ماهان شبکه ایرانیان

هر چه می‌خواهید درباره شکلات بدانید و می‌ترسید از دیگران بپرسید

یعنی امکان دارد یک روز به دکتر مراجعه کنیم و به جای دارو، برای‌مان شکلات تجویز کند؟ خب، طبق یک تحقیق جدید امکانش هست. محققان می‌گویند اگر هر روز مقدار اندکی شکلات بخورید، ممکن است خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی در شما کاهش یابد.

شکلات

یعنی امکان دارد یک روز به دکتر مراجعه کنیم و به جای دارو، برای‌مان شکلات تجویز کند؟ خب، طبق یک تحقیق جدید امکانش هست. محققان می‌گویند اگر هر روز مقدار اندکی شکلات بخورید، ممکن است خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی در شما کاهش یابد.

این در حالی است که همیشه توصیه شده شکلات را گاه به گاه بخورید و از آن لذت ببرید؛ با توجه به این که شکلات قند و چربی زیادی دارد، چندان هم عجیب نیست که توصیه شده از آن دوری کنید؛ چون زیاد خوردن آن می‌تواند بیماری‌هایی مثل خرابی دندان و چاقی را به دنبال داشته باشد.

ولی اگر هر روز مقدار کمی شکلات بخوریم، چه؟ همین سوال دانشمندان را واداشته که روی این خوراکی خوشمزه تحقیق کنند و دریابند، مصرف دایم و کم آن می‌تواند برای سلامت مفید باشد، به خصوص وقتی پای شکلات تلخ در میان است.

شکلات تلخ بالاترین میزان کاکائو را دارد، یعنی بالاترین میزان آنتی اکسیدان را دارد –به ویژه، فلاوونوئیدها- و آنتی اکسیدان مولکولی است که می‌تواند جلوی برخی از آسیب‌ها به سلول را بگیرد.

پرفسور «ساوه‌ریو استرنجز» همراه با تیمی از دانشمندان در دانشگاه وارویک انگلیس روی این پژوهش کار کرده و نتیجه‌اش را هم در مجله «تغذیه» منتشر کرده‌اند.

شکلات

پرفسور واوریک و همکارانش شکلات خوردن هزار و 153 نفر که بین 18 تا 69 سال سن داشتند را زیر نظر گرفتند و هدف هم این بود که ببینند، خوردن شکلات باعث مقاومت برابر انسولین می‌شود یا نه. این مقاومت زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن به انسولین پاسخ نمی‌دهند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری قلبی زیاد می‌شود.

آن‌ها هم‌چنین اثر شکلات روی آنزیم‌های کبد را هم زیر نظر گرفتند تا کارکرد کبد داوطلب‌ها را نیز بسنجند.

در نهایت، معلوم شد آن‌هایی که هر روز شکلات می‌خوردند، در مقایسه با بقیه، هم مقاومت برابر انسولین کمتری داشتند و هم سطح آنزیم‌های کبدی‌شان بهتر بود. این اثر با به حساب آوردن سن، جنسیت، میزان تحصیلات، سبک زندگی و رژیم غذایی داوطلب‌ها، باز هم پابرجا ماند.

در بین عوامل موثر رژیم غذایی، چای و قهوه هستند که آنتی اکسیدانی به نام «پلی فنل» (پولی فنول) دارند که می‌تواند فواید شکلات برای بیماری‌های «کاردیومتابولیک» را تقویت کند. کاردیومتابولیک به بیماری‌هایی نظیر دیابت، عارضه‌های قلبی و سکته مغزی اشاره دارد.

محققان هم‌چنین می‌گویند، کسانی که شکلات می‌خوردند، فعالیت جسمی بیش‌تری نسبت به دیگران داشتند و جوان‌تر و باسوادتر نیز بودند.

شکلات

آیا شکلات تلخ باید در رژیم روزانه ما باشد؟

پرفسور استرنجز و همکارانش می‌گویند، خوردن شکلات می‌تواند با بهبود سطح آنزیم‌های کبد و دفاع از بدن مقابل مقاومت به انسولین، خطر بیماری‌های کاردیومتابولیک را کم کند. پرفسور استرنجز گفت: «با توجه به افزایش روز افزون شواهد، از جمله تحقیق خود ما، محصولاتی که با کاکائو ساخته شده‌اند، ممکن است جزء توصیه‌های غذایی برای بهبود سلامت کاردیومتابولیک قرار بگیرند. در هر حال، نتایج به دست آمده باید با شواهد علمی قوی‌تری تایید شوند. این یافته علمی، این قابلیت را دارد که توسط پزشکان به کار گرفته شود و آن‌ها مردم را به مصرف گسترده فیتوکمیکال‌ها (مواد موثر در داروهای گیاهی) ترغیب کنند، که مصرف معتدل شکلات تلخ از آن جمله است.»

البته او تاکید می‌کند که بسیار مهم است، بین شکلات حاوی کاکائوی طبیعی و شکلات فرآوری شده فرق بگذاریم؛ چون دومی، کالری بسیار بیش‌تری دارد: «بنابراین، فعالیت جسمی، رژیم غذایی و دیگر عوامل مربوط به سبک زندگی باید به دقت در حال تعادل حفظ شوند تا جلوی بالا رفتن مضر وزن در دراز مدت گرفته شود.»


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان