بهره گیری از عقل، ملاک تشخیص خرافه

بیست و سومین نشست گفتمان عقاید و اندیشه ها با محوریت «خرافه و چگونگی تحریف در بازگویی جریان عاشورا»، از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه، در مدرسه فیضیه قم برگزار شد. به گزارش مرکز خبر حوزه، حجة الاسلام و المسلمین نظری منفرد، در این نشست با اشاره به پیشینه خرافه و چگونگی رشد عقاید بی پایه و نادرست اظهار داشت: انبیای الهی در طول تاریخ، با خرافه و خرافات مبارزه کرده اند و بت پرستی، نمونه بارزی از اعتقادات خرافه پرستان است. وی افزود: باورها و گفتارهای نادری با انگیزه های مختلف توسط دشمنان اسلام، به قصد جعل برخی فضایل در جامعه فراگیر می شود. این استاد حوزه ابراز داشت: خرافه پراکنان در نوشتار، گفتار و رفتار، مطالب مختلفی را که اکثرا با عقل هم سازگاری ندارد، به خورد عوام جامعه می دهند و امام حسین علیه السلام و جریان عاشورا هم از این امر، مصون نمانده است.
حجة الاسلام والمسلمین نظری منفرد، با استناد به متون دینی گفت: قرآن، مصادیق خرافه ها را بیان نموده است و در برخورد با خرافات، مدد گرفتن و بهره مند شدن از قرآن و سپس تبیین حقایق، یکی از راه های از بین بردن این مسایل است.
سخنران این نشست در خصوص آشکار شدن برخی اکاذیب، راجع به حادثه کربلا ابراز داشت: خرافه پراکنان به اسلام و مقدسات خیانت می کنند و عمر مردم را بی جهت تضییع می کنند.
وی خاطرنشان کرد: بزرگانی مثل حاج ملا مهدی نراقی، کتاب هایی در مقتل و ذکر وقایع عاشورا نوشته اند، که خوب است مردم ما به این کتاب ها که بزرگان و عالمان دین نوشته اند، مراجعه نمایند.
حجة الاسلام والمسلمین نظری منفرد اظهار داشت: یکی از مصادیق و عوامل پیدایش خرافه، جهل، نادانی و عدم آگاهی است. وی افزود: خرافه یک مسئله فراگیر جهانی است و امروزه در میان کشورهای صنعتی، دایره خرافات پر رنگ تر از سایر ملل می باشد.
این استاد حوزه گفت: آداب و رفتاری که مردم در دسته جات عزاداری به عنوان نمادهای فرهنگی پذیرفته اند، تا آن جایی که اهانت به مقدسات نباشد و جزو امور عقلانی به حساب آید، اشکالی ندارد. وی ابراز داشت: اسلام هنگامی که ظهور کرد، با آداب و رسومی که مخالف عقل نبود، مبارزه نکرد؛ لذا بهره گیری از عقل، ملاک مناسبی برای تشخیص خرافه از غیر خرافه است.
حجة الاسلام والمسلمین نظری در پایان تصریح کرد: حکایات پریشان، سخنان بیهوده، افسانه ها و اسطوره های کذب و باطل که مبنای عقلانی ندارند را می توان در زمره خرافه ها محسوب کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر