ماهان شبکه ایرانیان

پزدادن با منوهای عجیب‌و‌غریب

امروزه اسامی غیرمتعارف در منوی بسیاری از کافه‌رستوران‌ها دیده می‌شود، به‌گونه‌ای که برای سفارش انواع غذاها و نوشیدنی‌ها حضور یک دیکشنری ضروری است تا بتوان به‌درستی از عهده تلفظ آنها برآمد.

پزدادن با منوهای عجیب‌و‌غریب

امروزه اسامی غیرمتعارف در منوی بسیاری از کافه‌رستوران‌ها دیده می‌شود، به‌گونه‌ای که برای سفارش انواع غذاها و نوشیدنی‌ها حضور یک دیکشنری ضروری است تا بتوان به‌درستی از عهده تلفظ آنها برآمد.

به گزارش ، آرمان نوشت: این گزارش از طرفی حرف‌های مشتریان کافه‌رستوران‌ها را بازتاب داده و از طرف دیگر، به اظهارنظرات دست‌اندرکاران کافه‌رستوران‌ها در مورد منوهای عجیب‌و‌غریب پرداخته است.

پس از سال‌ها قرار است جمعی از دوستان خود را در یک کافه‌رستوران ببینید؛ کافه‌رستورانی تشریفاتی که منوی آن سرشار از اسامی عجیب‌و‌غریب است. در نگاه اول نه‌تنها از ترکیب غذاها و نوشیدنی‌ها سردرنمی‌آوردید، بلکه سواد خواندن اسامی آنها را نیز ندارید. حتی چندین‌مرتبه به‌شکل‌‌های مختلف به مرور اسامی‌ای که تاکنون به گوشتان هم نخورده می‌پردازید که مبادا جلو دوستانتان ضایع شوید. در آخر هم احتمال آنکه از انتخاب آن غذا یا نوشیدنی صرف‌نظر کنید، زیاد است. این وضعیت اکنون در بسیاری از کافه‌رستوران‌ها دیده می‌شود و ندانستن اسامی عجیب و متفاوت به‌نوعی افت کلاس به حساب می‌آید، درحالی که باید لحظاتی را در اوج آرامش به خوردن غذا در رستوران‌ها و دسر و نوشیدنی در کافی‌شاپ‌ها پرداخت.

تازه این ظاهر ماجراست. هر چه اسامی عجیب‌و‌غریب‌تر باشند، به همان میزان قیمت‌ها بالاتر است و جالب آنکه بسیاری از مشتریان اصلا نمی‌دانند چه چیزی را سفارش داده‌اند، بلکه زرق‌وبرق اسامی چشمشان را گرفته و در پاره‌ای موارد بعد از سرو غذا یا انواع دسرها و نوشیدنی به آنچه تصور می‌کردند دست نیافته و پشیمان می‌شوند که چرا انتخابشان براساس نام‌هایی بوده که از آنها نشانی نداشتند. «بارها پیش آمده که در تلفظ اسامی غذاها یا نوشیدنی‌ها به مشکل خورده‌ام، حتی قبل از سفارش چندین‌مرتبه اسامی را با خود مرور می‌کنم که به‌درستی بیان شوند. در آخر هم با دودلی به گارسون سفارش می‌دهم.» این حرف‌های لیلی، دانشجوی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است. او با بیان اینکه معمولا غذاها و نوشیدنی‌ها را با اسامی ساده انتخاب می‌‌کنم، می‌گوید: خیلی سخت غذایی را انتخاب می‌کنم که قبلا امتحان نکرده‌‌ام، مگر اینکه یکی کنارم باشد و بر خوشمزه‌بودن غذایی تاکید کند. از او در مورد منوی عجیب‌و‌غریب رستوران می‌پرسیم که می‌‌گوید: اسامی عجیب در تمام کافه‌رستوران‌‌ها نیست و معمولا در کافه‌رستوران‌های شیک بیشتر است. به اعتقاد من کافه‌رستوران‌ها قطعا فروش خوبی دارند که هنوز از اسامی متفاوت استفاده می‌کنند.

منوهای گول‌زننده

در مقابل هم هستند افرادی که برایشان خوردن غذاهای متفاوت جذاب است و همین مساله موجب شده رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها ترفند اسامی عجیب‌و‌غریب را برای جذب مشتری بیشتر به کار گیرند. میلاد، 30‌ساله، در این‌باره به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: به‌نظر من غذاهای عجیب به دو صورت سرو می‌شوند؛ برخی اسامی عجیب دارند که اکثرا به این‌گونه هستند. برای‌مثال، در منوی بیشتر رستوران‌ها Cucumber salad دیده شده که در اصل همان سالاد گوجه و خیار است، اما برای خودنمایی شکل عجیب به آن می‌دهند یا املت را با چندین اسم درست می‌کنند. املت مکزیکی، املت روسی یا اینکه سوسیس، تخم‌مرغ و قارچ را با گوشت مخلوط می‌کنند و به آن صبحانه انگلیسی می‌گویند. او ادامه می‌دهد: رستوران‌هایی هم هستند که غذاهای عجیب دارند، به‌ویژه غذاهای دریایی. برای‌مثال در جنوب ایران گوشت کوسه بسیار سرو می‌شود که آن را امتحان کردم. او اضافه می‌کند: اگر به رستورانی بروم که منوی عجیب داشته باشد، کنجکاو می‌شوم که غذای جدیدی را سفارش دهم، چون به‌شخصه اعتقاد دارم هر چیزی ارزش یک بار خوردن را دارد. سوء‌استفاده از اعتماد مردم؛ فرایندی که برخی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها جیب خود را با آن پر پول می‌کنند، ولی نمی‌دانند اعتمادسازی برای تداوم این امر یک ضرورت است. میترا در مورد اسامی عجیب‌و‌غریب رستوران‌ها در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: بارها پیش آمده غذایی را با اسمی متفاوت سفارش داده‌ام، اما مزه بسیار بدی داشته است، به‌حدی ناراحت شده‌ام که چرا پولم را در جوی آب ریخته‌ام. به‌نظر من این‌گونه منوها گول‌زننده هستند و موجب کسب درآمد برای رستوران‌ها می‌شوند.

جذب مشتری با اسامی عجیب‌و‌غریب

برای تهیه این گزارش به کافه‌رستوران‌های چهارراه کالج می‌رویم. چلینگ‌گرین، گرین‌وینتر، بیچیرین، افوگاتو و... در منوی یکی از آنها دیده می‌شود. محمدحسین فرجی، باریستا (قهوه‌چی) این کافه در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: اسامی عجیب‌و‌غریب در کافه‌رستوران‌ها بیشتر جنبه بازاریابی و جذب مشتری دارد. او ادامه می‌دهد: در منوها برخی آیتم‌های مختص خود کافه‌رستوران‌هاست و برخی دیگر مانند لیموناد و موهیتو مشترک و جهانی هستند. در واقع اساس منوی همه کافه‌رستوران‌ها همین است. او توضیح می‌دهد: برخی کافه‌‌رستوران‌ها چیزهایی را کم‌و‌زیاد می‌کنند و اسم خاص خودشان را می‌گذارند که برای جذب مشتری است. او اضافه می‌کند: البته منو با اسامی عجیب‌و‌غریب بدی هم دارد. گاهی اوقات مشتری را گمراه می‌کند و باعث می‌شود تفاوت چند چیز را نفهمد یا گیج شود. فرجی بیان می‌کند: حتی برخی مشتری‌ها نمی‌توانند اسامی را به‌درستی تلفظ کنند. برای‌مثال ما آیتم‌هایی در کافه خودمان داریم به اسم گرین‌وینتر یا چلینگ‌گرین که تلفظشان مشتریان را به اشتباه می‌اندازد، اما زیر این آیتم‌ها تشکیل‌دهنده نوشته شده که سردرگمی را از بین می‌برد.

از او می‌پرسیم که صرفا اسامی در منوها عجیب‌و‌غریب است یا این تفاوت را در طعم آیتم‌ها می‌توان فهمید که می‌گوید: صد‌درصد در منوی ما اسامی متفاوت ابداعی هستند. از سوی دیگر، ما در کافه شربت مخصوصی سرو می‌کنیم که برگرفته از اسم کافه‌مان است یا بلولاین، یلولاین و... با توجه به رنگ نوشیدنی است که مشتری جای دیگری آن را ندیده و برایش جالب است. فرجی اظهار می‌کند: اسامی خاص برای جلب توجه مشتری است و او را کنجکاو می‌کند. این کار تا حدودی سیاست بدی نیست، به‌شرط آنکه باعث سردرگمی نشود و در حد کنجکاوی باقی بماند. او تاکید می‌کند: بارها پیش آمده که مشتری گفته فلان چیز را داخل نوشیدنی دوست ندارم. بنابراین باید محتویات آیتم‌ها در منو نوشته شود. از او در مورد رواج اسامی عجیب‌و‌غریب در منو کافه‌رستوران‌ها می‌پرسیم که می‌گوید: مدت‌ها منوهای کافه‌رستوران‌ها ساده بود، اما حدود شش‌هفت‌سالی است که کافه‌رستوران‌ها تخصصی‌تر شده و به‌تبع آن منوها نیز پیچیده‌تر شده‌اند.

وفاداری مشتریان در عین سادگی

در چند قدمی همین کافه با اظهارنظرات متفاوتی مواجه می‌شویم. مدیر کافه دیگری در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: اسامی عجیب‌و‌غریب در منوهای کافه‌رستوران‌ها شاید ایجاد جذابیت کند، اما محتوای بالای 50‌درصد منوها عمدتا تکراری است. سالار صادقی بیان می‌کند: جذابیت در کافه‌رستوران‌ها به دو گونه است. یکی جذابیت ظاهری است؛ برای‌مثال رنگ، بو و طراحی متفاوت آیتمی مشتری را سر میز به خود جذب می‌کند. بخش دوم جذابیت در منوهاست. اکنون مثل قدیم منوها تصاویر هیجان‌انگیز ندارند و بسیار ساده شده‌اند. از این رو روند ایجاد جذابیت به اسامی کشیده شده و برخی دوستان اسامی لاتین را در منوهای خود به کار می‌برند. این درحالی است که برخی اسامی برگرفته از ظاهر آیتم است. برای‌مثال آیتم قرمز است و اسم آن را به لاتین غروب آفتاب می‌گذارند یا در آیتم میوه‌های استوایی به کار رفته، کشوری را پیدا می‌کنند که در خط استوا قرار دارد و اسم آن را کوکتل آن کشور می‌گذارند. او بیان می‌کند: اینکه چقدر به‌کارگیری این اسامی استاندارد است، مشخص نیست. در واقع مبدع این اسامی افرادی هستند که منو را طراح می‌کنند. البته ایجاد جذابیت در کافه‌رستوران‌ها انکارنشدنی است، چرا که خدمات کافه‌رستوران‌ها ضروری نیست و جزو نیازهای اولیه مردم به حساب نمی‌آیند. اکنون ردپای این جذابیت در منو و طراحی داخلی کافه‌رستوران‌ها دیده می‌شود. دیدگاه او را در مورد اسامی عجیب‌و‌غریب منو کافه‌رستوران‌ها جویا می‌شویم که می‌گوید: من به‌شخصه اسامی عجیبی در منوی خود ندارم و سعی می‌کنم صادقانه با مشتریان خود حرف بزنم. به‌عبارت‌دیگر اسامی نباید گمراه‌کننده باشند و فضای کلی کافه‌رستوران نباید محتوای عجیبی تولید کند. باید یک خط فکر کلی ایجاد شود و به مشتری بگوییم فلان آیتم را با این کیفیت، مواد اولیه و جزئیات ارائه می‌کنیم. صادقی اظهار می‌کند: در نگاه اول شاید مشتری با فضا و منوی ساده دچار هیجان نشود، اما احتمالا وفاداربودن او به ما خیلی بیشتر خواهد شد.

او تاکید می‌کند: نمی‌گویم به‌کاربردن اسامی خاص در منوها غلط است، اما بر اساس تحقیقات من اکنون در دنیا منوها تک‌برگی و به‌شدت ساده هستند. از این رو باید به زبان روان با مشتری سخت بگوییم. او می‌گوید: اکنون منوهای عجیب‌و‌غریب جواب نمی‌دهند و شاید نهایتا تا 10سال دیگر این روند ادامه پیدا کند. صادقی اظهار می‌کند: شگفت‌زده‌شدن مشتریان با منوهای عجیب‌و‌غریب برای دفعه اول است و صداقت و محیط صیمیمانه کافه‌رستوران موجب تداوم حضور آنها می‌شود، چرا که برخی مشتری‌ها از تلفظ اشتباه اسامی خجالت می‌کشند و حتی رویشان نمی‌شود بپرسند که این آیتم‌ها چه هستند؛ برخی افراد هستند که در طول عمرشان 10مرتبه هم به کافه نرفته‌اند و وقتی در فضای رسمی و تشریفاتی قرار می‌گیرند معذب می‌شوند. با وجود رنگ‌ولعاب کافه‌ها و رستوران‌ها در گوشه‌و‌کنار شهرها باید در نظر بگیریم که منوها با اسامی عجیب‌و‌غریب در گام اول ممکن است صاحبان کافه‌رستوران‌ها را به اهداف مالی خود برساند، اما خودنمایی در این فضاها برقراری مناسبات اجتماعی را تبدیل به یک پز اجتماعی می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان