۱۰ راهکار برای سالم سازی خانه (۲)

روی برچسب محصولات شوینده را بخوانید تا متوجه انواع مواد شیمیایی موجود در آنها بشوید. این مواد تأثیرات زیادی روی کودکان دارند و موجب ابتلای آنها به آسم می‌شوند. از محصولات شوینده سبز استفاده کنید؛ زیرا کلرین و آمونیاک ندارند.

10 راهکار برای سالم سازی خانه (2)

6- بطری‌های پلاستیکی و مواد غذایی کنسرو‌شده

پلاستیک‌های پلی‌کربنات حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام بیزفنول A هستند که از آنها در برخی از بطری‌های آب و بطری‌های شیر نوزادان استفاده می‌شود. بیزفنول A در رزین اپوکسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین اپوکسی نوعی رنگ است که برای خط‌دار کردن محصولات فلزی مثل غذاهای کنسروی به کار می‌رود.

بیزفنول A خطر چندانی ندارد، اما برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که این ماده شیمیایی می‌تواند آسیب‌هایی به مغز وارد کند و روی رفتارهای جنین، نوزادان و کودکان اثر بگذارد. بزرگسالانی که دارای مقدار زیادی بیزفنول A در ادرارشان هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابتی قرار دارند. 

برای محدود کردن مصرف بیزفنول A

- از بطری‌های آب مطمئن‌تر استفاده کنید. بطری‌های شیشه‌ای مطمئن‌تر از بطری‌های پلاستیکی هستند. 

- هرگز ظروف پلاستیکی مخصوص نگاهداری غذاها را داخل مایکروویو نگذارید. گرما سبب تجزیه‌شدن فیبرهای پلاستیک می‌شود. 

- مواد غذایی پخته شده را داخل ظروف شیشه‌ای و سرامیکی نگه‌دارید. 

- تا می‌توانید از مصرف غذاهای کنسروی خودداری کنید.

7- از ظروف تفلون کمتر استفاده کنید

اگر عادت به مصرف ظروف تفلون و نچسب دارید، باید از آنها به شکل عاقلانه‌ای استفاده کنید. برای ساخت این ظروف از نوعی ماده شیمیایی به نام «PFCS» استفاده می‌گردد که این ماده به راحتی در بدن جمع می‌شود.

این مواد سرطان‌زا هستند. البته هنوز مدرک قابل استنادی در ارتباط با سرطان‌زا بودن ظروف تفلون وجود ندارد؛ ولی احتیاط شرط عقل است و متخصصان مصرف ظروف استیل، آلومینیوم، مس و آهنی را بیشتر توصیه می‌کنند. قالب‌های شیرینی‌پزی سیلیکونی نیز مطمئن‌ترند. اگر از نظر مالی توانایی تعویض ظروف خود را ندارید، این نکته را رعایت تا کمتر دچار خطر شوید.

مثلاً: هیچ‌گاه ماهی‌تابه را زیاد حرارت ندهید و از دمای کمتری برای پخت غذاها در ظروف تفلونی استفاده کنید.  

8- سالم غذا بخورید

وقتی غذاهای سالم مصرف می‌کنید، کمتر مواد سمی و حشره‌کش وارد بدن‌تان می‌شود و البته از محیط خود نیز بیشتر محافظت می‌کنید. مصرف غذاهای سالم در دوران بارداری و شیردهی اهمیت بیشتری دارد. 

در طول شیردهی، از چربی‌های امگا 3 و گردو نیز بیشتر استفاده کنید تا به رشد ذهنی نوزاد و حفاظت از او در برابر سموم کمک شود. 

مصرف ماهی‌های جیوه‌دار در طول بارداری توصیه نمی‌شود، چرا که به نوزاد آسیب می‌رساند. در این دوران ماهی سالمون، تن و میگو مناسب است. ید نیز کمک می‌کند تا آسیب‌های ناشی از مواد سمی و خطرناک به حداقل برسد.

9- استفاده از محصولات غیرسمی

روی برچسب محصولات شوینده را بخوانید تا متوجه انواع مواد شیمیایی موجود در آنها بشوید. این مواد تأثیرات زیادی روی کودکان دارند و موجب ابتلای آنها به آسم می‌شوند. با این کار هوای داخل خانه را نیز آلوده می‌کنید. از محصولات شوینده سبز استفاده کنید؛ زیرا کلرین و آمونیاک ندارند. 

به جای مایع سفیدکننده از سرکه استفاده کنید. جوش‌شیرین و پرکسید هیدروژن نیز در پاکیزگی ظروف تأثیر زیادی دارند. 

برای پاک‌کردن شیشه‌ها آب لیمو یا سرکه را به کار برید. 

10- دست‌های خود را بشوئید 

شاید این جمله را در فصل سرما و فصل آنفلوآنزا زیاد شنیده باشید؛ اما هیچ‌گاه شستن دست‌ها به اندازه کافی را به این زمان‌ها محدود نکنید. برای کودکان شستن دست‌ها یک عادت بسیار خوب است که می‌تواند آنها را از مواد سمی و خطرناک موجود در گردوغبار خانه نجات دهد. 

شاید این کار گاهی اوقات به نظرتان خسته‌کننده برسد؛ اما یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت افراد، به‌خصوص کودکان است؛ زیرا آنها معمولاً عادت دارند دست خود را به دهانشان نزدیک کنند. پاکیزگی دست‌ها باعث رهایی از بسیاری بیماری‌ها می‌شود. کودکانی که کمتر دست‌هایشان را می‌شویند، سیستم دفاعی ضعیف‌تری دارند و بیشتر دچار آسم و آلرژی می‌شوند. شستن دست‌ها فقط با آب کافی نیست و باید حتماً از صابون یا سایر مواد شوینده استفاده کرد. 

برای خواندن بخش اول -10 راهکار برای سالم سازی خانه- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر