اسلام در اروپا

نویسنده مقاله از ابتدا سعی دارد تا با بیان خصوصیات و جنبه های اسلام اروپایی که از آن به «یورو اسلام » تعبیر می کند، آن را یک الگوی مناسب برای مسلمانان دیگر معرفی کند .

انتخاب، 3/11/80

نویسنده مقاله از ابتدا سعی دارد تا با بیان خصوصیات و جنبه های اسلام اروپایی که از آن به «یورو اسلام » تعبیر می کند، آن را یک الگوی مناسب برای مسلمانان دیگر معرفی کند .

نویسنده در بخشی از مقاله با اشاره به گفته های یک استاد علوم اجتماعی در دانشگاه پاریس که عقیده دارد نفوذ و تاثیر دموکراسی و آزاداندیشی، رفته رفته، موجب تفاهم در میان مردم می شود، اعلام می کند که این نفوذ می تواند به کل جهان اسلام نیز سرایت کند . تمام نظراتی که نویسنده از قول مسلمانان اروپایی که عمدتا از تحصیل کردگان اروپا نیز هستند، نقل می کند، حول محور انعطاف پذیری در برابر محیط و احترام به قوانین جامعه و قرائت های فردی از دین می گردد . وی از قول یک مسلمان اروپایی می نویسد: «مسلمانان اروپا انعطاف پذیرتر و آگاه تر از بقیه مسلمانان هستند و مواضع آزادمنشانه تری دارند» . نویسنده از قول مسلمان دیگری می نویسد: «به عنوان یک مسلمان، هر جا که در آن در امن و آسایش زندگی کنم و قوانین آن، از آزادی فردی و اندیشه مذهبی ام حمایت کند، وطن من به حساب می آید . در این محیط تازه، مسؤولیت من این است که مطابق دستورات مذهب عمل کنم و گواه حقانیت آن باشم » . همچنین از قول امام جماعت یکی از مراکز اسلامی در بلژیک می نویسد: «سازگاری اسلام با محیطهای جدید، در مورد پیشرفت و توسعه این مذهب، نقش عمده ای ایفا کرده است » .

در بخش دیگری از مقاله، عقیده یک استاد مسلمان دانشگاه در اروپا مطرح می شود که معتقد است یکپارچگی مسلمانان اروپا به پذیرش برداشتی از اسلام بستگی دارد که ارزش های سیاسی - اروپایی را، از قبیل کثرت گرایی، آزاداندیشی و جدایی دین از سیاست، قبول داشته باشد . نویسنده سعی دارد تا با معرفی این برداشت از اسلام، آن را به تمام جوامع اسلامی تعمیم دهد . نویسنده تنها به نقل قول اکتفا می کند و از بیان عقیده خود، پرهیز دارد; چنان که گویی با بیان این اقوال از جانب مسلمانان اروپایی، به دنبال کسب تایید برای عقیده خویش است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر