عملکرد حیاتی غده‌ی تیموس

غده‌ی تیموس یک غده‌ی درون ریز بوده که در ناحیه‌ی گردن واقع می باشد. عملکرد اصلی غده‌ی تیموس تولید سلول‌های T بوده که به عنوان لنفوسیت‌ها شناخته می‌شوند

عملکرد حیاتی غده‌ی تیموس

غده‌ی تیموس یک غده‌ی درون ریز بوده که در ناحیه‌ی گردن واقع می باشد. عملکرد اصلی غده‌ی تیموس تولید سلول‌های T بوده که به عنوان لنفوسیت‌ها شناخته می‌شوند. در این مقاله اطلاعاتی درباره ی عملکرد غده‌ی تیموس و مکان آن ارائه شده است.
غده‌ی تیموس یک اندام هرمی شکل و تخصصی از سیستم ایمنی بدن انسان می‌باشد. این اندام یکی از غده‌های مهم در بدن انسان می‌باشد. این اندام صورتی شکل در منطقه‌ی بالای قفسه‌ی سینه زیر جناغ یا استخوان سینه قرار دارد. تیموس از دو لوب تشکیل شده که توسط سپتوم و یا دیواره به لوبول تقسیم می‌گردد. این لوبول‌ها به نام لوبول‌های تیموسی بوده و در کپسول محصور شده است. تیموس دارای دو بخش به نام‌های مدول مرکزی و قشر محیطی می‌باشد. در نوزادان، این غده‌ی لنفاوی در مقایسه با افراد بزرگسال بزرگتر می‌باشد. غده‌ی تیموس رشد خود را تا زمان بلوغ ادامه دارده و سپس تحت تاثیر فرایندی شروع به ارائه‌ی روندی معکوس کرده و اندازه‌ی آن کاهش می‌یابد. این غده در افراد مسن تنها در بافت‌های چربی و همبند یافت می‌شود.
عملکردهای مهم غده‌ی تیموس
غده‌ی تیموس در طول سال‌های کودکی بسیار فعال می‌باشد. این غده نقش حیاتی در توسعه و بهبود سیستم ایمنی کودک ایفاء می‌کند. عملکرد اصلی تیموس تولید لنفوسیت‌ها و یا سلول‌های T می‌باشد. لنفوسیت‌ها سلول‌های سفید خون بوده که به عنوان لکوسیت‌ها شناخته می‌شود. بعد از بلوغ سلول‌های سفید خون، آن‌ها این غده را ترک کرده و در طحال و گره‌های لنفاوی قرار می‌گیرند. این سلول‌های سفید خون جزء سیستم ایمنی بدن بوده و آنتی بادی‌هایی را تولید کرده که از بدن در مقابل عوامل خارجی، باکتری‌ها و ویروس‌ها حفاظت می‌کنند. این سلول‌ها عملکرد مناسب سیستم بدن را نیز تضمین کرده و مانع از فرسایش اندام‌ها می‌گردد. عملکرد دیگر سلول‌های سفید خون این است که مانع از رشد غیر طبیعی سلول‌هایی که منجر به سرطان می‌گردد، می‌شود. لنفوسیت‌های T از مغز استخوان به سمت تیموس حرکت کرده و تا زمان فعال شدن در آن‌جا باقی می مانند. بعد از بلوغ، لنفوسیت‌ها به جریان خون وارد شده و یه سمت دیگر اندام‌های لنفوسیتی حرکت کرده و مکانیزم فعالی را در برابر بیماری‌ها ارائه می‌دهند. غده‌ی تیموس هورمونی به نام تیموزین را تولید کرده که باعث بلوغ سلول‌های T در دیگر اندام‌های لنفاوی می‌گردد. این غده هورمون دیگری به نام تیموپوئیتین را نیز تولید می‌کند که پروتئین موجود در mRNA بوده و توسط ژن TMPO کد گذاری می‌گردد.
در برخی موارد، فعالیت غده‌ی تیموس کاهش می‌یابد. چنین افرادی ممکن است دارای سیستم ایمنی ضعیفی بوده و مستعد ابتلا به بسیاری از عفونت‌ها و آلرژی‌ها گردند. هنگامی‌که لنفوسیت T در بدن وجود ندارد، بیماری‌های نقض سیستم ایمنی به وجود می‌آید. فردی که از بیماری نقض سیستم ایمنی رنج می‌برد، ممکن است علائمی مانند عرق شدید، خارش یا درد گلو، تورم در غدد لنفاوی و افسردگی را تجربه کند. سوء تغذیه و کمبود پروتئین در رژیم غذایی کودکان یکساله می‌تواند منجر به محدودیت رشد تیموس شده و بنابرای عملکرد نرمال لنفوسیت‌ها مختل می‌گردد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که کودک شما رژیم غذایی متعادلی را داشته باشد و مقادیر صحیحی از مواد تغذیه‌ای ضروری که می‌تواند در قالب مکمل‌ها ارائه شود نیز مصرف کند.
در طول مراحل تولد و قبل از آن، تیموس بزرگ بوده و یکی از فعال‌ترین غده‌ها در بدن انسان می‌باشد. اما همچنان که سن فرد افزایش می‌یابد، غده‌ی تیموس کوچک شده و توسط بافت چربی جایگزین می‌گردد. به منظور تضمین عملکرد صحیح این غده‌ی حیاتی و پیشگیری از هر گونه اختلالات، آنالیز روزانه‌ی بدن ضروری می‌باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان