ماهان شبکه ایرانیان

نظافت میز کار

شما چند وقت است که دستی به سر و گوش میز کارتان نکشیده‌اید؟ اگر خیلی وقت است، شما تنها نیستید‌! رها کردن میز کار با انبوهی از کاغذها، کتاب‌ها و پرونده‌ها کار اشتباهی است که خیلی از کارمندان و نویسندگان و وکلا و دیگران انجام می‌دهند

نظافت میز کار
شما چند وقت است که دستی به سر و گوش میز کارتان نکشیده‌اید؟ اگر خیلی وقت است، شما تنها نیستید‌! رها کردن میز کار با انبوهی از کاغذها، کتاب‌ها و پرونده‌ها کار اشتباهی است که خیلی از کارمندان و نویسندگان و وکلا و دیگران انجام می‌دهند. بیشتر آنها فکر می‌کنند این‌طوری، دسترسی‌شان به منابع مورد نظر آسان‌تر می‌شود؛ در حالی که محققان می‌گویند یک میز کثیف و شلوغ، هم روی اطرافیان فرد تاثیر منفی می‌گذارد، هم باعث کاهش بهره‌وری می‌شود. ضمن اینکه یک میز کار کثیف و درهم و برهم می‌تواند شمار را بیمار هم بکند: بله می‌خواهیم در مورد سندرم میز تحریک‌پذیر یا IDS صحبت کنیم.
گروهی از پژوهشگران با تحقیق و پرسش از 2 هزار کارمند دریافته‌اند که تعداد زیادی از آنها به نشانگان میز تحریک‌پذیر (IDS) مبتلا هستند. این نشانگان در اثر کار کردن طولانی‌مدت پشت میزی کثیف و شلوغ و در وضعیت فیزیکی نامناسب به وجود می‌آید. عوارض جسمی و روانی فراوان از جمله دردهای مزمن و کاهش بهره‌وری از جمله پیامدهای آن هستند.

نتایج تحقیق
 

در طول تحقیقی که روی این 2 هزار کارمند انجام شده، پژوهشگران به نتایج جالبی دست یافته‌اند:
67 درصد از کارمندانی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که بیش از 2 سال است میز کارشان را مرتب نکرده‌اند و همه کارهای‌شان را هم پشت آن انجام داده‌اند.
40 درصدشان گفتند که از دست میز کثیف و شلوغ‌شان واقعا خسته شده‌اند اما دیگر به این وضعیت عادت کرده‌اند و سعی می‌کنند با آن کنار بیایند.
35 درصدشان هم از کمردرد و گردن درد شکایت داشتند و با اینکه می‌دانستند وضعیت نامناسب میز باعث بیماری آنها شده اما نمی‌توانستند (یا نمی‌خواستند) اوضاع میزشان را عوض کنند.
علاوه بر تمام مشکلاتی که یک میز شلوغ برای افراد به وجود می‌آورد و به آنها اشاره شد، استرس و اتلاف وقت را هم می‌توان از جمله عوارض کار پشت یک میز به هم ریخته دانست.
دکتر دونالد وتمر، یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «افرادی که به کار کردن پشت میزهای شلوغ عادت کرده‌اند، به طور متوسط روزانه 1 تا 5/1 ساعت از وقت خود را بیهوده و برای گشتن دنبال کاغذها و مدارک مورد نیازشان هدر می‌دهند؛ و این، یعنی از دست رفتن 7 تا 8 ساعت مفید کاری در طول هفته!»
بر اساس تحقیقات جدیدی که روی 2600 کارفرما انجام شده، 51 درصد آنها کار با کارمندان منظم را (که برای پیدا کردن اوراق مورد نیازشان آشفته و گیج نمی‌شدند) به کار با کارمندان شلخته و بی‌نظم ترجیح می‌دادند.

میز کار کثیف بیشتر از توالت باکتری دارد!
 

این محققان بر این باورند که یک میز کثیف می‌تواند بهترین مکان برای رشد انواع باکتری‌ها باشد. آنها می‌گویند یک میز کثیف گاهی تا400 برابر بیشتر از سنگ توالت در خودش باکتری جای می‌دهد! اگر با خواندن این جملات از تعجب خشک‌تان نزده، پس این حقایق و یافته‌های دانشمندان را هم در مورد یک میز کثیف و شلوغ بخوانید:
هنگام تایپ کردن و نوشتن دست شما با بیش از 10 میلیون میکروب احاطه می‌شود.
تلفن روی میز شما بیشترین میزان میکروب را دارد که آن را از طریق آلودگی‌های سطح میز، عرق دست و صفحه کلید کامپیوتر روی میز کسب کرده است.
سطح باکتری بخش‌هایی از میز شما که با مواد ضدعفونی‏کننده تمیز نمی‌شود، روزانه 19 تا 31 درصد افزایش می‌یابد.
به گفته دکتر چارلز گبرا، متخصص بهداشت محیط و استاد دانشگاه آریزونا، سطح یک میز کثیف بهترین مکان برای خوش‌گذرانی و تکثیر باکتری‌هاست و آنها می‌توانند روی میز آلوده شما بدون هیچ دردسری روزشان را به شب برسانند.
به گفته دکتر گبرا، میز کار 100 برابر کثیف‌تر از میز غذاخوری است و قرار دادن خوراکی روی آن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ در غیر این صورت، برخورد باکتری‌ها با خوراکی شما و ورود آنها به بدن‌تان عواقب بدی برای‌تان در پی خواهد داشت و امکان ابتلای‌تان به انواع بیماری‌ها را چند برابر خواهد کرد.

چگونه میزی تمیز و مرتب داشته باشیم؟
 

برای داشتن یک میز تمیز و مرتب و رهایی از شر باکتری‌ها و مریضی‌های مختلف، کافی است به چند توصیه زیر عمل کنید:
هر روز وقت کمی را به جمع و جور کردن کاغذهای روی میزتان اختصاص بدهید. آنهایی را که دیگر لازم ندارید دور بریزید و مابقی را پوشه‌بندی کنید و در کمد یا کشو نگهداری کنید.
برای طبقه‌بندی مدارک مختلف‌تان از پوشه‌هایی با رنگ‌های متفاوت استفاده کنید. این طوری، زمان کمتری را صرف جستجو خواهید کرد.
روزی یک بار یا حداقل یک روز در میان روی میز کار و تمامی وسایل آن (کامپیوتر، تلفن و...) را با محلول‌ها و اسپری‌های مخصوص تمیز و ضد عفونی کنید زیرا میکروب‌ها و باکتری‌هایی روی میز جمع می‌شوند که به راحتی و با یک دستمال نم‌دار از بین نمی‌روند.
فقط لوازمی مثل چراغ مطالعه، کاغذ و قلم را که برای کار کردن به آنها نیاز دارید روی میز قرار دهید. از قرار دادن لوازم اضافی مثل برس مو، عطر و ادکلن یا خوراکی روی میز بپرهیزید.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان