرار گیرد، با ذکر ضوابطی چه برای زن و چه برای شوهر طلاق را مجاز دانسته و هر یک از زوجین می توانند از این حق استفاده کنند. ولی شرایط واجب یا جایز بودن طلاق برای هر یک از آنان متفاوت است، لذا ماده 1133 ق. م درخواست طلاق از جانب مرد را با شرایطی که در قانون پیش بینی شده جایز و در مواد 1029، 1129، 1130 ق.م. درخواست طلاق از جانب زن را در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب شوهر، مفقود الاثر شدن شوهر و در سختی واقع شدن زن در زندگی زناشویی که برای او غیر قابل تحمل باشد، مجاز دانسته است.
بنابراین زن در صورت عدم تأدیه حقوقش و یا در صورت بروز مشکلات عارضی در زندگی زناشویی حق دارد از دادگاه تقاضای طلاق نماید. لذا در اینگونه موارد زن به عنوان فردی که می تواند خود در جهت احقاق حق خویش اقدام نماید مطرح است.
عنوان کتاب: زن، دین، سیاست
نویسنده: زهرا آیت اللهی
ناشر: سفیر صبح
چاپ: 1380
یکی از موضوعات مهم در حیطه مسائل زنان، مشارکت سیاسی آنان می باشد که در قرن اخیر، در محافل مختلف مورد مباحثات و مناقشات جدی قرار گرفته است. علیرغم باور کلی بر اصلالت و قدمت تمدن اسلامی، در مورد دیدگاه اسلام در زمینه مشارکت سیاسی زنان، تحقیقات گسترده ای که به صورت شفاف و روشن این موضوع را تبیین نماید انجام نپذیرفته است. علیرغم مشترکات فراوان مذاهب مختلف اسلامی، و ویژگی های خاص اعتقادات شیعه، ضرورت بررسی موضوع مورد بحث، در منابع معتبر این مکتب ضروری به نظر می رسید. علاوه بر آن هر چند انقلاب اسلامی ایران عملاً جایگاه ویژه ای برای زنان در مهمترین امور سیاسی ایجاد نمود ولی بدلیل عدم تبیین جامع مبانی نظری این حرکت، به مرور سوالاتی اساسی پیرامون آن مطرح گردیده است.
کتاب زن، دین، سیاست، در پی آن است تا مبانی نظری مشارکت سیاسی زنان را با توجه به منابع معتبر شیعه مطرح نماید. لذا موارد متعددی از رفتار سیاسی بانوان که مورد تأیید معصومین(ع) بوده ارائه می نماید. عناوین اصلی مباحث کتاب عبارتند از:
نقش زنان در پذیرش حکومت دینی و اعلام التزام عملی به توابع آن (بیعت)؛
نقش زنان در تشکیل حکومت اسلامی و تقویت بنیان این حکومت (هجرت)؛
دفاع زنان از اقتدار حکومت اسلامی و مقابله با تهاجم علیه آن (حضور در جهاد)؛
تداوم رسالت شهدا توسط بانوان، مشارکت زنان در اصلاحات سیاسی (امر به معروف و نهی از منکر)؛
حفاظت از اسرار سیاسی؛
همیاری با اعضای خانواده در اقدامات سیاسی و جلوه هایی دیگر از مشارکت سیاسی بانوان.
در بخشهایی از کتاب نیز به موضوعاتی چون: «خشونت علیه زنان»، «مشارکت زنان عصر معصومین(ع)» و «مشارکت سیاسی زنان به عنوان تکلیف الهی» از منظر دلایل دینی اشاره شده است، همچنین حدود مشارکت زنان مورد بررسی قرار گرفته و با ذکر نمونه های متعدد، از دیدگاه شیعیان، نسبت به عملکرد سیاسی زنان، در صورتی که واجد ویژگیهای خاص باشد، تعیین گردیده است.
مهمترین ویژگی این کتاب، ذکر موارد متعدد از آیات، روایات و سیره عملی معصومین(ع) جهت اثبات مقصود نویسنده می باشد.
این کتاب با استفاده از هفتاد و نه منبع در 195 صفحه نگاشته شده است.
عنوان کتاب: مجازات پدر و مادر در جرم کشتن فرزند
نویسنده: دکتر محمد اسحاقی
ناشر: سفیر صبح
چاپ: 1380
«قتل و آدمکشی» شدیدترین و سنگین ترین جنایتی می باشد که ممکن است بر حیات بشری وارد شود؛ تا بدانجا که قرآن کریم، جان یک انسان را به مثابه جان همه انسانها و قتل یک نفر را به مثابه قتل همگان دانسته است.
«خویشاوندکشی»، عموماً و «فرزندکشی» خصوصاً بر بزرگی این بزه افزوده و نقش تخریبی آن را در جامعه دو چندان می نماید.
«فرزند کشی» بزه ای است که در طی آن پدر و مادری، اقدام به قتل فرزند یا فرزندان خود می کند. در این کتاب سعی شده است میزان و نحوه مجازات پدر و نیز مادر از منظر قرآن، فقه و حقوق موضوعه بررسی گردد و جهت بهبود روشهای مقابله با این پدیده، پیشنهاداتی به سیستم تقنینی کشور ارائه شود.
در فصل اول به ریشه های روان شناختی قتل فرزند و عوامل و علل فرزندکشی در ایران اشاره می شود.
در فصل دوم ضمن بررسی آیات قرآن، این نتیجه به دست آمد که کشتن فرزند از سوی پدر و مادر گناهی بزرگ و دارای مجازاتی بسیار سنگین است و در نزد خداوند به منزله کشتن همه مردم می باشد. بر اساس آیات قرآن قصاص جانی و مقابله به مثل با او بر مؤمنان فرض و واجب شده و قاتل هر که باشد و هر نسبتی که با مقتول داشته باشد حتی اگر پدر یا مادر او باشد، مستوجب قصاص و قتل است.
فصل سوم و چهارم مربوط به مجازات فرزندکشی در فقه اسلامی است، بدین ترتیب که در فصل سوم به بررسی فقه عامه پرداخته شد و این نتیجه بدست آمد که در میان فقهای عامه پیرامون حکم پدر و مادری که فرزندش را به قتل رسانده سه نظریه ارائه شده است که عبارتند از:
الف- عدم قصاص والد به فرزند؛
ب – جواز قصاص والد به ولده؛
ج – تفصیل بین صورتی که والدین قصد قتل فرزند را داشته و وسیله کشنده نیز بکار ببرند و بین صورتی که والدین قصد قتل نداشته و وسیله نیز کشنده نباشد که تنها در صورت اول قاتل قصاص می شود.
در فصل چهارم و پنجم و ششم نیز موضوع در فقه امامیه مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه بدست آمد که پدر بخاطر قتل فرزندش کشته نمی شود و در عوض به پرداخت دیه، کفاره وتعزیر محکوم می شود. اما در صورتی که مادر فرزندش را به قتل رساند، گر چه قول مشهور آنست که مادر قصاص می شود و به عمومات و اطلاقات آیات قصاص، روایات شهرت، اجماع و مؤیداتی استناد می کنند ولی با بررسی ادله و مستندات و مؤیدات معلوم می شود که ادله شامل مادر نیز می شود و در نتیجه مادر نیز قصاص نمی شود. مضافاً اینکه وجوه متعددی که در الحاق مادر به پدر گفته شده است موجب ایجاد شبهه می شود و بر اساس قاعده «الحدود تدرأ بالشهات» و قاعده احتیاط در دماء و جان انسانها که مورد رضایت شارع مقدس است، حکم قصاص در مورد مادر اجرا نمی شود.
در فصل هفتم نیز موضوع مجازات فرزندکشی در حقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت و عناصر سه گانه مادی، معنوی و قانون جرم فرزندکشی تشریح و آنگاه به منظور اصلاح قوانین موجود در مورد فرزندکشی پیشنهادهایی ارائه شد.
در آخرین فصل و به عنوان یک بررسی تطبیقی مجازات فرزندکشی در قوانین جزایی ایران و انگلیس مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفت.
ناشر: سروش
چاپ: 1379