همان طور که می دانید، گوگل دیشب در جریان پدیده تاریخی خورشید گرفتگی، هشتمین نسخه اصلی سیستم عامل اندروید را با نام «اوریو» (Oreo) معرفی کرد و ایمیج های اصلی آن را برای برخی از دستگاه های سازگار عضو خانواده نکسوس و پیکسل عرضه کرد.
اندروید اوریو نسخه جایگزین نوقا (Nougat) محسوب می شود که سال قبل عرضه شد و با توجه به اینکه بیش از 2 میلیارد دیوایس اندرویدی در حال حاضر در سراسر جهان فعال هستند، این به روز رسانی می تواند نحوه تعامل مردم جهان با دستگاه های هوشمند را تغییر دهد.
با این حال، آماری که طی ماه های اخیر از پیشرفت عرضه آپدیت اندروید 7.0 و سهم نسخه های مختلف این سیستم عامل در موبایل ها و تبلت ها منتشر شده، به هیچ وجه خبر خوبی محسوب نمی شود. در نمودار که از طریق «داشبورد توسعه دهندگان اندروید» به دست آمده، می بینید نسخه های قدیمی مارشمالو، لالی پاپ و حتی کیت کت هنوز سهم زیادی از این بازار دارند.
در مقابل، می بینیم که اپل آپدیت های سیستم عامل iOS را با سرعت بالا و پوشش گسترده به دست دارندگان آیفون و آیپد می رساند و بخش زیادی از کاربران این اکوسیستم، به جدیدترین نسخه سیستم عامل دسترسی دارند.
البته در این میان نمی توان گوگل را مقصر اصلی قلمداد کرد، چون بار مسئولیت در اینجا بر دوش شرکت های سازنده و اپراتورهای مخابراتی قرار دارد. هر آپدیت جزئی از اندروید باید مراحل تست و ارزیابی روی دستگاه های مختلف را بگذراند و سپس مورد تأیید اپراتورها هم قرار گیرد، پروسه ای که ماه ها به طول می انجامد. با این حساب، باید گفت که اپل با تعداد محدودی موبایل و تبلت، کار بسیاری ساده تری در مقایسه با صدها مدل دستگاه اندرویدی پیش رو دارد.