ماهان شبکه ایرانیان

۱۳ اصل حفاظتی در برابر پرتوها

چگونه خطر امواج را به حداقل برسانیم؟   ما در دنیایی از تشعشعات زندگی می‌کنیم و در طول شبانه‌روز مقدار زیادی از این تشعشعات را به‌صورت طبیعی و مصنوعی دریافت می‌کنیم

13 اصل حفاظتی در برابر پرتوها

چگونه خطر امواج را به حداقل برسانیم؟
 

ما در دنیایی از تشعشعات زندگی می‌کنیم و در طول شبانه‌روز مقدار زیادی از این تشعشعات را به‌صورت طبیعی و مصنوعی دریافت می‌کنیم. قرار گرفتن در معرض این پرتوها می‌تواند به مرور زمان مشکلاتی را برای ما ایجاد کند و هرچه جذب انرژی در بدن بیشتر شود، طبعاً بیشتر آسیب می‌بینیم. اما برای پیشگیری از این عوارض، رعایت اصول عمومی حفاظت در برابر تشعشعات می‌تواند کمک‌مان کند.

1.اگر می‌توانید، از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر بیرون نروید:
 

از مواجهه مستقیم با نور خورشید به‌خصوص در اواسط روز و برای مدت طولانی اجتناب کنید. حتی‌الامکان ویتامین D مورد نیاز بدن را از مصرف مواد غذایی دارای این ویتامین تامین کنید.

2.لباس مناسب بپوشید:
 

بدن‌تان را با پوشیدن لباس مناسب در مقابل تشعشعات خورشیدی محافظت کنید. بافت پارچه لباس باید به گونه‌ای باشد که از نفوذ نور خورشید جلوگیری کند. بهتر است از لباس‌های با رنگ تیره که نور خورشید را بیشتر جذب می‌کنند، استفاده شود. از پارچه‌های با جنس نخی، کتان و ترکیبی از پولی استر و کتان که می‌توانند تا 95 درصد از نفوذ نور خورشید جلوگیری کنند، استفاده کنید. از پارچه‌هایی که با خیس شدن مانع از نفوذ نور خورشید می‌شوند، استفاده کنید (مثل پارچه لیکرا). قابل ذکر است که حتی پارچه‌های معمولی نیز اگر خیس شوند توان جذب و حذف تشعشعات آنها افزایش می‌یابد. به فاکتور حفاظتی پارچه در مقابل نور خورشید توجه کنید. به منظور حفاظت در برابر نور خورشید پارچه‌های مصرفی باید فاکتور حفاظتی حداقل 10 را داشته باشد که در این صورت از نفوذ 90 درصد پرتوهای ماورای بنفش به بدن جلوگیری می‌شود.

3.ضدآفتاب بزنید:
 

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در مواجهه با تشعشعات خورشید، الزامی است. در مواجهه با تشعشعات خورشیدی از کرم‌های ضدآفتاب (سان اسکرین) با فاکتور حفاظتی حداقل 30 استفاده کنید. کرم‌های ضدآفتاب، باید حداقل 20 دقیقه قبل بیرون رفتن و در معرض آفتاب قرار گرفتن مورد استفاده قرار گیرد. کرم ضدآفتاب را طوری به پوست بمالید که یک لایه از آن روی پوست باقی بماند. لایه مالیده شده باید به اندازه کافی ضخامت داشته باشد (معمولا مردم ایران در این مورد دقت کافی را به عمل نمی‌آورند). این عمل باید حداقل هر دو ساعت یک بار تکرار شود (در موارد شستن بدن، عرق زیاد و یا استفاده از حوله این مدت زمان کوتاه‌تر می‌شود). در مالیدن کرم ضدآفتاب به لب‌ها دقت کنید زیرا لب‌ها قسمتی از پوست بدن هستند که سرطان در آنها شیوع زیادی دارد.

4.حتما بیرون

از خانه کلاه داشته باشید:
در مواقعی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم استفاده از کلاه برای پوشاندن صورت، گردن، گوش‌ها، بینی و چشم‌ها الزامی است. کلاه مورد استفاده باید مشخصات زیر را داشته باشد:
1) نقاب آن حداقل به اندازه 5/7 سانتی‌متر باشد.
2) اگر کلاه دوره‌دار باشد باید تاج آن عمیق و لبه‌های آن حداقل 6 سانتی‌متر پهنا داشته باشد.
3) در کلاه‌های معمولی (لژیونر) باید لبه پشتی آنها به گونه‌ای باشد که گردن را کاملا بپوشاند.

5.در سایه بمانید:
 

در شرایط آفتابی در سایه قرار گرفتن الزامی است. در مواقعی که در سایه قرار می‌گیرید، استفاده از سایر وسایل حفاظتی مانند کلاه، عینک، لباس، کرم‌های حفاظتی و... برای جلوگیری از بازتابش تشعشعات خورشید لازم است.سایه، حداکثر تا 50 درصد پرتوگیری را کاهش می‌دهد. سایه‌ای که انتخاب می‌کنید باید تیرگی لازم را داشته باشد. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

6.عینک‌‌ آفتابی بزنید:
 

عینک‌های آفتابی باید قادر باشند چشم را در مقابل پرتوهای ماورای بنفش حفاظت کنند. معیارهای انتخاب عینک عبارتند از: قاب عینک باید به راحتی به صورت چسبیده و از نفوذ پرتوی ماورای بنفش جلوگیری کند. پس باید اطراف چشم‌ها را نیز به خوبی بپوشاند. در خرید و استفاده از عینک‌های ضدآفتاب به فاکتور حفاظتی آن توجه ویژه بنمایید. عینک ضد ماورای بنفش با فاکتور حفاظتی تا 400 را استفاده کنید. اگر از عینک طبی استفاده می‌کنید باید عینک، مسلح به حفاظ‌های ماورای‌بنفش باشد.

7.دور سولاریوم خط بکشید:
 

برنزه کردن بدن در کشور ما که مردم در چهار فصل و در کلیه نقاط کشور از نور خورشید با شدت و مدت زیادی پرتوگیری می‌کنند، رفتاری بسیار پرخطر و غیربهداشتی است.

8.از شیشه‌های منعکس‌کننده پرتوهای ماورای بنفش استفاده کنید:
 

شیشه در و پنجره منازل، محل‌های کار و خودروها را می‌توان از نوعی استفاده کرد که فقط اجازه ورود به نور مرئی خورشید را می‌دهند و تا حدود زیادی از ورود پرتوهای ماورای بنفش و مادون قرمز جلوگیری می‌کنند. شیشه‌های معمولی مقدار 10 تا 20 درصد تشعشعات ماورای بنفش خورشید را به داخل منزل عبور می‌دهند.

9.از سایه ابرها مطمئن نباشید:
 

ابرها قادرند فقط از 10 درصد نفوذ پرتوهای ماورای بنفش جلوگیری کنند، بنابراین به سایه ایجاد شده توسط ابرها اعتماد نکنید.

10.به خطر انعکاس تشعشعات توسط برف توجه کنید:
 

برف 80 درصد تشعشعات ماورای بنفش را منعکس می‌کند. پس در محیط‌های برفی علاوه بر مقدار تشعشع ماورای بنفشی که مستقیما از خورشید دریافت می‌شود، حدود 80 درصد نیز از محیط منعکس می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی اقدامات حفاظتی بسیار شدیدی نیاز است. در ارتفاعات پرتوگیری بیشتر اتفاق می‌افتد. به ازای هر 300 متر ارتفاع، بر مقدار تشعشعات ماورای بنفش 4 درصد افزایش می‌یابد، بنابراین در صعود به ارتفاعات با افزایش ارتفاع نیاز به اقدامات حفاظتی هم افزایش می‌یابد.

11.مراقب نفوذ پرتوهای ماورای بنفش در آب باشید:
 

40 درصد تشعشعات ماورای بنفش خورشید، تا فاصله 50 سانتی‌متری زیر سطح آب نفوذ می‌کند.

12.حواس‌تان به انعکاس پرتوهای ماورای بنفش در ساحل دریا هم باشد:
 

ماسه‌های کنار سواحل 25 درصد تشعشعات ماورای بنفش خورشید را منعکس می‌کند. پس اشخاصی که بدون هیچ حفاظی در کنار سواحل آفتاب می‌گیرند، در معرض 125 درصد از تشعشعات ماورای بنفش خورشید خواهند بود.

13.در اقدامات حفاظتی به شاخص فرابنفش توجه کنید:
 

این شاخص مقادیر پرتوهای ماورای بنفش را در ساعات مختلف روز و در نقاط مختلف جغرافیایی مشخص می‌کند که با توجه به آن می‌توان اقدامات حفاظتی لازم را اعمال کرد. از جمله نیازهای ارتقای حفاظت مردم در مقابل پرتوهای ماورای بنفش، ایجاد سیستم همگانی سنجش چگالی این انرژی‌ها و اعلام به روز آن به همراه سایر اطلاعات هواشناسی است تا مردم با استفاده بهینه از این شاخص تدابیر لازم را در کاهش پرتوگیری به عمل آورند.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان