ماهان شبکه ایرانیان

ورزش و بارداری (۲)

حرکات کششی باعث گرم شدن عضلات می‌شوند. قبل از تمرین و بعد از آن، با حرکات ساده و کششی شروع کنید.

ورزش و بارداری (2)

 

میزان انرژی ممکن است هر روز تغییر کند. با بزرگ‌تر شدن جنین و فشار بیشتر روی ریه، احساس می‌کنید که راحت نفس نمی‌کشید؛ به‌خصوص وقتی که ورزش می‌کنید. اگر احساس کردید بدن‌تان به شما فرمان «توقف» می‌دهد، ایست کنید. اگر احساس خستگی، سرگیجه، تپش قلب، کوتاهی نفس، کمردرد شدید و یا درد در ناحیه لگن داشتید، بلافاصله ورزش را رها کرده و استراحت کنید.

اگر به نحوی ورزش می‌کنید که در حین ورزش قادر به حرف زدن نیستید، مشخص است که انرژی و نیروی زیادی مصرف می‌کنید. گرم شدن زیاد بدن برای نوزادتان مناسب نخواهد بود. هیچ‌گاه در این دوران نباید دمای بدن‌تان بیش از 39 درجه سانتیگراد باشد؛ به‌خصوص در سه ماه نخست بارداری، زیرا می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

پس در روزهای گرم، به هیچ‌وجه ورزش‌های سنگین انجام ندهید و در ورزش کردن نیز زیاده‌روی نکنید. اگر در فصل تابستان به سر می‌برید، اصلاً در محیط گرم خارج از خانه ورزش نکنید (به‌خصوص از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر).

 ورزش‌ها و تمریناتی که نباید آنها را انجام داد

اغلب پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند بعد از سه ماه اول بارداری ورزش نکنند؛ خصوصاً ورزش‌هایی که باید به حالت درازکش به پشت انجام شود. غیر از این، کلیه تمریناتی که نیاز به جست‌و خیزهای فراوان، بالا و پایین پریدن‌های بسیار، جهش و تغییر ناگهانی حالت بدن دارند نیز نباید در این مدت انجام شوند. اگر ایروبیک تمرین می‌کنید، به هیچ‌وجه خود را خسته نکنید.

حرکات کششی در دوران بارداری

حرکات کششی باعث گرم شدن عضلات می‌شوند. قبل از تمرین و بعد از آن، با حرکات ساده و کششی شروع کنید.

 چرخش گردن: گردن و شانه‌ها را ریلکس کنید. سر را به سمت جلو بیندازید، به آرامی بچرخانید و به سمت راست حرکت دهید؛ سپس به حالت معمولی بازگردید و بعد سر را به سمت چپ بچرخانید. این چهار جهت را به آرامی تکرار کنید.

 چرخش شانه‌ها: شانه‌ها را به سمت جلو کشیده و بعد به سمت بالا و پایین بچرخانید. حرکات چرخش شانه‌ها به جلو، عقب، بالا و پایین را چند بار تکرار کنید.

 شنا: دست‌ها را روی پهلوی‌هایتان بگذارید. دست راست را بالا برده و همزمان بدن‌تان را به سمت جلو بکشید و سمت دیگر بدن‌تان را بچرخانید. همین کار را با دست چپ تکرار کنید.

روی زمین بنشینید و پاهایتان را دراز کنید. با حرکات ریز و آرام لرزشی پاها را نوبت به نوبت بالا و پایین ببرید.

 چرخش قوزک پا: روی زمین بنشینید، پاهایتان را دراز کنید و شروع به چرخاندن قوزک پا (چهار بار در جهت عقربه‌‌های ساعت و چهار بار خلاف عقربه‌های ساعت) نمایید.

 حرکات کِجِل: حرکات کِجِل باعث تقویت عضلات و محافظت از کیسه آب و رحم و شکم می‌شوند. با تقویت این عضلات، احساس آرامش بیشتری کرده و ماهیچه‌های خود را برای وضع حمل آماده‌تر می‌کنید. برای انجام این حرکات تصور کنید که می‌‌خواهید از خروج و ریزش ادرار و باد شکم جلوگیری کنید. با انقباض عضلات این بخش‌ها سعی کنید پاها، کپل و شکم خود را تکان ندهید. این حرکات را می‌توان در هر حالت و مکانی تمرین کرد.

 

 

برای خواندن بخش اول- ورزش و بارداری- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان