هزینه های خرید و نگهداری لوازم خانگی

باید توجه داشته باشیم که استفاده درست از وسایل خانگی، علاوه بر کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه خانوار بر عمر وسایل خانگی افزوده و از همه مهم تر آلودگی محیط زیست را کاهش می دهد

هزینه های خرید و نگهداری لوازم خانگی
باید توجه داشته باشیم که استفاده درست از وسایل خانگی، علاوه بر کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه خانوار بر عمر وسایل خانگی افزوده و از همه مهم تر آلودگی محیط زیست را کاهش می دهد.
- سعی کنید آن قسمت از تعمیرات خانه و لوازم خانه را که می توانید، خودتان انجام دهید و فقط تعمیرهایی را که از عهده شما خارج است به بیرون ارجاع دهید. جلوگیری از ادامه خراب شدن آنها نوعی صرفه جویی است. از عیب های متداول بعضی از لوازم منزل آگاهی کسب نمایید.
- از آنجا که بیشتر لوازم منزل برای طول عمر و یا برای مدت طولانی مصرف می شوند در خرید آنها دقت زیادی لازم است. در خرید لوازم منزل به این نکات دقت کنید:
باید هزینه های جاری استفاده از این لوازم را مورد توجه قرار داد. برای مثال اگر شما برای طبخ غذا می خواهید یک اجاق خریداری کنید، از آن جا که انواع اجاق وجود دارد که با گاز و برق و... کار می کند باید با توحه به مصرف نوع انرژی ها سهولت دسترسی؛ ارزانترین و بهترین وسیله را انتخاب کنید تا هزینه شما به حداقل برسد در کشور ما برق گران ترین انرژی و گاز در دسترس ترین و ارزانترین انرژی است، لذا بدیهی است که باید از وسایل گازسوز استفاده شود. اگر از وسایل برق سوز استفاده شود، هزینه سوخت خانواده برای تمام عمر بالا می رود و یک هزینه اضافی به خانواده تحمیل می کند.
- اصول ایمنی را رعایت کرده و از خرید وسائل غیراستاندارد خودداری کنید.
- حتی الامکان از وسایلی خریداری کنید که تضمین و خدمات بعد از فروش داشته باشد.
- به سلیقه و ترجیحات اعضای خانواده توجه کنید.
- با توجه به تنوع موجود در وسایل زندگی قبل از خرید، نوع، میزان نیاز و... را مورد ارزیابی قرار دهید. به جای اینکه فضای خانه خود را با وسایل غیر ضروری که تا آخر عمر استفاده محدودی دارد، پر کنید. می توانید این هزینه را صرف کارهای ضروری تر کنید. چشم و هم چشمی باعث مصرف نادرست منابع خانواده و بازماندن از مخارج ضروری می شود و در نتیجه رفاه خانواده را کاهش می دهد.
- سعی کنید به مراکز عمده فروشی و بازارهای مخصوص برای خرید کالاهای فاسدنشدنی و مخصوصا لوازم منزل مراجعه کنید، تا امکان انتخاب مناسب تر را داشته باشید.
- باید توجه داشته باشید که هر چند با خرید اقساطی استفاده از یک کالا را به جلو می اندازید ولی بابت طول دوره قسط باید سود آن دوره را پرداخت کنید.
خانواده می تواند مصرف کالای بادوام را به تعویق بیندازد یعنی اول پس انداز کند تا بتواند کالا را به طور نقدی خریداری کند اما اینکه کدام روش برای خرید مناسب تر و اقتصادی تر است بستگی دارد به اینکه:
1- فوریت نیاز به مصرف کالا چقدر است؟ مثلا هزینه واقعی (فرصت) یا به تعویق انداختن مصرف خرید یخچال بسیار بالاست زیرا سبب فاسد شدن غذا، بیماری اعضا خانواده و.. می شود.
2- تفاوت بین هزینه خرید اقساطی و نقدی در کالاهای کمتر ضروری مقایسه شود.
- بعضی از وسایل منزل را می توان از انواع دست دوم آن که بعضی خانواده ها تنها به منظور تنوع آنها را می فروشند تهیه کرد.
- سعی کنید برای دوستان و آشنایان هدایای بادوام تری ببرید مثلا به جای دسته گل، گلدان، گیاه خانگی و یا گل مصنوعی هدیه ببرید.
دقت داشته باشید که بعضی از لوازم خانگی ساخت داخل که موتور و قسمت های اصلی آن ساخت کشورهای شناخته شده می باشد بسیار بهتر و با دوام تر از لوازم خانگی بازار مشترک می باشد.
- لوازم برقی را از مارک های شناخته شده خوب خریداری کنید.
- عمر کالایی که می خرید مورد توجه قرار دهید.

اصول نگهداری و محافظت از فرش:
 

بافت فرش یک از بهترین هنرهای مردم ایران می باشد که با توجه به جنبه صادرات آن به اقتصاد کشور کمک بزرگی می کند. ولی بر اثر عدم توجه به روش های نگهداری، فرشهای منازل، به خصوص فرشهای دست بافت دچار ساییدگی و پوسیدگی می شود از این رو توجه به نکات زیر ضروری است:
- قبل از هر چیز سعی کنید در انتخاب فرش دقت بیشتری کنید؛ فرشی را انتخاب کنید که جنس پرز و رنگ و نوع چله (تار) آن مقاوم باشد البته همه نوع فرش های مرغوب و نازل در بازار هست، بنابراین، هنگام انتخاب مرغوب ترین را انتخاب کنید.
- فرش های منزلتان را براساس میزان نیاز، پهن کنید؛ به این معنا که در اتاق های پذیرایی، چون تردد کمتر است، فرش های نازک پهن نمایید که شفافیت هم دارد ولی در جاهایی که رفت و آمد بیشتر است باید از فرش های مقاوم و محکم استفاده کنید.
- فرش را طوری انتخاب کنید که از مکان مورد نظر کوچک تر باشد این کار چند خاصیت دارد:
اول: هوا از هر طرف در زیر فرش جریان پیدا می کند و از بیدزدگی و موریانه زدگی جلوگیری می شود.
دوم: اگر اتاق نمدار باشد، جریان هوا باعث می شود که رطوبت کف اتاق کم تر شود.
سوم: کناره های فرش تا نمی خورد، همچنین لبه های آن نیز زیر درب نمی ماند و آسیب نمی بیند.
- فرش را پس از مدتی که استفاده شد، باید جا به جا کرد، یعنی سروته کرد تا همه جای آن به یک اندازه پا بخورد.
- در صورت دیدن حشرات موذی مثل بید که موجودی سیاه رنگ و کم وزن و پرزدار است و یا موریانه و... از نفتالین استفاده کنید.
- فرش را نباید به مدت طولانی در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار داد زیرا به دلیل شیمیایی بودن رنگ فرش، سریعا کم رنگ شده و بور می گردد.
- از آنجایی که آب مهم ترین دشمن فرش می باشد بنابراین خانم هایی که گلدان های طبیعی برای تزیین اتاق استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که اگر فرش مدام در معرض ریزش آب قرار گیرد پوسیده شده، از بین خواهد رفت.
- برای اینکه پای خیس روی فرش گذاشته نشود، جلوی در ورودی حمام و دستشویی، که فرش پهن شده است لازم است از پادری استفاده شود.
- فرش را برای شستشو به کارخانه قالی شویی بدهید تا پس از گردگیری با مواد پاک کننده شسته شود و از شستن در منزل جداً باید پرهیز کرد.

اصول نگهداری و محافظت از جاروبرقی:
 

- مدت زمان استفاده به طور مدام نباید بیش از 10 تا 15 دقیقه باشد و بعد از این مدت چند دقیقه جارو را خاموش کنید.
- هیچ گاه با جاروبرقی نباید زباله های نمدار، گل، خاکستر روشن، فرش خیس یا ته سیگار روشن را پاک نمود.
- زباله های خیلی بزرگ و نوک تیز را قبل از استفاده از جاروبرقی از زمین جمع کنید.
- فیلترهای محافظ را سالی دوبار تمیز و یا تعویض کنید.
- در ماشین هایی که کیسه کاغذی می خورند، از کیسه های پارچه ای استفاده نکنید.
- از کیسه های پلاستیکی بجای پاکت جاروبرقی استفاده نکنید.
- از گذاشتن پا یا جسم سنگین به روی جاروبرقی پرهیز کنید.

اصول نگهداری و حفاظت از یخچال و فریزر:
 

- داخل یخچال را هر چند وقت یکبار با محلول جوش شیرین و آب پاک کنید.
- نوار پلاستیکی در یخچال و فریزر را هر چند یک بار تمیز کنید (و یا گفته می شود به منظور بهتر شدن چسبندگی نوار لاستیک و بهتر بسته شدن در یخچال و فریزر دستمالی که با آب گرم خیس شده باشد روی نوار پلاستیکی بکشید. در ضمن برای حصول اطمینان از خوب بسته شدن در یخچال و فریزر روزنامه را لای در قرار دهید. اگر روزنامه آزاد نبود و درنیامد، معلوم می شود که نوار لاستیکی سالم است) و نیز برای جلوگیری از نشت هوا، سالی یک بار آن را بررسی نمایید.
- لوله های پشت یخچال و فریزر را دست کم سالی دوبار گردگیری نمایید.
- مواد غذایی گرم را قبل از سردشدن کامل، در یخچال و فریزر قرار ندهید و از گذاشتن همزمان مقدار زیادی مواد غذایی در یخچال و فریزر خودداری نمایید.
- مواد غذایی را با نظم خاص و با برچسب هایی که محتویات کیسه و تاریخ انجماد را مشخص کند، در فریزر بچینید.
- برای این که هوا گردش کند از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف داخل یخچال و فریزر بپرهیزید.
- اگر فریزر و یا یخچال دومی دارید که از آن کمتر استفاده می کنید، آن را خاموش نمایید.
- فریزر پر بهتر از فریزر خالی عمل می کند؛ به خصوص هنگام قطع برق اگر فریزر شما پر نیست، بهتر است آب را در ظروف پلاستیکی بریزید تا یخ بزند. بدین ترتیب فریزر خالی نمی ماند.
بهتر است یخچال ها و فریزرهای مجهز به برفک زدای دستی و یا نیمه خودکار به طور منظم برفک زدایی شوند. تشکیل یخ روی پیچه های داخلی به معنی آن است که کمپرسور مجبور شده است مدت طولانی تری کار کند تا درجه حرارت را در حد مشخصی نگه دارد و این سبب اتلاف انرژی می شود. اگر در منطقه ای بسیار گرم و مرطوب زندگی می کنید و از تهویه مطبوع نیز استفاده نمی کنید و برفک زدایی یخچال شما نیز خودکار نیست، حتما خودتان این کار را انجام دهید. بعد از این کار می توانید ترموستات را روی درجه گرمتری قرار دهید که سبب صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی می شود.
- مواد داخل فریزر را علامت گذاری کنید تا بتوانید به راحتی هر یک را تشخیص دهید. در این صورت احتیاجی نیست که هنگام انتخاب مواد لازم در فریزر را مدت زیادی باز بگذارید.

اصول استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی:
 

بعد از شستشو، لاستیک درب را کاملا خشک کنید.
لباسهای پاره شده را قبل از شستشو بدوزید.
سیم اتصال زمین را طبق دستور وصل کنید چرا که ممکن است دچار خطر برق گرفتگی شوید.
قبل از اینکه لباس ها را داخل ماشین بریزید جیب های آنها را خالی و دکمه های شل آنها را محکم کنید.
قبل از شستشو، شلنگ تخلیه را کنترل کرده که کاملا در فاضلاب قرار داشته باشد.
بعد از هر شستشو درب لباسشویی را باز بگذارید تا هوا داخل ماشین شده کاملا خشک شود.
هر چند مدت، دریچه ی جاپودری را درآورده و کاملا بشویید.
بعد از هر چند بار شستن لباس ها فیلتر جلوی لباسشویی را درآورید و کاملا بشویید.
برای دو شستشوی کامل متوالی حداقل یک ساعت فاصله لازم است.
لباس های سفید را جداگانه و لباس های رنگی را جدا بشوئید.
به جنس لباس توجه کنید و بنا به جنس آن درجه لباسشویی را تنظیم کنید
سعی شود لباس ها را در هنگام روز شستشو کنید و شب (مخصوصا در ساعات اولیه) ماشین لباسشویی را روشن نکنید.
منبع: هنر تنظیم دخل و خرج خانواده، گلمکانی ، وجیهه ، انتشارات همیاران جوان ،1388
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر