دنبال کار گشتن کار سختی است. اما سختترین قسمت آن است که بخواهید رزومه خود را در یک ورق کاغذ خلاصه کنید. اما این کار لازم است. اگر مرتبا رزومه خود را به جاهای مختلف میفرستید و جوابی نمیگیرید شاید به دلیل این باشد که اشتباهات رایج در رزومهنویسی را تکرار میکنید. کارفرما تنها چهار ثانیه به برگه رزومه شما نگاه میکند و سریع تصمیم میگیرد که آیا دعوت از شما ارزشش را دارد یا نه. باید رزومه خود را به نحوی تنظیم کنید که کارفرما با دیدن آن متقاعد شود که شما را دعوت کند. برای این کار باید از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه خودداری کنید. 11 اشتباه رایج را برای شما لیست کردهایم.
7. اگر کار در خارج از شهر است، آدرس خانهتان را هم وارد کردهاید
راستش را بگوییم، بعید است کارفرمایان بخواهند چیزی را برای شما پست کنند. پس قرار دادن آدرس منزل در رزومه کار جالبی نیست. بهویژه زمانی که شغلی که میخواهید دور از آدرس شما باشد. در این صورت آنها فرض را بر این میگذارند که ماهها ممکن است طول بکشد تا خانهتان را عوض کنید، در حالی که آنها شما را همین حالا میخواهند. پس بهتر است آدرس را از رزومه حذف کنید.
8. اتکا به تجربیات دور
شاید برای شما جذاب باشد که در سال 1387 تعداد مخاطبان یک شرکت را در شبکههای اجتماعی دو برابر کردهاید. اما اتکا به تجربیاتی که خیلی دور هستند باعث میشود که رزومه شما جذابیت خود را از دست بدهد تا این که جذابتر شود. نگه داشتن دستاوردهای قدیمی تنها زمانی به درد میخورد که در تاریخی دور برنده جایزه گرمی، نوبل یا دستاورد مهم دیگری شده باشید. در غیر این صورت این نشان میدهد که در سالهای اخیر کار زیادی انجام ندادهاید و دارید با دستاوردهای قبلی این مساله را جبران میکنید. این که در دبیرستان برنده مسابقه پینگپنگ شدهاید را از رزومه کنار بگذارید.
9. پروژهها را پررنگ نمیکنید
آیا پروژههای مهمی که انجام دادهاید را در رزومه آوردهاید؟ البته باید سوابق شغلی خود را بیاورید، اما با نوشتن پروژههای مجزایی که انجام دادهاید میتوانید رزومه خود را پررنگ کنید. برای مثال بنویسید که در شرکت قبلی خود چه پروژههایی را انجام دادهاید. در نهایت اینها چیزهایی هستند که روی کارفرما تاثیر مثبت میگذارند.
10. از جوایز خود میگذرید
شاید برای شما مدال دو ماراتنی که اخیرا گرفتهاید خیلی مهم نباشد، اما این به کارفرما حسی منحصربهفرد و بهیادماندنی از شما میدهد. شما شاید تصور کنید که این دستاوردها و جوایز مستقیما مرتبط به کار نیستند و پس باید آنها را حذف کنید. اما جوایز و عناوینی که دریافت کردهاید، مانند جایزه کارمند ماه که در شرکت سابق گرفتهاید، به کارفرمای احتمالی نشان میدهد که چه کسی هستید. مشکلی نیست که کمی از دستاوردهای خودتان حرف بزنید!
11. اثر خود را به صورت عددی نشان نمیدهید
اگر فروش تیمتان را افزایش دادهاید، دقیقا بگویید که چند درصد افزایش داشتهاید. اگر تعداد پروندههای هر شیفت کاری را افزایش دادهاید، میزانش را بگویید. شرکتها نیاز دارند که ببینند که شما نتیجهگرا هستید و روی ارزش افزوده تمرکز دارید. با این نتایج ارزش خود را به آنها نشان دهید. دقیقا بگویید که کارتان چه اثری داشته است. کارفرما به این ترتیب راحت درک میکنند که شما چه دستاوردهایی داشتهاید.
با در ذهن داشتن این نکات، اکنون به سراغ رزومه خود بروید و آن را تغییر دهید. امیدواریم که فرصتهای شغلی بهتری در انتظار شما باشد.