ماهان شبکه ایرانیان

حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام (۴)

۳. تفاوت های زن و مرد در میل جنسى   مردان از نظر کمیت در فعالیت جنسى بر زنان برترى دارند و اینکه در روایات، بردبارى یا امکان پرهیز جنسى زنان در نتیجه حیاى خدادادى آنها بیش از مردان قلمداد شده، مى‏تواند اشاره‏اى به همین تفاوت زیست‏شناختى باشد

حقوق جنسى زن و شوهر در اسلام (4)

3. تفاوت های زن و مرد در میل جنسى
 

مردان از نظر کمیت در فعالیت جنسى بر زنان برترى دارند و اینکه در روایات، بردبارى یا امکان پرهیز جنسى زنان در نتیجه حیاى خدادادى آنها بیش از مردان قلمداد شده، مى‏تواند اشاره‏اى به همین تفاوت زیست‏شناختى باشد. با وجود این، زنان در هنگام تحریک جنسى، سطوح بالاترى از لذت را تجربه مى‏کنند.(1)
یکى از روایاتى که مى‏تواند این مسئله را تأیید کند، روایت اسحاق‏بن عمار است. ایشان از امام صادق (علیه السلام) نقل مى‏کنند: «همانا خداوند براى زن به اندازه ده مرد صبر (و بردبارى) قرار داده است. پس هنگامى که به هیجان آید، اندازه قدرت شهوانى او به اندازه ده مرد مى‏شود.»(2)
به طور کلى مى‏توان گفت به طور طبیعى میل مرد به تکرار عمل جنسى بیشتر از میل زن است؛ اما میزان لذت جنسى زن هنگام عمل جنسى در سطح بالاترى از لذت جنسى مرد قرار دارد. از سوى دیگر، زنان بیشتر بعد از ارتباط عاطفى و تحریک لمسى دچار هیجان جنسى مى‏شوند؛(3) ولى مردان حتى پیش از ارتباط و تنها با نگاه به بدن زن هم تحریک مى‏شوند. شاید علت اینکه در بین عکس های مبتذل و برخى کالاهاى تبلیغاتى، بیشتر عکس زن وجود دارد تا عکس مرد، همین مسئله باشد؛ یعنى آن اندازه که عکس زن براى مرد تحریک‏کننده است، عکس مرد براى زن تحریک‏کننده نیست. از این‏رو، عکس مرد در این‏گونه موارد کمتر وجود دارد.
با توجه به این تفاوت که در مردان شهوت دیدارى قوى تر از شهوت دیدارى زنان است، به نظر مى‏رسد محرک‏ هاى جنسى مردان بیشتر از محرک های جنسى زنان باشد. از این‏رو، طبیعى است که مردان بیشتر از زنان تحریک شوند و در نتیجه بیشتر از زنان هم نیاز به ارضاى جنسى داشته باشند.

یافته های علمى و روان شناختی در زمینه تفاوت های جنسى زن و مرد
 

تحقیقات گوناگونى در این زمینه انجام شده است که مستقیم یا غیرمستقیم نشان مى‏دهد میل مرد به تکرار عمل جنسى بیشتر از میل زن است. به مثال های ذیل توجه کنید:
1. در حوزه علوم اجتماعى، براساس بررسى های آلفرد کینزى در آمریکا که در نیمه های قرن گذشته صورت گرفته است، 14 درصد پاسخ‏گویان زن گزارش کرده‏اند که با داستان های شهوت‏انگیز تحریک مى‏شوند، در حالى که این نسبت در مورد پاسخ‏گویان مرد 47 درصد بوده است. همچنین از نظر شاخص های دیگر مانند اقدام به خودارضایى، تفاوت های قابل ملاحظه‏اى بین مردان و زنان وجود داشته است. از جمله، میزان تکرار آن توسط زنان مجرد مورد مطالعه 3% تا 4% مرتبه در هفته و توسط مردان بین 4% و 1/8 مرتبه در هفته بوده است.
در پژوهش جدیدترى درباره آثار محرومیت جنس بر رفتار جنسى، از حدود سه هزار دانشجو دعوت به همکارى شد. دانشجویان مى‏بایست اولاً احساسات مربوط به تحریک جنسى را در دفترچه خاطرات ثبت مى‏کردند و ثانیا از فعالیت جنسى به مدت یک ماه پرهیز مى‏کردند. تقریبا سیصد زن یعنى حدود 10 درصد از افراد، داوطلب مشارکت در این پژوهش شدند و در برابر داوطلبان مرد فقط 15 نفر بودند. زنان داوطلب، هیچ مشکلى در اتمام این برنامه پژوهشى نداشتند، ولى از میان آن 15 مرد، تنها 6 نفر آزمایش پرهیز یک‏ماهه را به پایان رساندند. همچنین از آنان که پرهیز نکرده بودند، درباره میزان تخیلات جنسى دخالت‏کننده در جریان پژوهش سؤال شد؛ زنان گزارش کردند این امر به ندرت اتفاق افتاده است، در حالى مردان از وقوع مکرر آن خبر دادند.(4)
2. برخى دیگر از یافته‏ها نشان مى‏دهد که مردان 3 برابر زنان برقرارى رابطه جنسى را در رویاهاى خود مى‏بینند.(5)
3. برخى تحقیقات که روى سیکل هورمونى زنان و مردان انجام شده است نشان مى‏دهد میل مردان در تکرار عمل جنسى بیشتر از زنان است. براساس این یافته‏ها، زنان و مردان هر دو تحت تأثیر سیکل هورمونى قرار دارند. بیشتر زنان سیکل 28 روزه‏اى دارند که بر خلق‏وخو و تمایلات جنسى آنان تأثیرگذار است. مردان نیز داراى سیکل بیولوژیکى هستند. مردان داراى انباشت تستوسترون 3 روزه در بدن خود مى‏باشند. یک مرد معمولى داراى سائق جنسى 3 روز در میان است؛ یعنى تمایل دارد دست‏کم سه روز در میان رابطه جنسى داشته باشد، اما این سیکل نیز همچون سیکل زنان در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.(6)
به طور کلى، نتایج این تحقیقات بیانگر آن است که مردان (البته به طور اغلب) میل بیشترى به تکرار عمل جنسى دارند، ولى زنان کیفیت و سطح لذت جنسى آنان بیشتر است، اما نسبت به مردان میل کمترى به تکرار دارند. از این‏رو، بسیار طبیعى است که حق تمکین مطلق (غیر از مواردى که عذر شرعى وجود دارد) به مردان داده شود. البته نیازهاى جنسى زنان نیز با توجه به احکام و توصیه های متعددى که در این‏باره وجود دارد، نادیده گرفته نشده است.
خلاصه اینکه با توجه به نتایج تحقیقات علمى و قوانین کلى وضع‏شده در اسلام و توصیه های وارد شده از سوى ائمّه اطهار (علیهم السلام) مى‏توان به این امر اعتراف کرد که در اسلام حقوق جنسى متناسب با خلقت زنان و مردان وضع شده، و هیچ‏گونه بى‏عدالتى یا ظلمى در این زمینه انجام نگرفته است.

نتیجه‏گیرى
 

یافته های مهم این پژوهش را مى‏توان این‏گونه برشمرد:
1. همسران در برابر یکدیگر حقوقى دارند که رعایت آنها براى داشتن روابط بهتر و زندگى مستحکم ضرورى است. بخشى از این حقوق، حقوق جنسى است که نقش بسزایى در تداوم زندگى زناشویى دارند.
2. حق جنسى هیچ‏یک از زوجین در اسلام نادیده گرفته نشده است و هر کدام به تناسب خود حقوق و تکلیفى بر عهده دارند.
3. زن گرم‏مزاج است و بیشتر از یک بار در چهار ماه نیاز به ارضا جنسى دارد. در این صورت هم با استفاده از قاعده لاضرر و قاعده نفى حرج، بنا بر احتیاط شوهر ملزم به ارضا یا طلاق است تا زن دچار ضرر و حرج نشود.
4. از یافته های علمى وجه تمایز زن و شوهر در حقوق جنسى تا حدى روشن شد و این شواهد مؤید این بودند که حقوق جنسى تعیین‏شده در اسلام موافق با طبع عمومى زن و مرد است.

پی نوشت ها :
 

*دانش‏پژوه کارشناسى ارشد روان شناسی بالینى، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏سره.
1ـ حسین بستان، همان، ص 29.
2ـ محمدبن حسن حرّ عاملى، همان، ج 20، ص 63.
3ـ ر.ک: مرتضى مطهّرى، مجموعه آثار، ج 19، ص 179.
4ـ حسین بستان، همان، ص 20.
5- www. balashahr.com.
6ـ همان.
 

منابع:
ـ آشتیانى، محمدحسن، القواعدالفقهیة، قم، کتابخانه آیت‏اللّه مرعشى نجفى، 1403ق.
ـ اصفهانى، راغب، مفردات، ترجمه و تحقیق سید غلامرضا خسروى حسینى، تهران، مرتضوى، 1375.
ـ اصفهانى، شیخ‏الشریعه، قاعدة لا ضرر، قم، جامعه مدرسین، 1410ق.
ـ خمینى، سیدروح‏اللّه، تحریرالوسیله، قم، دارالعلم، 1386.
ـ ـــــ ، رساله توضیح‏المسائل، با حواشى سیدعبدالکریم موسوى اردبیلى، قم، نجات، 1379.
ـ انصارى، مرتضى، رسائل فقهیه، قم، کنگره جهانى بزرگداشت شیخ انصارى، 1414ق.
ـ بستان، حسین، اسلام و تفاوت های جنسیتى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1388.
ـ تونى فاضل، عبداللّه‏بن محمد، الوافیه، قم، مجمع‏الفکر الاسلامى، 1415ق.
ـ حرّانى، ابن‏شعبه، تحف‏العقول، قم، جامعه مدرسین، 1404ق.
ـ حرّ عاملى، محمدبن حسن، وسائل‏الشیعة، قم، موسسة آل‏البیت، بى‏تا.
ـ آخوند خراسانى، محمدکاظم، کفایه‏الاصول، قم، مؤسسة ال‏البیت، 1417ق.
ـ خوئى، سیدابوالقاسم، موسوعة الإمام‏الخوئى، بى‏جا، بى‏نا، بى‏تا.
ـ شبیرى زنجانى، سیدموسى، کتاب نکاح، قم، مؤسسه رأى‏پرداز، 1419ق.
ـ شیرازى، سید محمدحسین، تبیین القرآن، بیروت، دارالعلوم، 1423ق.
ـ صدوق، محمدبن على، المقنع، قم، مؤسسه امام هادى، 1415ق.
ـ ـــــ ، امالى، ترجمه محمدباقر کمره‏اى، تهران، اسلامیه، 1376.
ـ ـــــ ، من لایحضره الفقیه، ترجمه على‏اکبر غفارى، قم، جامعه مدرسین، 1404ق.
ـ طباطبائى، سید محمدحسین، المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوى همدانى، قم، جامعه مدرسین، 1374.
ـ طباطبائى یزدى، سید محمدکاظم، عروه‏الوثقى، بیروت، مؤسسه‏الاعلمى للمطبوعات، 1409ق.
ـ طبرسى، فضل‏بن حسن، جوامع‏الجامع، قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه، 1377.
ـ ـــــ ، مکارم‏الاخلاق، ترجمه سیدابراهیم میرباقرى، قم، شریف رضى، 1370.
ـ فراهیدى، خلیل‏بن احمد، العین، قم، هجرت، 1410ق.
ـ قمى، على‏بن ابراهیم، تفسیر القمى، تحقیق سیدطیب موسوى جزایرى، قم، دارالکتاب، 1367.
ـ مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، اسلامیه، بى‏تا.
ـ مرعشى نجفى، سید شهاب‏الدین، منهاج‏المؤمنین، قم، کتابخانه آیت‏اللّه مرعشى نجفى، 1406ق.
ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار حقوق زن در اسلام، قم، صدرا، بى‏تا.
ـ مکارم شیرازى، ناصر، رساله توضیح‏المسائل، قم، مدرسه امام على‏بن ابیطالب، 1378.
ـ ـــــ ، و دیگران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374.
منبع: نشریه معرفت شماره 154
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان