با تیرگی دور چشم چه کار کنیم؟

رنگ پوست ناشی از رنگدانه‌ای به نام ملانین است و رنگ طبیعی پوست ما به ۳ عامل هموگلوبین، کاروتنویید و پیگمان ملانین بستگی دارد که عامل سوم، عامل اصلی تعیین‌کننده رنگ پوست است

با تیرگی دور چشم چه کار کنیم؟
رنگ پوست ناشی از رنگدانه‌ای به نام ملانین است و رنگ طبیعی پوست ما به 3 عامل هموگلوبین، کاروتنویید و پیگمان ملانین بستگی دارد که عامل سوم، عامل اصلی تعیین‌کننده رنگ پوست است .
و اختلاف‌های نژادی و جغرافیایی در رنگ پوست هم مربوط به این رنگدانه است. درواقع تغییرات رنگ پوست در افراد را می‌توان به 2 صورت بررسی کرد:
1) رنگ پوست هر فرد به‌صورت ژنتیکی تعیین می‌شود و در غیاب تأثیر هرگونه تماس با نور خورشید یا تاثیرات دیگر وجود دارد.
2) رنگ پوست اکتسابی که در نتیجه تماس با نور آفتاب ایجاد می‌شود.

با تیرگی دور چشم چه کار کنیم؟

بیشتر افراد از رنگ پوست خود راضی هستند اما از اینکه در قسمتی از پوست تفاوت رنگ‌های نازیبا دارند در عذابند. یکی از نمونه‌های واضح، سیاهی دور چشم است که علت‌های متفاوتی دارد. شایع‌ترین علل آن، ژنتیکی و ارثی است. عوامل دیگری مثل ضربات، تغییر پیگمانتاسیون (رنگدانه) پس از التهاب یا تحریک هورمون ملانین‌ساز به هر دلیلی می‌تواند باعث این حالت شود. گاهی این تغییررنگ در اثر عوامل شیمیایی مثل جیوه یا نقره می‌تواند باعث تغییر رنگ آبی، قهوه‌ای یا خاکستری شود. گاهی برخی دارو‌درمانی‌ها به عنوان یک عارضه درازمدت می‌تواند باعث رنگ خاکستری پلک شود.
به‌علاوه، ترکیب‌های آرایشی خاص (مواد دارای فتوتوکسیسیته مانند پسورانس) می‌تواند باعث افزایش رنگدانه در ناحیه پلک شود. اگزما ها هم به دلیل ایجاد التهاب می‌تواند باعث تغییر رنگ پلک‌ها شود.
تیرگی دور چشم، یک بیماری ایدیوپاتیک (ناشناخته) است که البته بسیاری از مبتلایانش سابقه خانوادگی مثبتی دارند اما از شایع‌ترین علل قابل توجه تیرگی زیر چشم‌ها می‌توان به انواع آلرژی‌ اشاره کرد که در درمان باید از این مواد حساسیت‌زا دوری جست. یکی از عوامل تشدیدکننده تیرگی زیر چشم، اختلال‌های خواب است و در صورتی که خواب، ناکافی باشد یا کیفیت مناسبی نداشته باشد؛ با خوابیدن منظم می‌توان از شدت این کبودی کاست.
بیماری‌های هورمونی، مشکلات روحی‌-روانی و تغذیه‌ای نیز نقش موثری در بروز تیرگی زیر چشم دارند اما شاید بتوان کاهش وزن ناگهانی به دلیل رژیم‌های نامتعارف را نیز از جمله علل مهم افتادگی چین‌و‌چروک صورت و تیرگی زیر چشم دانست.
ویتامین K، رتینول، ویتامین C، داروهای بازکننده عروق خونی و انواع اسیدهای میوه‌ای می‌توانند در درمان کبودی چشم به کار روند که البته بیشتر این مواد در انواع کِرِم‌ها و لوسیون‌های دور چشم به کار رفته است. علاوه بر این موارد، قطع یا حداقل کاهش مصرف سیگار، کاهش مصرف نمک و مصرف سبزی‌ها و میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان مثل اسفناج نیز توصیه می‌شود.

پی‌نوشت‌ها:
 

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان