خمس درباره خمس بین شیعه و اهل سنت اختلاف وجود دارد. چون اهل سنت کلمه «غنمتم» را به مورد شأن نزول آیه خمس112 مخصوص کرده اند و گفته اند که چون آیه در جنگ نازل شده، فقط غنایم جنگی خمس دارند. و در حال حاضر که جنگی در کار نیست، خمس هم در کار نیست.
اما فقهای شیعه موارد خمس را هفت مورد شمرده اند و کلمة «غنمتم» را به معنای حقیقی و لغوی آن فهمیده اند و آن را محدود به بهره مال غنیمت ندانسته اند. این امر برگرفته از احادیث بسیاری است که مطابق آنها مشتقات کلمه غنیمت در آن معنا به کار رفته است.
یک ششم خمس محض حق الله است و پنج ششم آن سهم امام(علیه السلام) و سادات است که جنبه حق الناسی دارند. در عین حال، خمس عبادت هم محسوب می شود و حق الله نیز به حساب می آید. پس می توان گفت که پنج ششم خمس، مشترک بین حق الله و حق الناس است.