پیروان ادیان ابراهیمی (یهود, مسیحیت و اسلام) برای رسیدن به یک نظریه الهیاتی کلامی در زمینه حقوق بشر به معنای آن چه که اصول و کلیات آن در اعلامیه جهانی 1948 آمده است باید موضع خود را درباره دو مسإله مهم زیر روشن سازند:
1 پذیرش اصل فلسفی اخلاقی حرمت ذاتی انسان و یا عدم پذیرش آن.
برای روشن شدن این مسإله بررسی وضعیت حق حاکمیت خداوند و تعیین نسبت آن با حق حاکمیت ذاتی انسان و مطالعه نقش مفهوم ((شخص بودن انسان)) در برابر خداوند ضرورت دارد.
2 شیوه مراعات اصل یاد شده و روش و تحقق بخشیدن به آن در دوران کنونی.
در این زمینه, این پرسش مطرح می شود که نقش دولت های جدید در امکان اجرای حقوق بشر, چیست؟ آیا در بسیاری از کشورهای اسلامی که در عالم سیاست, حداقل در سطح پذیرفتن ((دولت جدید)), وارد ((مدرنیته)) شده اند, می توان بدون پذیرفتن اعلامیه جهانی حقوق بشر, حرمت ذاتی انسان را در برابر دولت ها حفط کرد؟
17-عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.