ماهان شبکه ایرانیان

روز سوم

بازیگران: پوریا پورسرخ، باران کوثری، حامد بهداد و ...

فیلمنامه: مهدی سجاده چی

 

کارگردان: محمدحسین لطیفی

 

بازیگران: پوریا پورسرخ، باران کوثری، حامد بهداد و ...

 

«روز سوم» روایت سه روز مقاومت خرمشهر در سال 59 و سپس سقوط شهر است.

 

این فیلم که به طور مشترک جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را به همراه «خون بازی» نصیب «باران کوثری» کرد؛ جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین طراحی صحنه و لباس را هم از آن خود کرد.

 

«سمیره» در مدرسه عراقی های خرمشهر تدریس می کند و «فؤاد» که یک عراقی ساکن خرمشهر می باشد و در همان مدرسه معلم است، عاشق «سمیره» می شود؛ اما بعدها معلوم می شود که این عاشق عراقی جاسوس بوده و مسئول بمب گذاری خرمشهر قبل از آغاز جنگ بوده است و حال در مقاومت سه روزه شهر به عنوان یکی از فرماندهان عراقی انجام وظیفه می کند.

 

«سمیره» که به علت یکی از همین بمب گذاری ها پایش شکسته، در محاصره دشمن است و نمی تواند از خانه فرار کند و برادرش چاره ای ندارد جز اینکه گودالی در باغچه خانه شان حفر کند و «سمیره» را در آنجا دفن کند تا شب هنگام برای نجات وی برگردد. اما «فؤاد» که خانه را به خاطر «سمیره» زیر نظر دارد تا کسی خانه عشق او را غارت نکند مانع ورود «رضا» و هم سنگرانش به آن خانه می شود و «سمیره» دو روز پنهان در گور می ماند تا اینکه پس از شهید شدن چند نفر از دوستان «رضا» و خود وی، می تواند از حلقه محاصره دشمن و مهم تر از همه دست «فؤاد» که می خواهد او را به اجبار به عراق ببرد و با وی ازدواج کند، بگریزد. اما «فؤاد» که ماری زخم خورده است همچنان از زمین و آسمان در پی «سمیره» است تا اینکه به دست وی به قتل می رسد. سمیره نیز توسط یکی از همرزمان «رضا» که به وی علاقه مند است، به شط می زند و در زلال آب، پاکی و معصومیت خویش را از دست دشمن می رهاند.

 

«سمیره» که در این فیلم سمبلی از خاک و وطن است، دو روز همنشین همان خاک می شود و جوانان کشور برای نجات او جان می دهند و در نهایت از دست دشمن نجاتش می دهند. «رضا» و رزمنده ای که در انتهای فیلم «سمیره» را می رهاند نیز نمادی از دیگر مردان با غیرتی می شوند که هر دو، روی خواهران شان غیرت دارند و می گویند دختر صاحب دارد و باید آنها را از صاحبش خواستگاری کرد. در نهایت آنها با توجه به همان غیرت، «سمیره» را از دست «فؤاد» و دیگر عراقیان نجات می دهند؛ هر چند دیگر جوانان از جمله دو برادر «سمیره» پس از سکانس طولانی وصیت کردن توسط بیسیم شهید می شوند.

 

«روز سوم» نجات زن را بهانه ای برای نجات میهن و ناموس کشور قرار داده و نشان می دهد جوانان با تمام آرزوهایی که داشتند، برای رهایی کشورشان از دست متجاوزین از جان خود می گذرند و اعتراضی هم نمی کنند.

 

«لطیفی» که این فیلم را بر اساس واقعیت ساخته است با اولین فیلمش در عرصه دفاع مقدس نشان داد که لیاقت دریافت جوایز مختلف را برای آخرین اثرش دارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان