ناگهان حادثه ای...

امام زمان علیه السلام چه زمانی ظهور خواهد فرمود و آیا این که برخی از نزدیکی ظهور و ظهور صغری سخن به میان می آورند، صحیح است؟

 

امام زمان علیه السلام چه زمانی ظهور خواهد فرمود و آیا این که برخی از نزدیکی ظهور و ظهور صغری سخن به میان می آورند، صحیح است؟

در فرهنگ «مهدویت»، یکی از موضوعات مهم و مورد توجّه، مسئله «وقت ظهور» است؛ به گونه ای که حتی سال ها قبل از ولادت حضرت مهدی علیه السلام، درباره آن از معصومین علیهم السلام پرسش می شد.1

ائمه معصوم علیهم السلام نیز همواره مسائل مربوط به حضرت مهدی علیه السلام - به ویژه زمان ظهور آن حضرت - را از اسرار الهی دانسته، معین کردن وقت را تکذیب کرده اند.

با سیری کوتاه در بوستان کلام الهی و بیانات نورانی ائمه علیهم السلام درباره وقت ظهور، مطالب زیر به دست می آید:

1. علم و آگاهی از زمان دقیق ظهور، تنها به خداوند متعال اختصاص دارد.

2. همواره معصومین علیهم السلام مردم را از تعیین وقت درباره ظهور حضرت مهدی علیه السلام، برحذر داشته، وقت معین کردن را تکذیب کرده اند.

3. روایات فراوانی، رخداد ظهور را ناگهانی دانسته، احادیث دیگری، اصلاح امر فرج را یک شَبِه ذکر کرده اند. (که البته این نیز با تعیین وقت ظهور منافات دارد).

4. اگر چه پنهان بودن زمان ظهور، از اسرار الهی است و حکمت الهی اقتضا نموده که این وقت نزد مردم مجهول و مکتوم باشد، ولی در بعضی روایات به پاره ای از حکمت های آن، اشاره شده و تا حدودی محدوده زمانی آن معین گشته است.

5. با مراجعه به کلام نورانی معصومین علیهم السلام می توان چگونگی آگاه شدن حضرت مهدی علیه السلام از هنگام ظهور را به راحتی دریافت.

از روایاتی که علم به زمان ظهور را ویژه خداوند دانسته، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در روایت مشهوری آمده است:

«وقتی دعبل، شاعر بلندآوازه شیعی، در محضر امام رضا علیه السلام در ضمن قصیده ای، سخن از ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام بر زبان جاری ساخت، آن حضرت در حالی که سرشک از دیدگانش جاری بود، رو به دعبل کرد و فرمود: ای خزاعی! همانا روح القدس بر زبانت این دو بیت را جاری ساخت. آیا می دانی این امام کیست و چه زمانی قیام می کند؟

آن گاه خود آن حضرت به معرفی امام مهدی علیه السلام پرداخت؛ سپس درباره زمان ظهورش چنین فرمود: «و امّا متی فاخباره عن الوقت. فقد حدّثنی ابی عن ابیه عن ابائه علیهم السلام انّ النبی صلی الله علیه وآله قیل له یا رسول الله متی یخرج القائم من ذریتک؟ فقال مثله مثل الساعة التی لا یجلّیها لوقتها الّا هو ثقلت فی السماوات و الارض لا تأتینّکم الا بغتة؛ اما این که چه زمانی ظهور خواهد کرد، این خبر دادن از وقت است. پدرم از پدرش و ایشان از پدرانش و آنان از رسول گرامی صلی الله علیه وآله نقل کرده اند که وقتی از آن حضرت سوءال شد: ای رسول خدا! چه زمانی قائم از ذریه شما ظهور می کند؟ آن حضرت فرمود: مثل او، مانند قیامت است که (خداوند درباره زمان وقوع آن چنین) فرمود: هیچ کس جز او به هنگامش آن را آشکار نمی سازد. این امر بر (اهل) آسمان ها و زمین دشوار است؛ جز به صورت ناگهانی به سراغ شما نمی آید».2

از آن جا که آن حضرت، مخفی بودن زمان ظهور را همانند زمان قیامت و رستاخیز قلمداد فرموده است، می توان نتیجه گرفت که با مخفی بودن قیامت، یک نوع اختیار برای همگان پیدا می شود و از سوی دیگر، چون وقت آن به طور دقیق معلوم نیست و در هر زمان محتمل است، نتیجه اش حالت آماده باش دائمی است. درباره قیام حضرت مهدی علیه السلام نیز اگر تاریخ تعیین می شد و زمان ظهور دور بود، همه در غفلت و غرور و بی خبری فرو می رفتند و اگر زمانش نزدیک بود، ممکن بود اختیار عمل را از دست بدهند و اعمالشان جنبه اضطراری پیدا کند.

