ارتودنسی دندان ها

بیشتر مراجعین به دندانپزشکی از دندانپزشک سؤال می کنند؛ ارتودنسی چیست و چرا باید انجام شود؟ همانطور که مستحضرید، به عمل مرتب و منظم کردن دندان ها و اسکلت جمجمه، ارتودنسی گفته می شود

ارتودنسی دندان ها
بیشتر مراجعین به دندانپزشکی از دندانپزشک سؤال می کنند؛ ارتودنسی چیست و چرا باید انجام شود؟
همانطور که مستحضرید، به عمل مرتب و منظم کردن دندان ها و اسکلت جمجمه، ارتودنسی گفته می شود. بیشتر بیماران با دید زیبایی به این عمل نگاه می کنند، در صورتی که از دید متخصصین دندانپزشکی، ارتودنسی برای زیبایی نیست، بلکه برای درمان ناهنجاری های سر و صورت انجام می شود. در اثر تنظیم شدن اسکلت جمجمه، اتوماتیک وار دندان ها نیز مرتب و صاف می شوند و در جایگاه اصلی خود قرار می گیرند.
بیشتر سردردهای افراد به علت ناهماهنگ بودن دندان ها و خوب جفت نشدن دندان های بالا و پایین اتفاق می افتد، زیرا وقتی شیار دندان های بالا و پایین دقیقاً بر روی هم قرار نگیرند، موجب ضربه زدن به یکدیگر شده و همین امر باعث می شود که سیستم مغزی، فک را در یک جهت، کج کند و تغییر مسیر دهد تا این برخورد زودرس، ضربه و درد را خنثی کند. فرایند چنین تغییری در باز و بسته شدن دهان در درازمدت، موجب وارد شدن فشار نابه جا به مفصل گیجگاهی می شود و این مفصل که در حکم یک واشر بین استخوان فک و جمجمه است، در اثر کج بسته شدن در درازمدت خورده شده و به دلیل عبور اعصاب از این نواحی موجب ایجاد سردردهای خفیف و شدید خواهد شد و از علایم آن می توان به ایجاد صدایی به نام «کلیک» به هنگام باز و بسته شدن اشاره کرد. پس برای دندانپزشک برطرف شدن سردرد و جلوگیری از خورده شدن مفصل گیجگاهی «TMJ» هدف است، نه زیبایی. در اثر نتیجه این درمان و صاف و مرتب شدن دندان ها، زیبایی نیز اتفاق خواهد افتاد.
یکی از دلایل دیگر درمان ارتودنسی، جلوگیری از سایش مینای دندان ها است. اگر اسکلت جمجمه به طور طبیعی رشد و نمو نکند، چه به دلیل ژنتیکی و ارثی، چه در اثر فشار نابه جای فورسپس در هنگام زایمان یا در اثر ضربه و تصادف یا شکستگی فک و... تنها راه درمان آن ارتودنسی و گاه ارتودنسی به همراه جراحی میسر خواهد بود؛ چرا که در اثر سایش دندان ها ارتفاع صورت کم می شود و علاوه بر این که تقارن صورت و بافت نرم به هم می خورد و در پوست صورت و حتی بینی چین و چروک ایجاد می شود و خط زیبایی صورت به هم خواهد خورد.
باید در نظر داشته باشیم که نگهداری بافت نرم صورت از جمله لب و گونه توسط دندان ها صورت می گیرد؛ به این معنی که نازک بودن و کلفت شدن آن دندان های جلویی فرد است. وقتی که دندان ها عقب تر از حد طبیعی خود قرار می گیرند، لب به طرف داخل چرخیده و نمای نازک خواهد داشت و بر عکس اگر دندان ها جلوتر از حد طبیعی خود قرار بگیرند، لب ها را به بیرون فشار می دهند و آن ها کلفت تر از حد معمولی دیده خواهند شد. همین امر روی پره ی بینی نیز اثر می گذارد و بینی چاق یا لاغر به نظر خواهد آمد.
دندان های اول فک بالا و پایین باید دقیقاً در یک راستا و مقابل هم و در طول خط وسط صورت و بینی قرار داشته باشد. وقتی که دندان ها کج و نامرتبند، به طور طبیعی باعث خواهند شد که خط وسط دندان ها نیز تغییر کرده و رو به روی هم قرار نگیرند؛ در نتیجه فرد به هنگام خندیدن و صحبت کردن صورتش کج دیده می شود یا لب سمت راست و چپ او برابر به نظر نمی آید و به بیننده و طرف مقابل دهن کجی القاء می شود. تمام این حالت ها با ارتودنسی درمان پذیر هستند.
ولی اخیراً به علت شغل های حساس و روابط اجتماعی مختلف، بعضی از بیماران به دلیل دیده شدن سیم و براکت و دستگاه های ارتودنسی از این درمان گریزانند.
خوشبختانه با تحقیقات و پیگیری هایی که در این امر داشته ام و با آزمایشات و بررسی های فراوان و به آزمون قرار دادن لاستیک های بی رنگ فراوان و با همکاری اساتید نامی رشته های مختلف و با عنایت خدای متعال به ماده ی بی رنگی مشابه طلق عینک های طبی، ولی با قدرت فنریت مورد نیاز رسیده ایم، که این امر تحولی در درمان نامرتبی دندان های جلو و قدامی ایجاد کرده است و درمان مرتب کردن دندان ها بدون تشخیص مراجعین امکان پذیر شده است.
منبع: نشریه 7 روز زندگی، شماره 103
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان