پگاه حوزه، ش 31
مقاله به تبیین نقش محوری دستگاه تبلیغاتی غرب در معرفی واژگونه اسلام می پردازد و در ادامه، رویکردهای مختلف تحلیل گران غربی در مبارزه با بنیادگرایی را توضیح داده، راه حل هایی جهت خروج از این بن بست تبلیغاتی ارائه می کند . غرب همواره از دریچه ای به مسلمانان می نگرد که منافعش را تامین می کند; از این رو روزنامه نگاران با به کار بردن واژه هایی چون «خطر سبز» و «تروریسم اسلامی » ، چهره ای خشونت بار از اسلام و مسلمانان ترسیم می کنند . آنان با به کارگیری ترفندهای تبلیغاتی، موجب گسترش وحشت شهروندان غربی از اسلام به عنوان دینی که پیام آور نگون بختی بشر است، گردیده اند . دستگاه تبلیغاتی غرب، از طالبان دست پرورده سیا (C.I.A) گرفته تا رهبران ایران، همگی را تحت عنوان «بنیادگرای اسلامی » جای می دهند; اصطلاحی که به عقیده عده ای، غیر انسانی و برخاسته از تجربه خود غربی هاست . جدا از تحلیل گران تندرو، (1) عده ای بنیادگرایی را نه خطری برای غرب، بلکه دوره ای گذرا از تاریخ جهان می دانند و حتی معتقدند به دست گرفتن حکومت توسط آنان، موجب افشای ناتوانی هایشان خواهد شد . رویکرد سوم، تهدیدآمیز بودن اسلام را ناشی از عملکرد غربی ها می داند و به آنان پیمودن راه هایی از جمله: تشویق میانه روها جهت نفوذ در دولت، جلوگیری از دخالت در فرایند انتخابات کشورهای اسلامی و یا دخالت های نظامی و نیز کمک به برپایی دولت مستقل فلسطینی را پیشنهاد می کند . به عقیده آنان، در این صورت نیروهای اسلامی به همکاران غرب تبدیل خواهند شد . نویسنده در انتهای مقاله، ضمن دعوت همگانی به ارائه چهره واقعی اسلام، پیشنهاد می کند مسلمانان به وجود گروه های افراطی اعتراف و راه خود را از آنان جدا کنند .
پی نوشت:
1) برای آگاهی از تحلیل این عده، ر . ک: «ارزیابی خطر سبز; اسلام در برابر غرب » ، بازتاب اندیشه، همین شماره .