همان گونه که علم به زمان قیامت، فقط در اختیار خداوند است، علم به زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام نیز نزد خداوند است، در احادیث فراوانی، از ظهور حضرت مهدی علیه السلام در کنار قیامت یاد شده است؛ از این رو، برخی از ویژگی های آن همانند رستاخیز است.

خداوند در ادامه آیه یاد شده، علم به قیامت را حتی از پیامبر خود منتفی ساخته است: «از تو می پرسند، چنان که گویا تو از چگونگی آن آگاهی؛ بگو همانا علم آن نزد خداوند است».

از این جا می توان نتیجه گرفت که حتی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیز به زمان دقیق ظهور حضرت مهدی علیه السلام آگاه نیست و این که عده ای به خود جرأت می دهند و به راحتی وقت ظهور را تعیین می کنند، جای بسی تأمل است.

نه تنها این سوءال از اولین معصوم پرسیده شد و ایشان جواب داد که علم به زمان ظهور نزد خداوند است، بلکه وقتی از آخرین معصوم نیز چنین پرسشی شد، آن حضرت در ضمن توقیعی این گونه جواب داد: «و اما ظهور فرج، همانا در اختیار خداوند متعال است و وقت معین کنندگان دروغ گفتند».3

آن حضرت در آخرین توقیع به سفیر چهارم خود، ظهور را تنها در اراده و اختیار خداوند دانسته، می فرماید: «و ظهوری نخواهد بود؛ مگر آن گاه که خداوند تبارک و تعالی اجازه دهد».4

پس روشن می شود که زمان آغاز ظهور، یکی از اسرار الهی است و اندیشه و فکر بشر از رسیدن به آن، سخت کوتاه و ناتوان است.

همان گونه که بیان شد، در روایات فراوانی از ظهور آن حضرت به عنوان حادثه ای ناگهانی یاد شده و واضح است که ناگهانی بودن آن، با تعیین قبلی وقت منافات دارد؛ زیرا وقتی برای امری زمان مشخص شد، دیگر دفعی و ناگهانی بودن آن معنا نخواهد داشت. به طور مسلم کسانی که وقت تعیین می کنند، سخنشان خلاف این گروه از روایات است.

پاره ای از این روایات را این گونه می توان دسته بندی کرد:

 

الف) اصلاح شدن امر ظهور در یک شب

 

امام علی علیه السلام می فرماید: «پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: المهدی منا اهل البیت یصلح الله له امره فی لیلة؛ مهدی از ما اهل بیت است که خداوند امر (فرج) او را در یک شب اصلاح می فرماید».5

امام باقر علیه السلام نیز این معنا را این گونه بیان کرده است: «خداوند امر (فرج) او را در یک شب اصلاح می کند».6

 

ب) آمدن همانند شهاب فروزان

 

امام باقر علیه السلام پس از بیان غیبت حضرت مهدی علیه السلام فرمود: «او همانند شهابی شعله ور ظاهر خواهد شد».7 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیز در این باره می فرماید: «در آن هنگام؛ همچون شهابی فروزان خواهد آمد».8

روشن است که کلام معصومین علیهم السلام مبالغه آمیز و تشبیهات آنان بدون حساب نیست. از سوی دیگر، فرارسیدن همچون شهاب، نشانه ناگهانی و بدون پیش بینی بودن، غافل گیرانه و سریع بودن است.

در برخی روایات به صورت محدود، زمان هایی برای رخداد این حادثه بزرگ ذکر شده است. این گونه روایات به چند دسته تقسیم می شوند:

1. روایاتی که «جمعه» را به عنوان روز ظهور معرفی کرده است:

امام صادق علیه السلام می فرماید: «قائم ما اهل بیت در روز جمعه ظهور خواهد کرد».9

2. روایاتی که روز ظهور را مصادف با روز عاشورا ذکر کرده است:

امام باقر علیه السلام ضمن بیاناتی درباره روز عاشورا می فرماید: «... و این روز (عاشورا) روزی است که در آن قائم قیام خواهد کرد».10

3. روایاتی که ظهور حضرت مهدی علیه السلام را در سال فرد ذکر کرده است:

امام صادق علیه السلام می فرماید: «قائم ظهور نمی کند؛ مگر در سال فرد».11

4. برخی روایات نیز روز ظهور را شنبه ذکر کرده است:

امام باقر علیه السلام فرمود: «قائم در روز شنبه که روز عاشوراست، خروج می کند».12

اگر چه قرائنی بر ظهور حضرت مهدی علیه السلام در روز جمعه وجود دارد، ولی این روایت و مانند آن را می توان به این صورت توجیه کرد که اولین روز ظهور، جمعه است و از آن جایی که قیام و خروج آن حضرت پس از ظهور است، قیام و خروج آن حضرت در روز شنبه اتفاق خواهد افتاد.

 

اطلاع حضرت مهدی از وقت ظهور

 

حال این پرسش پیش می آید که اگر خود حضرت مهدی علیه السلام، از زمان دقیق ظهور آگاهی ندارد، پس چگونه در آستانه ظهور از وقت آن آگاه خواهد شد؟

در این بخش نیز روایات فراوانی ذکر شده که راه های حصول علم حضرت به زمان ظهور را بیان کرده است که عبارتند از:

 

1. آگاه شدن از طریق الهام؛

 

بدون شک معصومین علیهم السلام مورد الهام خداوند قرار می گیرند و اگر چه وحی به صورت رسمی با رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله پایان گرفت، ولی در مورد فراوانی به اهل بیت علیهم السلام الهاماتی شده است. برخی روایات، چگونگی آگاه شدن حضرت مهدی علیه السلام از زمان ظهور را از طریق الهام ذکر کرده است. امام صادق علیه السلام ذیل آیه شریفه «فاذا نقر فی الناقور» می فرماید: «به درستی که از ما امامی پنهان است و چون خدای تعالی بخواهد او را ظاهر سازد، نکته ای در قلبش ایجاد می کند؛ پس او ظاهر می شود و به دستور خدای تعالی قیام نماید».13

 

2. آگاه شدن از طریق برافراشته شدن پرچم قیام؛

 

در روایاتی اشاره شده که وقتی ظهور آن حضرت نزدیک شد و زمان قیام فرا رسید، پرچمی که آن حضرت هنگام ظهور در دست خواهد داشت، به اذن و اراده الهی برافراشته شده، امام علیه السلام را به فرمان قیام آگاه خواهد کرد.14

 

3. آگاه شدن از طریق بیرون آمدن شمشیر آن حضرت از غلاف؛

 

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله می فرماید: «برای او شمشیری است در غلاف؛ پس هنگامی که وقت ظهورش فرا رسید، آن شمشیر از غلافش خارج می شود و خداوند آن شمشیر را به سخن در می آورد و شمشیر به حضرت می گوید: ای ولی خدا! خارج شو که دیگر نشستن در مقابل (ستم) دشمنان خدا جایز نیست؛ پس او ظهور می کند».15

در پایان لازم است گفته شود که مخفی بودن زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام دارای حکمت های فراوانی است که برخی عبارتند از:

1. زنده نگه داشتن روح امید و انتظار در جامعه در طول غیبت حضرت مهدی علیه السلام.

2. مصداق یافتن امتحان شیعیان در عصر غیبت.

3. غافل گیر کردن مخالفان و دشمنان.

از آن جایی که یکی از دلایل غیبت حضرت مهدی علیه السلام تلاش دشمنان برای نابودی آن حضرت بود، از این رو روشن بودن زمان ظهور، دشمنان را برای از بین بردن و مقابله با آن حضرت آماده می سازد؛ در حالی که نامعلوم بودن و ناگهانی بودن زمان ظهور، باعث غافل گیری دشمنان خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان