به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در دوره مدیریت جدید شهری به حوزه آیتی در بخش حمل و نقل عمومی توجه جدی میشود، گفت: مناقصهای برای نصب 15 هزار پارکومتر جدید برگزار شده بود که من خواستار لغو این مناقصه شدم. چراکه باید از هوشمندسازی و آیتی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه میتوان با نرمافزار پارکیاب پارکینگها را مدیریت کرد، گفت: به جای نصب پارکومتر میتوان از اپلیکیشنهای مختلف استفاده کرد و اصولا معتقدم هوشمند سازی در کاهش ترافیک اثرگذار است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به جای پارکومتر میتوان از نرمافزارهای اینترنتی استفاده کرد، تصریح کرد: مناقصه جدید احتمالا تا پایان سال برگزار میشود و تا آخر سال این مهم عملیاتی میشود.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت ایمنی خط 7 مترو که مورد انتقاد اعضای شورای شهر نیز قرار گرفته با بیان اینکه مقاومتی درباره ایمنسازی خط 7 نداریم، گفت: برخی از دوستانمان در شورا معتقدند که خط 7 ایمنی لازم را ندارد و حتی قبل از حضور ما در شهرداری نیز گزارشهایی در این خصوص منتشر شده و وزارت کشور نیز این موضوع را اعلام کرده بود اما واقعیت این است که نیاز به کار کارشناسی دارد.
پورسیدآقایی افزود: هیات کارشناسی درخصوص تعیین ایمنی این خط تشکیل شده و ظرف دو هفته آینده نظر خود را ارائه میکند.
وی با بیان اینکه شاید لازم نباشد همه خط تعطیل شود، گفت: البته اگر نظر هیات کارشناسی، ایمنسازی باشد، این خط تعطیل و ایمنسازی انجام خواهد شد.
پورسیدآقایی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه امیدوارم در پایان چهار سال آینده، تهران شاهد تحولات زیادی در حوزه حمل و نقل عمومی باشد، گفت: وضعیت ترافیک در شهر خوب نیست و با همه کارهایی که انجام شده هنوز نواقصی دیده میشود. اما یک نقطه امید وجود دارد و آن اراده دولت و شهرداری برای حل مسئله مردم در تهران است و این امید و تلاش مستمر به ثمر خواهد نشست.
وی با بیان اینکه شهرهای مشابه تهران وجود داشت که حتی در برخی شاخصها وضعیت بدتر از تهران داشتند؛ اما با تلاش چند ساله و ایجاد تحول در حمل و نقل به شهرهای نمونه بدل شدند، گفت: قول نمیدهیم که طی چهار سال آینده تهران به شهری نمونه بدل شود اما مشکل ترافیک و آلودگی تا حدی برطرف خواهد شد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرد و موانع فکری مبنی بر اینکه خودمان بهتر فکر میکنیم را بشکنیم.
وی با اشاره به نقش IT و استفاده از تکنولوژیهای روز در حل مشکل ترافیک، گفت: IT میتواند در حل مشکل ترافیک تهران اثرگذار و کارساز باشد. بر همین اساس باید استفاده از تکنولوژی در حوزه حمل و نقل پررنگتر دیده شود و راهکارهایی پیدا کنیم که منطبق بر دانش و تکنولوژی روز باشد. چرا که همه ما در برابر وقتی که از مردم تلف میشود مسئول هستیم و باید نسبت به اتفاقاتی که در داخل شهر در حوزه ترافیک آلودگی هوا و سوانح رخ میدهد پاسخگو بوده و رنج مردم، رنج ما نیز هست و با نهایت مسئولیت پذیری سعی میکنیم موانع را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه برخی به شوخی به من میگویند در شهرداری هم به مانند راه آهن از مردم عذرخواهی میکنی یا نه؟ گفت: واقعیت این است که وضعیت ترافیک تهران به گونهای است که هر روز باید عذرخواهی کرد اما این دردی از مردم دوا نمیکند و باید کار کنیم و وظیفه ما حل کردن وظایف است و با این روحیه و احساس مسئولیتی که وجود دارد مطمئن هستیم که کارها پیش میرود چرا که همه مسئولان معاونت را موظف کردیم که دائما ترافیک را رصد کنند.
وی با اشاره به عملکرد تصمیماتی که در خصوص استقبال از مهر گرفته شد، گفت: با همه فرصتهای کمی که قبل از مهرماه برای انجام برنامههای طرح استقبال از مهر داشتیم اما مجموعه رویکردها و اتفاقات نشان میدهد که توانستهایم نتایج نسبتا خوبی کسب کنیم؛ چرا که از مجموع تمهیدات در نظر گرفته شده از جمله بحث شناور شدن ساعات کار ادارات و ممنوعیت ورود خودروهای حمل بار به محدوده زوج و فرد و انعکاس خوب رسانهای در مجموع ترافیک تهران در دو هفته اول مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل مجموعا 21 کیلومتر طرح ترافیکی کاهش یافت و این در حالی است که مجموع ترددها 2 درصد بیشتر شده بود اما 21 درصد طول ترافیک کمتر شده بود.
وی با بیان اینکه در روز اول مهرماه شاهد کاهش 23 درصدی ترافیک صبحگاهی بودیم، گفت: وضعیت نسبتا مشابهی را در ترافیک عصرگاهی شاهد بودیم اما در یک بعد از ظهر به علت بارندگی و سفر یکی از مسئولان خارجی ترافیک بیشتر شده بود.
وی با بیان اینکه شاهد بودیم که برخی کامیونتهای حمل بار بی توجه به ممنوعیت ایجاد شده قبل از ساعت 10 تردد میکردند به ایسنا گفت: البته تخلف این کامیونتها ثبت شده و حتما اعمال قانون انجام میگیرد اما اگر ببینیم که اعمال قانون و جریمه بازدارنده نیست باید چارهای دیگر اندیشید.
وی با بیان اینکه در ستاد استقبال از مهر در دو منطقه 4 و 8، سه خط آزمایشی سرویس مدرسه پیش بینی کردهایم، گفت: روزانه به طور متوسط 2500 دانش آموز از این سرویسهای ویژه اتوبوسرانی استفاده میکردند که با نظرسنجیهای انجام شده رضایت 90 درصدی دانش آموزان احصا شد و امیدواریم بتوانیم این خطوط ویژه که متعلق به دانش آموزان است را در مابقی مدارس توسعه دهیم. چرا که طرح آزمایشی موفقی بوده است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای دانش آموزانی که از این سه خط ویژه سرویس مدارس استفاده میکردند کارت بلیط با تخفیف 50 درصد صادر شده و همچنین تمهیداتی اندیشیده شده که به محض ورود دانش آموز به اتوبوس پیامکی به مدیران مدارس و خانوادهها ارسال میشود.
وی همچنین از رشد هشت درصدی مسافران مترو در دو هفته ابتدایی مهرماه خبر داد و گفت: سیاست ما در مترو توسعه استفاده از خطوط است، چرا که میدانیم سرفاصله قطارها وضعیت مناسبی ندارد و با اینکه تقاضا در خط یک و چهار زیاد است اما سرفاصلهها پنج دقیقه است که باید به سه دقیقه کاهش یابد.
وی با بیان اینکه خط سه مترو هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده و باید پایانهای برای آن ساخته شود، گفت: تامین ایمنی خطوط خط هفت مترو در راستای افزایش عملکرد یکی از اولویتهای کاری معاونت است.
وی با بیان اینکه اگر نتوانیم مردم را قانع کنیم که به دلیل ضعف در سیستم سرویس دهی مترو از آن استفاده کنند راه به جایی نبردیم، گفت: باید همزمان با توسعه فیزیکی مترو و ساخت تونل نسبت به افزایش سرویس دهی نیز اقدام کنیم و رویکرد ما از این پس سخت افزاری و ارائه عدد و ارقام نیست بلکه نگاهمان توسعه استفاده از امکانات و تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است.
وی با بیان اینکه خط شش مترو از لحاظ سیویل تکمیل شده اما از نظر تجهیزات پیشرفت کمتر از 10 درصد داشته، گفت: اینکه یک خطی را افتتاح کنیم اما ناوگان و واگنش را از خط دیگر بیاوریم مورد پسند ما نیست، چرا که ما باید کار اساسی کنیم و تعداد مسافران مترو را افزایش دهیم نه اینکه واگن را از یک خط پر مسافر کم کنیم.
وی با بیان اینکه علاوه بر کمیت، کیفیت نیز مد نظر ما است، گفت: خط هفت مترو باید تکمیل شود اما متاسفانه هنوز برخی ایستگاهها از حداقلها نیز محروم هستند.
پیشنهاد شناور شدن ساعت کاری در شهرداری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر هزینه بر بودن پویش از خودمان شروع کنیم با بیان اینکه هنوز آنقدر بر روی مسائل مختلف ریز نشدهام، گفت: اما باید فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم و جالب است بدانید که من اخیرا نامهای خطاب به نجفی شهردار تهران برای ارائه پیشنهاد شناور شدن ساعات کار پرسنل شهرداری در طول سال نوشتهام و در آن نامه قید کردهام که باید از خودمان و پرسنل شهرداری این طرح را شروع کنیم.
وی افزود: علاقهای ندارم که نسبت به عملکرد مدیران قبلی انتقاد کنم اما واقعیت این است که فرهنگسازی نقش زیادی در کاهش مشکلات ترافیکی دارد؛ اما اقدامات نباید شعاری باشد چرا که اگر اقدامات شعاری و روبنایی باشد نتایج بدتری حاصل خواهد شد و مطمئنا در دوران من کار فرهنگی را جدیتر پیگیری خواهیم کرد و اصرار دارم که کارهای فرهنگی عمیق و ماندگار باشد و باید بگویم مشکل ترافیک در اتاق و با طراحیهای کاغذی حل نمیشود و باید رسانهها به خصوص رسانه ملی به ما کمک کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقادات وارده به پل صدر گفت: یکی از اقدامات خوبی که در شهرداری تهران انجام شده این بود که لیست تمام پروژههای عمرانی را در اختیار معاونت حمل و نقل قرار دادند تا اولویت بندیها توسط این معاونت انجام شود و اینکه کدام پل یا پروژه ساخته شود و همچنین تعیین اینکه کدام پل یا پروژه اولویت بیشتری دارد که تشخیص آن بر عهده این معاونت است.
وی با بیان اینکه من هم موافق هستم که باید هزینه پل صدر خرج مترو میشد، گفت: اگر این بودجه صرف ساخت مترو میشد قطعا اثرگذاری ترافیکی بهتری داشت چرا که اصولا اینگونه پلها هنگامی ساخته میشود که شبکه مترو و اتوبوس تکمیل شده باشد، اما در تهران شاهدیم هنوز پایانه یک خط مترو را نساختهاند و این گونه هزینههای میلیاردی اولویت ما نیست.
ادامه دارد...