3. تفاوت های زن و مرد در میل جنسى
مردان از نظر کمیت در فعالیت جنسى بر زنان برترى دارند و اینکه در روایات، بردبارى یا امکان پرهیز جنسى زنان در نتیجه حیاى خدادادى آنها بیش از مردان قلمداد شده، مىتواند اشارهاى به همین تفاوت زیستشناختى باشد. با وجود این، زنان در هنگام تحریک جنسى، سطوح بالاترى از لذت را تجربه مىکنند.(1)
یکى از روایاتى که مىتواند این مسئله را تأیید کند، روایت اسحاقبن عمار است. ایشان از امام صادق (علیه السلام) نقل مىکنند: «همانا خداوند براى زن به اندازه ده مرد صبر (و بردبارى) قرار داده است. پس هنگامى که به هیجان آید، اندازه قدرت شهوانى او به اندازه ده مرد مىشود.»(2)
به طور کلى مىتوان گفت به طور طبیعى میل مرد به تکرار عمل جنسى بیشتر از میل زن است؛ اما میزان لذت جنسى زن هنگام عمل جنسى در سطح بالاترى از لذت جنسى مرد قرار دارد. از سوى دیگر، زنان بیشتر بعد از ارتباط عاطفى و تحریک لمسى دچار هیجان جنسى مىشوند؛(3) ولى مردان حتى پیش از ارتباط و تنها با نگاه به بدن زن هم تحریک مىشوند. شاید علت اینکه در بین عکس های مبتذل و برخى کالاهاى تبلیغاتى، بیشتر عکس زن وجود دارد تا عکس مرد، همین مسئله باشد؛ یعنى آن اندازه که عکس زن براى مرد تحریککننده است، عکس مرد براى زن تحریککننده نیست. از اینرو، عکس مرد در اینگونه موارد کمتر وجود دارد.
با توجه به این تفاوت که در مردان شهوت دیدارى قوى تر از شهوت دیدارى زنان است، به نظر مىرسد محرک هاى جنسى مردان بیشتر از محرک های جنسى زنان باشد. از اینرو، طبیعى است که مردان بیشتر از زنان تحریک شوند و در نتیجه بیشتر از زنان هم نیاز به ارضاى جنسى داشته باشند.
یافته های علمى و روان شناختی در زمینه تفاوت های جنسى زن و مرد
تحقیقات گوناگونى در این زمینه انجام شده است که مستقیم یا غیرمستقیم نشان مىدهد میل مرد به تکرار عمل جنسى بیشتر از میل زن است. به مثال های ذیل توجه کنید:
1. در حوزه علوم اجتماعى، براساس بررسى های آلفرد کینزى در آمریکا که در نیمه های قرن گذشته صورت گرفته است، 14 درصد پاسخگویان زن گزارش کردهاند که با داستان های شهوتانگیز تحریک مىشوند، در حالى که این نسبت در مورد پاسخگویان مرد 47 درصد بوده است. همچنین از نظر شاخص های دیگر مانند اقدام به خودارضایى، تفاوت های قابل ملاحظهاى بین مردان و زنان وجود داشته است. از جمله، میزان تکرار آن توسط زنان مجرد مورد مطالعه 3% تا 4% مرتبه در هفته و توسط مردان بین 4% و 1/8 مرتبه در هفته بوده است.
در پژوهش جدیدترى درباره آثار محرومیت جنس بر رفتار جنسى، از حدود سه هزار دانشجو دعوت به همکارى شد. دانشجویان مىبایست اولاً احساسات مربوط به تحریک جنسى را در دفترچه خاطرات ثبت مىکردند و ثانیا از فعالیت جنسى به مدت یک ماه پرهیز مىکردند. تقریبا سیصد زن یعنى حدود 10 درصد از افراد، داوطلب مشارکت در این پژوهش شدند و در برابر داوطلبان مرد فقط 15 نفر بودند. زنان داوطلب، هیچ مشکلى در اتمام این برنامه پژوهشى نداشتند، ولى از میان آن 15 مرد، تنها 6 نفر آزمایش پرهیز یکماهه را به پایان رساندند. همچنین از آنان که پرهیز نکرده بودند، درباره میزان تخیلات جنسى دخالتکننده در جریان پژوهش سؤال شد؛ زنان گزارش کردند این امر به ندرت اتفاق افتاده است، در حالى مردان از وقوع مکرر آن خبر دادند.(4)
2. برخى دیگر از یافتهها نشان مىدهد که مردان 3 برابر زنان برقرارى رابطه جنسى را در رویاهاى خود مىبینند.(5)
3. برخى تحقیقات که روى سیکل هورمونى زنان و مردان انجام شده است نشان مىدهد میل مردان در تکرار عمل جنسى بیشتر از زنان است. براساس این یافتهها، زنان و مردان هر دو تحت تأثیر سیکل هورمونى قرار دارند. بیشتر زنان سیکل 28 روزهاى دارند که بر خلقوخو و تمایلات جنسى آنان تأثیرگذار است. مردان نیز داراى سیکل بیولوژیکى هستند. مردان داراى انباشت تستوسترون 3 روزه در بدن خود مىباشند. یک مرد معمولى داراى سائق جنسى 3 روز در میان است؛ یعنى تمایل دارد دستکم سه روز در میان رابطه جنسى داشته باشد، اما این سیکل نیز همچون سیکل زنان در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.(6)
به طور کلى، نتایج این تحقیقات بیانگر آن است که مردان (البته به طور اغلب) میل بیشترى به تکرار عمل جنسى دارند، ولى زنان کیفیت و سطح لذت جنسى آنان بیشتر است، اما نسبت به مردان میل کمترى به تکرار دارند. از اینرو، بسیار طبیعى است که حق تمکین مطلق (غیر از مواردى که عذر شرعى وجود دارد) به مردان داده شود. البته نیازهاى جنسى زنان نیز با توجه به احکام و توصیه های متعددى که در اینباره وجود دارد، نادیده گرفته نشده است.
خلاصه اینکه با توجه به نتایج تحقیقات علمى و قوانین کلى وضعشده در اسلام و توصیه های وارد شده از سوى ائمّه اطهار (علیهم السلام) مىتوان به این امر اعتراف کرد که در اسلام حقوق جنسى متناسب با خلقت زنان و مردان وضع شده، و هیچگونه بىعدالتى یا ظلمى در این زمینه انجام نگرفته است.
نتیجهگیرى
یافته های مهم این پژوهش را مىتوان اینگونه برشمرد:
1. همسران در برابر یکدیگر حقوقى دارند که رعایت آنها براى داشتن روابط بهتر و زندگى مستحکم ضرورى است. بخشى از این حقوق، حقوق جنسى است که نقش بسزایى در تداوم زندگى زناشویى دارند.
2. حق جنسى هیچیک از زوجین در اسلام نادیده گرفته نشده است و هر کدام به تناسب خود حقوق و تکلیفى بر عهده دارند.
3. زن گرممزاج است و بیشتر از یک بار در چهار ماه نیاز به ارضا جنسى دارد. در این صورت هم با استفاده از قاعده لاضرر و قاعده نفى حرج، بنا بر احتیاط شوهر ملزم به ارضا یا طلاق است تا زن دچار ضرر و حرج نشود.
4. از یافته های علمى وجه تمایز زن و شوهر در حقوق جنسى تا حدى روشن شد و این شواهد مؤید این بودند که حقوق جنسى تعیینشده در اسلام موافق با طبع عمومى زن و مرد است.
پی نوشت ها :
*دانشپژوه کارشناسى ارشد روان شناسی بالینى، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدسسره.
1ـ حسین بستان، همان، ص 29.
2ـ محمدبن حسن حرّ عاملى، همان، ج 20، ص 63.
3ـ ر.ک: مرتضى مطهّرى، مجموعه آثار، ج 19، ص 179.
4ـ حسین بستان، همان، ص 20.
5- www. balashahr.com.
6ـ همان.
منابع:
ـ آشتیانى، محمدحسن، القواعدالفقهیة، قم، کتابخانه آیتاللّه مرعشى نجفى، 1403ق.
ـ اصفهانى، راغب، مفردات، ترجمه و تحقیق سید غلامرضا خسروى حسینى، تهران، مرتضوى، 1375.
ـ اصفهانى، شیخالشریعه، قاعدة لا ضرر، قم، جامعه مدرسین، 1410ق.
ـ خمینى، سیدروحاللّه، تحریرالوسیله، قم، دارالعلم، 1386.
ـ ـــــ ، رساله توضیحالمسائل، با حواشى سیدعبدالکریم موسوى اردبیلى، قم، نجات، 1379.
ـ انصارى، مرتضى، رسائل فقهیه، قم، کنگره جهانى بزرگداشت شیخ انصارى، 1414ق.
ـ بستان، حسین، اسلام و تفاوت های جنسیتى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1388.
ـ تونى فاضل، عبداللّهبن محمد، الوافیه، قم، مجمعالفکر الاسلامى، 1415ق.
ـ حرّانى، ابنشعبه، تحفالعقول، قم، جامعه مدرسین، 1404ق.
ـ حرّ عاملى، محمدبن حسن، وسائلالشیعة، قم، موسسة آلالبیت، بىتا.
ـ آخوند خراسانى، محمدکاظم، کفایهالاصول، قم، مؤسسة الالبیت، 1417ق.
ـ خوئى، سیدابوالقاسم، موسوعة الإمامالخوئى، بىجا، بىنا، بىتا.
ـ شبیرى زنجانى، سیدموسى، کتاب نکاح، قم، مؤسسه رأىپرداز، 1419ق.
ـ شیرازى، سید محمدحسین، تبیین القرآن، بیروت، دارالعلوم، 1423ق.
ـ صدوق، محمدبن على، المقنع، قم، مؤسسه امام هادى، 1415ق.
ـ ـــــ ، امالى، ترجمه محمدباقر کمرهاى، تهران، اسلامیه، 1376.
ـ ـــــ ، من لایحضره الفقیه، ترجمه علىاکبر غفارى، قم، جامعه مدرسین، 1404ق.
ـ طباطبائى، سید محمدحسین، المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوى همدانى، قم، جامعه مدرسین، 1374.
ـ طباطبائى یزدى، سید محمدکاظم، عروهالوثقى، بیروت، مؤسسهالاعلمى للمطبوعات، 1409ق.
ـ طبرسى، فضلبن حسن، جوامعالجامع، قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه، 1377.
ـ ـــــ ، مکارمالاخلاق، ترجمه سیدابراهیم میرباقرى، قم، شریف رضى، 1370.
ـ فراهیدى، خلیلبن احمد، العین، قم، هجرت، 1410ق.
ـ قمى، علىبن ابراهیم، تفسیر القمى، تحقیق سیدطیب موسوى جزایرى، قم، دارالکتاب، 1367.
ـ مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، اسلامیه، بىتا.
ـ مرعشى نجفى، سید شهابالدین، منهاجالمؤمنین، قم، کتابخانه آیتاللّه مرعشى نجفى، 1406ق.
ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار حقوق زن در اسلام، قم، صدرا، بىتا.
ـ مکارم شیرازى، ناصر، رساله توضیحالمسائل، قم، مدرسه امام علىبن ابیطالب، 1378.
ـ ـــــ ، و دیگران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374.
منبع: نشریه معرفت شماره 154