معیار چاقی چیست؟

یکی از معتبرترین معیارهای چاقی، شاخص توده ی بدنی است (Body Mass Index ) که نحوه ی محاسبه ی آن تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر می باشد

معیار چاقی چیست؟

یکی از معتبرترین معیارهای چاقی، شاخص توده ی بدنی است (Body Mass Index ) که نحوه ی محاسبه ی آن تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر می باشد.
 معیار چاقی چیست؟
بر اساس این فرمول BMI بالاتر از 25 به معنای افزایش وزن است. BMI بین 20 تا 25 طبیعی، و از 25 تا 27 در معرض خطر تلقی می شود. BMI بالاتر از 27 چاقی و در معرض خطر زیاد، و بالاتر از 30 چاقی مفرط و خطرناک محسوب می شود. در بعضی منابع BMI بالاتر از 30 چاقی به عنوان بیماری تلقی می گردد.
BMI برای چاقی های مرکزی ( چاقی ناحیه ی شکم و پهلوها ) معیار چندان خوبی نیست. در چاقی مرکزی از اندازه ی دور کمر استفاده می شود. دور کمر بیش از 120 سانتی متر برای مردان و بیش از 108 سانتی متر برای زنان چاقی مرکزی به حساب می آید. معیار دیگر در این مورد، محاسبه ی تقسیم دور کمر به دور باسن است که بیش از 0/9 برای مردان و بیش از 0/95 برای زنان، چاق تلقی می گردد.
روش محاسبه ی دقیق تر استفاده از سی تی اسکن ( CT scan ) و سی ای تی اسکن ( CAT scan ) و یا ام آر آی ( MRI ) است. در این روش میزان چربی بدن محاسبه می شود که اگر در مردان از 25 درصد و در زنان از 30 درصد وزن بدن بیش تر باشد، چاق محسوب می گردند.
چاقی در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است، به طوری که نزدیک به یک سوم کودکان و نوجوانان ( 6 تا 19 ساله ) از هر دو جنس، چاق و یا در معرض خطر چاقی هستند.
منبع مقاله :
عطاری، عباس؛ (1387)، اختلالات تغذیه ای (مشکلات رفتاری تغذیه در کودکان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر