با رازهای مونالیزا آشنا شوید- بخش دوم

لبخند مرموز مونالیزا و چهره رازآلود او سالها سوژه مطالعات و بررسی‌های مختلف علمی بوده و برای ۵قرن تحقیقات گسترده‌ای در مورد این تابلوی نقاشی پررمز و راز انجام شده. اما همه چیز حکایت از آن دارد که داستانهای پشت پرده مونالیزا پیچیده‌تر و غنی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

مونالیزا

لبخند مرموز مونالیزا و چهره رازآلود او سالها سوژه مطالعات و بررسی‌های مختلف علمی بوده و برای 5قرن تحقیقات گسترده‌ای در مورد این تابلوی نقاشی پررمز و راز انجام شده. اما همه چیز حکایت از آن دارد که داستانهای پشت پرده مونالیزا پیچیده‌تر و غنی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

این تابلو اثر لئوناردو داوینچی است و درحقیقت پرتره یک زن است که بین سالهای 1503 تا 1506 کشیده شده و اثری است که بیش از هر اثر هنری دیگری مورد بازدید قرار گرفته و درموردش نوشته شده و ترانه ساخته شده است. تابلوی مونالیزا از سال 1797 تاکنون درموزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

در این گزارش سه قسمتی قصد داریم تا در مورد برخی از رازهای لبخند مونالیزا و  نکات جالب توجه درمورد این تابلوی منحصر به فرد برای شما صحبت کنیم.این بخش دوم گزارش ماست:

5- دل شکستگان مونالیزا:

اولین بار این تابلوی پرتره در سال 1815 در موزه لوور پاریس به معرض عموم همگان گذاشته شد و تمجید خیلی‌ها را به همراه داشت. خیلی از هنرمندان و شاعران و هنردوستان برای دیدن تابلوی مونالیزا ساعتها صف می‌کشیدند و به چشمان این بانوی مرموز زل می‌زدند. آر.ای اسکاتی در گزارشی نوشته:« بیش از یک میلیون اثر هنری در موزه لوور قرار دارند ولی مونالیزا صندوق پستی خاص خودش را دارد.» نکته جالب توجه اینجاست که برای تابلوی مونالیزا یک صندوق پستی تعبیه شده و خیلی‌ها برای او نامه عاشقانه می‌نویسند.

مونالیزا

6- مردانی که از عشق مونالیزا مردند:

در سال 1852، هنرمندی به نام لوک ماسپرو خودکشی کرد و خودش را از طبقه چهارم هتلی در پاریس به پائین پرت کرد. در کنار او نامه‌ای با این مضمون پیدا شد:« من سالهای سال بی صبرانه با لبخند مونالیزا دست و پنجه نرم می‌کردم. اما حالا ترجیح دادم که بمیرم.» در سال 1910 نیز یکی از هواداران مونالیزا در حالی که به چشمان او زل زده بود، به سمت خودش گلوله‌ای شلیک کرد و خودکشی نمود.

7- مونالیزا قیمت ندارد:

در دهه1960، این تابلو در یک تور هنری شرکت داده شد و به ارزش 100 میلیون دلار بیمه شد. اما بعدا این سیاست دیگر اجرا نشد. چرا که ارزش حق بیمه به مراتب بیشتر از ارزش تامین بهترین حالت امنیتی برای تابلو بود.

8- زیباترین زندان دنیا برای مونالیزا:

تابلوی مونالیزا، در یک اتاق اختصاصی در موزه لوور نگهداری می‌شود و شرایط آب و هوایی اتاق به گونه‌ای کنترل می‌شود که تابلو در بهترین و مناسب‌ترین حالت ممکن نگهداری گردد. در عین حال یک شیشه ضد گلوله هم برروی این تابلو نصب شده  که مانع از ورود آسیبهای احتمالی به این تابلوی ارزشمند گردد.

9- حمله به مونالیزا:

اگر به بخش ابروی چپ مونالیزا نگاه کنید، احتمالا متوجه آسیبی می‌شوید که اوگو اونگاسا وییگاس به آن وارد کرده است. این فرد بولیویایی درسال 1956 سنگی را به سمت این تابلوی ارزشمند پرتاب کرد که چنین آسیبی به آن وارد نمود. چند ماه قبل از آن هم مهاجم دیگری اسید به روی تابلو ریخت که این اسید روی بخش پائینی تابلو ریخته شد. این رفتارهای غیرمنطقی باعث شد تا مسئولان موزه یک شیشه ضدگلوله روی تابلو قرار دهند و همین شیشه در سال 2009 از مونالیزا در مقابل حمله یک توریست روس که موفق به کسب اقامت فرانسه نشده بود، محافظت کرد.

10- دلتنگی فرانسوی‌ها برای مونالیزا:

در سال 1911 بود که تابلوی مونالیزا از موزه لوور پاریس دزدیده شد. نیویورک تایمز، غم و اندوه فرانسوی‌ها از این اتفاق را با اندوهی که درسال 1997 ودرپی درگذشت ملکه دیانا انگلیس را فرا گرفت مقایسه کرده. هزاران فرانسوی هر روز به موزه لوور پاریس می‌رفتند و دیواری خالی که تا پیش از آن تابلوی مونالیزا آنجا قرار داشت را نگاه می‌کردند و یادداشتهای متعدد و شاخه گل و سبدهای گلهایشان را مقابل دیوار می‌گذاشتند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان