ماهان شبکه ایرانیان

ریزش مو در زنان بالای ۴۰ سال

اگرچه ریزش مو بیشتر در افراد مسن مشاهده می‌شود، اما این امر می‌تواند حتی به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای، استرس و یا استفاده از محصولا مو که حاوی مواد شیمیایی ناملایم هستند رخ دهد

ریزش مو در زنان بالای 40 سال

 


اگرچه ریزش مو بیشتر در افراد مسن مشاهده می‌شود، اما این امر می‌تواند حتی به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای، استرس و یا استفاده از محصولا مو که حاوی مواد شیمیایی ناملایم هستند رخ دهد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد علل ریزش مو در زنان بالای 40 سال ارائه شده است.
موهای سالم نشانگر بدن سالم هستند، به همین دلیل است که مشکل ریزش مو یا نازک شدن مو باید جدی گرفته شود. پیش از این، زنان برای پیدا کردن علت زمینه‌ای ریزش مو به متخصص مو مراجعه نمی‌کردند. توصیه می‌شود که به جای پزشک عمومی با یک متخصص در این مورد مشورت کنید. همچنین گاهی اوقات ممکن است مشکل به دلیل اقدامات خود فرد باشد. برای مثال استفاده از رنگ مو، خشک کننده مو، اتو مو و دیگر محصولات مو که حاوی مواد شیمیایی ناملایم هستند می‌توانند به این مسئله کمک کنند. گاهی در زنان بالای 40 سال ممکن است الگوی طاسی سر مشاهده شود. این وضعیت باعث ایجاد تکه‌های طاسی در بالای سر می‌شود. پیری و تغییرات در سطح آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) می‌توانند به این عامل کمک کنند. همچنین زنان با سابقه خانوادگی طاسی سر در زنان یا مردان نیز در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

عوامل موثر

واژه آلوپسی آندروژنیک به الگوی طاسی اشاره دارد. این بیماری توسط دو آنزیم به نام آروماتاز و ردوکتاز 5-a ایجاد می‌شود. آلوپسی آندروژنیک به عنوان یک مشکل سیستم ایمنی طبقه بندی می‌شود و شدت این مشکل در زنان مختلف متفاوت است. گاهی اوقات ممکن است موها بدون نیاز به کمک پزشکی مجددا رشد کنند. در ریزش مزمن مو، ریزش مو تنها در پوست سر اتفاق نمی‌افتد، بلکه در دیگر نقاط بدن نیز قابل مشاهده است. در آلوپسی آندروژنیک تکه‌های طاسی عمدتا در فرق سر و اطراف سر مشاهده می‌شود.
زنان در 40 سالگی می‌توانند به آلوپسی آره‌آتا مبتلا شوند وضعیتی که در آن فولیکول‌های مو توسط گلبول‌های سفید خون تحت حمله قرار می‌گیرند. در موارد خفیف، درمان مناسب می‌تواند باعث بهبودی مساعدی شود. با این حال، مشکلات می‌توانند در شرایط شدید بیشتر شوند.
زنان و مردان هر دو دارای هورمون‌های زنانه و مردانه هستند، اما مقدار متفاوت است. هورمون‌های مردانه باعث بروز آلوپسی آندروژنیک می‌شوند. نباید چنین فرض شود که این مشکل به دلیل سطح هورمون بالا در زنان است. علت واقعی این است که برخی زنان به هورمون حساسیت بیشتری دارند.
دیابت یا اختلالات تیروئیدی نیز می‌توانند از عوامل موثر باشند. اگر غده تیروئید به درستی کار نکند، می‌تواند باعث ریزش مو شود. کمبودهای تغذیه‌ای اغلب موجب ریزش مو در زنان می‌شود.
همچنین، استرس عاطفی نیز به این موضوع دامن می‌زند. بنابراین زنانی که تحت استرس شدید هستند می‌توانند ریزش مو را تجربه کنند.

درمان

گام اول این است که برای چک کردن سطح آندروژن در بدن آزمایش خون انجام شود. این آزمایش به ارزیابی علت دقیق این مشکل کمک خواهد کرد. تعدادی از عوامل شیمیایی درمانی وجود دارند که می‌توانند به درمان این مشکل کمک کنند. در واقع، تشخیص و درمان علت زمینه‌ای می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. در میان سایر درمان‌های مختلف موجود، پیوند مو یا استفاده از تکه‌های مو انجام می‌گیرد.
به صورت همزمان، مهم است توجه کنید که استفاده از داروهایی که برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، فشار خون بالا، داروهای ضد افسردگی، قرص‌های ضد بارداری و رقیق‌کننده خون می‌توانند منجر به ریزش خون شوند. بنابراین، زنانی که از چنین داروهایی استفاده می‌کنند نیاز دارند تا پزشک خود را در جریان بگذارند.
به عنوان جمع بندی، در صورت ریزش موی شدید یا شکستگی مو به متخصص پوست مراجعه کنید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و دور ماندن از استرس نیز به رهایی از این مشکل کمک خواهد کرد.
سلب مسئولیت: مطالب ذکر شده در این مقاله صرفا جهت آموزش هستند و نمی‌توانند جایگزینی برای توصیه‌های پزشک متخصص باشند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان