به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در دوره مدیریت جدید شهری به حوزه آیتی در بخش حمل و نقل عمومی توجه جدی میشود، گفت: مناقصهای برای نصب 15 هزار پارکومتر جدید برگزار شده بود که من خواستار لغو این مناقصه شدم. چراکه باید از هوشمندسازی و آیتی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه میتوان با نرمافزار پارکیاب پارکینگها را مدیریت کرد، گفت: به جای نصب پارکومتر میتوان از اپلیکیشنهای مختلف استفاده کرد و اصولا معتقدم هوشمند سازی در کاهش ترافیک اثرگذار است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به جای پارکومتر میتوان از نرمافزارهای اینترنتی استفاده کرد، تصریح کرد: مناقصه جدید احتمالا تا پایان سال برگزار میشود و تا آخر سال این مهم عملیاتی میشود.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت ایمنی خط 7 مترو که مورد انتقاد اعضای شورای شهر نیز قرار گرفته با بیان اینکه مقاومتی درباره ایمنسازی خط 7 نداریم، گفت: برخی از دوستانمان در شورا معتقدند که خط 7 ایمنی لازم را ندارد و حتی قبل از حضور ما در شهرداری نیز گزارشهایی در این خصوص منتشر شده و وزارت کشور نیز این موضوع را اعلام کرده بود اما واقعیت این است که نیاز به کار کارشناسی دارد.
پورسیدآقایی افزود: هیات کارشناسی درخصوص تعیین ایمنی این خط تشکیل شده و ظرف دو هفته آینده نظر خود را ارائه میکند.
وی با بیان اینکه شاید لازم نباشد همه خط تعطیل شود، گفت: البته اگر نظر هیات کارشناسی، ایمنسازی باشد، این خط تعطیل و ایمنسازی انجام خواهد شد.
پورسیدآقایی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه امیدوارم در پایان چهار سال آینده، تهران شاهد تحولات زیادی در حوزه حمل و نقل عمومی باشد، گفت: وضعیت ترافیک در شهر خوب نیست و با همه کارهایی که انجام شده هنوز نواقصی دیده میشود. اما یک نقطه امید وجود دارد و آن اراده دولت و شهرداری برای حل مسئله مردم در تهران است و این امید و تلاش مستمر به ثمر خواهد نشست.
وی با بیان اینکه شهرهای مشابه تهران وجود داشت که حتی در برخی شاخصها وضعیت بدتر از تهران داشتند؛ اما با تلاش چند ساله و ایجاد تحول در حمل و نقل به شهرهای نمونه بدل شدند، گفت: قول نمیدهیم که طی چهار سال آینده تهران به شهری نمونه بدل شود اما مشکل ترافیک و آلودگی تا حدی برطرف خواهد شد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرد و موانع فکری مبنی بر اینکه خودمان بهتر فکر میکنیم را بشکنیم.
وی با اشاره به نقش IT و استفاده از تکنولوژیهای روز در حل مشکل ترافیک، گفت: IT میتواند در حل مشکل ترافیک تهران اثرگذار و کارساز باشد. بر همین اساس باید استفاده از تکنولوژی در حوزه حمل و نقل پررنگتر دیده شود و راهکارهایی پیدا کنیم که منطبق بر دانش و تکنولوژی روز باشد. چرا که همه ما در برابر وقتی که از مردم تلف میشود مسئول هستیم و باید نسبت به اتفاقاتی که در داخل شهر در حوزه ترافیک آلودگی هوا و سوانح رخ میدهد پاسخگو بوده و رنج مردم، رنج ما نیز هست و با نهایت مسئولیت پذیری سعی میکنیم موانع را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه برخی به شوخی به من میگویند در شهرداری هم به مانند راه آهن از مردم عذرخواهی میکنی یا نه؟ گفت: واقعیت این است که وضعیت ترافیک تهران به گونهای است که هر روز باید عذرخواهی کرد اما این دردی از مردم دوا نمیکند و باید کار کنیم و وظیفه ما حل کردن وظایف است و با این روحیه و احساس مسئولیتی که وجود دارد مطمئن هستیم که کارها پیش میرود چرا که همه مسئولان معاونت را موظف کردیم که دائما ترافیک را رصد کنند.
وی با اشاره به عملکرد تصمیماتی که در خصوص استقبال از مهر گرفته شد، گفت: با همه فرصتهای کمی که قبل از مهرماه برای انجام برنامههای طرح استقبال از مهر داشتیم اما مجموعه رویکردها و اتفاقات نشان میدهد که توانستهایم نتایج نسبتا خوبی کسب کنیم؛ چرا که از مجموع تمهیدات در نظر گرفته شده از جمله بحث شناور شدن ساعات کار ادارات و ممنوعیت ورود خودروهای حمل بار به محدوده زوج و فرد و انعکاس خوب رسانهای در مجموع ترافیک تهران در دو هفته اول مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل مجموعا 21 کیلومتر طرح ترافیکی کاهش یافت و این در حالی است که مجموع ترددها 2 درصد بیشتر شده بود اما 21 درصد طول ترافیک کمتر شده بود.
وی با بیان اینکه در روز اول مهرماه شاهد کاهش 23 درصدی ترافیک صبحگاهی بودیم، گفت: وضعیت نسبتا مشابهی را در ترافیک عصرگاهی شاهد بودیم اما در یک بعد از ظهر به علت بارندگی و سفر یکی از مسئولان خارجی ترافیک بیشتر شده بود.
وی با بیان اینکه شاهد بودیم که برخی کامیونتهای حمل بار بی توجه به ممنوعیت ایجاد شده قبل از ساعت 10 تردد میکردند به ایسنا گفت: البته تخلف این کامیونتها ثبت شده و حتما اعمال قانون انجام میگیرد اما اگر ببینیم که اعمال قانون و جریمه بازدارنده نیست باید چارهای دیگر اندیشید.
وی با بیان اینکه در ستاد استقبال از مهر در دو منطقه 4 و 8، سه خط آزمایشی سرویس مدرسه پیش بینی کردهایم، گفت: روزانه به طور متوسط 2500 دانش آموز از این سرویسهای ویژه اتوبوسرانی استفاده میکردند که با نظرسنجیهای انجام شده رضایت 90 درصدی دانش آموزان احصا شد و امیدواریم بتوانیم این خطوط ویژه که متعلق به دانش آموزان است را در مابقی مدارس توسعه دهیم. چرا که طرح آزمایشی موفقی بوده است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای دانش آموزانی که از این سه خط ویژه سرویس مدارس استفاده میکردند کارت بلیط با تخفیف 50 درصد صادر شده و همچنین تمهیداتی اندیشیده شده که به محض ورود دانش آموز به اتوبوس پیامکی به مدیران مدارس و خانوادهها ارسال میشود.
وی همچنین از رشد هشت درصدی مسافران مترو در دو هفته ابتدایی مهرماه خبر داد و گفت: سیاست ما در مترو توسعه استفاده از خطوط است، چرا که میدانیم سرفاصله قطارها وضعیت مناسبی ندارد و با اینکه تقاضا در خط یک و چهار زیاد است اما سرفاصلهها پنج دقیقه است که باید به سه دقیقه کاهش یابد.
وی با بیان اینکه خط سه مترو هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده و باید پایانهای برای آن ساخته شود، گفت: تامین ایمنی خطوط خط هفت مترو در راستای افزایش عملکرد یکی از اولویتهای کاری معاونت است.
وی با بیان اینکه اگر نتوانیم مردم را قانع کنیم که به دلیل ضعف در سیستم سرویس دهی مترو از آن استفاده کنند راه به جایی نبردیم، گفت: باید همزمان با توسعه فیزیکی مترو و ساخت تونل نسبت به افزایش سرویس دهی نیز اقدام کنیم و رویکرد ما از این پس سخت افزاری و ارائه عدد و ارقام نیست بلکه نگاهمان توسعه استفاده از امکانات و تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است.
وی با بیان اینکه خط شش مترو از لحاظ سیویل تکمیل شده اما از نظر تجهیزات پیشرفت کمتر از 10 درصد داشته، گفت: اینکه یک خطی را افتتاح کنیم اما ناوگان و واگنش را از خط دیگر بیاوریم مورد پسند ما نیست، چرا که ما باید کار اساسی کنیم و تعداد مسافران مترو را افزایش دهیم نه اینکه واگن را از یک خط پر مسافر کم کنیم.
وی با بیان اینکه علاوه بر کمیت، کیفیت نیز مد نظر ما است، گفت: خط هفت مترو باید تکمیل شود اما متاسفانه هنوز برخی ایستگاهها از حداقلها نیز محروم هستند.
پیشنهاد شناور شدن ساعت کاری در شهرداری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر هزینه بر بودن پویش از خودمان شروع کنیم با بیان اینکه هنوز آنقدر بر روی مسائل مختلف ریز نشدهام، گفت: اما باید فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم و جالب است بدانید که من اخیرا نامهای خطاب به نجفی شهردار تهران برای ارائه پیشنهاد شناور شدن ساعات کار پرسنل شهرداری در طول سال نوشتهام و در آن نامه قید کردهام که باید از خودمان و پرسنل شهرداری این طرح را شروع کنیم.
وی افزود: علاقهای ندارم که نسبت به عملکرد مدیران قبلی انتقاد کنم اما واقعیت این است که فرهنگسازی نقش زیادی در کاهش مشکلات ترافیکی دارد؛ اما اقدامات نباید شعاری باشد چرا که اگر اقدامات شعاری و روبنایی باشد نتایج بدتری حاصل خواهد شد و مطمئنا در دوران من کار فرهنگی را جدیتر پیگیری خواهیم کرد و اصرار دارم که کارهای فرهنگی عمیق و ماندگار باشد و باید بگویم مشکل ترافیک در اتاق و با طراحیهای کاغذی حل نمیشود و باید رسانهها به خصوص رسانه ملی به ما کمک کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقادات وارده به پل صدر گفت: یکی از اقدامات خوبی که در شهرداری تهران انجام شده این بود که لیست تمام پروژههای عمرانی را در اختیار معاونت حمل و نقل قرار دادند تا اولویت بندیها توسط این معاونت انجام شود و اینکه کدام پل یا پروژه ساخته شود و همچنین تعیین اینکه کدام پل یا پروژه اولویت بیشتری دارد که تشخیص آن بر عهده این معاونت است.
وی با بیان اینکه من هم موافق هستم که باید هزینه پل صدر خرج مترو میشد، گفت: اگر این بودجه صرف ساخت مترو میشد قطعا اثرگذاری ترافیکی بهتری داشت چرا که اصولا اینگونه پلها هنگامی ساخته میشود که شبکه مترو و اتوبوس تکمیل شده باشد، اما در تهران شاهدیم هنوز پایانه یک خط مترو را نساختهاند و این گونه هزینههای میلیاردی اولویت ما نیست.
پور سید آقایی در مورد اولویتهای کاری معاونت حمل و نقل با بیان اینکه باید منابع مالی فعال شوند تا کسری ناوگان در مجموعه حمل و نقل عمومی تهران جبران شود، گفت: 2000 واگن مترو باید به ناوگان اضافه شود و این در حالیست که 3000 اتوبوس ما فرسوده هستند و نوسازی تاکسیها با محوریت تاکسی هیبریدی و برقی باید در دستور کار قرار گیرد که البته از روشهای مختلف همچون فاینانس و کمک بانکهای داخلی باید این منابع تامین شود تا سرویس دهی بهتری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قطعا بدون کمک دولت و ... این مسائل حل نمیشود، گفت: ما باید اعتماد مردم را جلب کنیم و آنها بدانند که ما برای بهبود بخشیدن به وضعیت تهران کار میکنیم.
اجرای پایلوت ساعت شناور در برخی مناطق
وی با بیان اینکه معتقدیم شناور شدن ساعات کار ادارات نقش زیادی در کاهش ترافیک داشته است، گفت: با این حال برای اینکه این پیشنهاد را به دولت ارائه کنیم نیازمند گزارش عملکرد دقیقتری هستیم تا اثرات و ابعاد مختلف شناور شدن ساعت کاری مشخص شود که در حال حاضر کمیتهای در شهرداری متشکل از معاونین و برخی شهرداران مناطق تشکیل شده که به صورت پایلوت در چند سازمان شهرداری این طرح اجرایی شود تا نتایج آن مشخص شود.
نباید خلاف جهت آب حرکت کنیم
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره فعالیت تاکسیهای اینترنتی نیز با بیان اینکه این مسئله استفاده از تکنولوژی است و در همه دنیا استفاده میشود و ما نیز نباید خلاف جریان آب حرکت کنیم، گفت: این سیستم مزایا و معایبی دارد که میتوان از آن استفاده کرد و حتی این سیستم را توسعه داد که البته باید روال قانونی خود را طی کند و در حال تدوین آئیننامهای در این خصوص هستیم که در خصوص فعالیت این شرکتهای اینترنتی است.
ورود اتوبوس و مینیبوسهای شهرستانی، دردسر تهرانیها
پورسیدآقایی در ادامه نشست خبری خود که بیش از دو ساعت به طول انجامید در خصوص وضعیت نوسازی خودروهای فرسوده در تهران با بیان اینکه روند نوسازی به خوبی انجام شده، گفت: تنها 524 پیکان قدیمی در تهران باقیمانده و مابقی از رده خارج شدند و در تهران کمتر از 6000 تاکسی فرسوده باقیمانده و روند جایگزینی تاکسیها به خوبی طی شده، هر چند که دو ماه است پیش فاکتور صادر نمیشود که امیدواریم این مسئله نیز حل شود.
وی با بیان اینکه در حال نوسازی مینیبوسهای فرسوده هستیم، گفت: مشکل جدی ما که باید تمهیداتی نیز در خصوص آن اندیشیده شود ورود مینی بوس و اتوبوسهای شهرهای اطراف به تهران است که در حال حاضر عمده آلایندگی به آنها مربوط میشود و باید تمهیداتی اندیشیده شود که ورود آنها کنترل شود، چرا که بخشی از بار مشکلات تهران ناشی از عملکرد شهرهای اطراف است که همه برای کار و فعالیت به تهران میآیند و باید ضوابطی اندیشیده شود که این مسئله کنترل شود.
خط سه یا هفت واجبتر است یا وزارت راه؟
شرعا و قانونا نباید پول مردم تهران را در جایی دیگر خرج کرد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه درباره سرانجام مترو شهرهای اقماری، گفت: نباید ساخت مترو شهرهای اقماری بر عهده تهران باشد، چرا که شرعا و قانونا نمیتوان پول مردم تهران را در جاهایی غیر از تهران صرف کنیم.
وی با بیان اینکه درباره توسعه متروی شهرهای اقماری میتوان طرحهایی را به دولت ارائه کرد و با همکاری وزارت راه آنها را پیش برد، گفت: ما متولی همه عالم در تهران نیستیم و جای سوال است که خط سه و هفت واجبتر است یا اینکه پول را برای پیشبرد وظایف وزارت راه صرف کنیم؟ چرا که وزارت راه مسئول است و نمیتوان از بودجه شهرداری برای توسعه متروهای اقماری استفاده کرد.
جزییات جلسه شب گذشته با نوبخت
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص میزان طلبهای شهرداری از دولت، گفت: اینکه شهرداری میگوید از دولت طلب داریم باید بررسی شود چرا که برخی از این طلبها بعضا رویکرد گفتاری دارد، چرا که مثلا دولت در بودجه سالانه خود اعلام میکند که چند میلیارد پول به پروژهای تخصیص بدهد اما هنگامی که پیش بینیها محقق نمیشود نمیتوان این موضوع را جزء طلبها حساب کرد و بعضا دیده شده طلبهایی که از آن صحبت میشود گفتاری است و در حسابرسیها معنایی ندارد.
وی افزود: شب گذشته جلسهای با حضور نوبخت برگزار شد و مقرر شد تمام بودجههای امسال در حدی که به سایر دستگاهها داده شده به شهرداری نیز بابت توسعه مترو و سهم دولت در یارانه بلیط مترو و اتوبوس داده شود و بر اساس تخصیصهایی که به سایر دستگاهها داده شده به شهرداری نیز داده شود و ما معتقدیم فضای تعامل بهتر از تخاصم جواب میدهد.
برگزاری مناقصه 627 واگن
پورسیدآقایی با بیان اینکه وزارت کشور مناقصه 627 واگن برای متروی تهران را برگزار میکند، گفت: البته تولید واگنها دو سال زمان میبرد و اینگونه نیست که به زودی شاهد ورود واگنهای جدید باشیم هر چند که تا پایان سال 20 قطار نو و 20 قطار اورهال شده به ناوگان مترو اضافه میشود و دولت تامین 1000 واگن دیگر را در بودجه خود دیده است.
وی با بیان اینکه فاینانس از کشور چین برای خرید واگن به نتیجهای نرسید، گفت: البته فاینانسی برای توسعه خط شش و هفت داشتیم که در نظر داریم آن را برای تامین ناوگان احیاء کنیم.
بازنگری در طرح جامع حمل و نقل و خطوط حمل و نقلی پایتخت
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کل خطوط حمل و نقل تهران و همچنین طرح جامع حمل و نقل باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: بر همین اساس باید مشاور ایرانی و خارجی به کار گرفت تا بازنگری در کل سیستم حمل و نقل شهر انجام گیرد که هم خطوط تراموا، مترو، اتوبوس و ... را در نظر خواهد گرفت که البته این بازنگری باید پس از تکمیل شدن به تصویب شورای عالی ترافیک برسد.
وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر ایجاد محدودیت تردد برای خودروها، گفت: هر کسی که خودرو میخرد به این معنا نیست که حق استفاده از خودرویش را در همه جا دارد.
وی با بیان اینکه ما تا زمانی که حمل و نقل عمومی را توسعه ندادهایم نمیتوانیم از مردم بخواهیم که از خودروهایشان استفاده نکنند، گفت: باید به موازات توسعه حمل و نقل عمومی محدودیت خودروهای سواری را افزایش داد؛ چرا که تهران جزء 10 شهر بزرگ جهان است که مترو دارد و از سایر مدهای حمل و نقلی نیز استفاده میکند. اما به دلیل کمبود ناوگان قدرت پاسخگویی درست به سفرهای مردم را نداریم.
کاهش کنترل دستی چراغهای راهنمایی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر کنترل دستی چراغ راهنمایی توسط ماموران پلیس گفت: پلیس راهور تهران همکاری خوبی با شهرداری تهران داشته و حتی حضور سردار رحیمی در فرماندهی پلیس که خود سابقه طولانی در اداره پلیس راهور داشته نشان دهنده رخدادهای خوب در آینده خواهد بود؛ اما واقعیت این است که کنترل دستی چراغهای راهنمایی کاهش یافته و طی تفاهمنامهای با پلیس مقرر شد تنها در صورتی چراغهای راهنمایی دستی کنترل شوند که نمایندگان شهرداری و پلیس در مرکز کنترل ترافیک به این جمع بندی برسند که باید ترافیک به صورت دستی و نه مکانیزه کنترل شود.
اظهار نظرهای مسئولان در خصوص توسعه مترو سیاسی بود
دستور دادستانی در مورد خط متروی فرودگاه امام
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه اظهار نظرهای مسئولان قبلی در خصوص توسعه مترو سیاسی بود، گفت: اظهار نظرهای انجام شده واقعی نبود و با اینکه کارهای خوبی در مترو شده اما کارها ناقص است.
وی با بیان اینکه اصلا اینطور نیست که خط هفت کامل شده باشد، تصریح کرد: خط هفت فقط به بهره برداری رسید، اما کامل نیست و باید بگویم در خط شش نیز تنها حفاریها به پایان رسیده و در تجهیز این خط کمتر از 10 درصد پیشرفت داشتهایم و باید بگویم در مورد خط فرودگاه امام که به خط هشت معروف است دادستانی دستور داده که یا ایمنی این خط را تامین کنید یا آن را تعطیل کرده و اگر تعطیل نکنید مسئولیت آن را باید قبول کنید.
پور سید آقایی در تشریح مشکلات خط فرودگاه امام گفت: فاصله خط مترو با بزرگراه در مقاطعی حتی کمتر از هفت متر است و اگر حادثهای در بزرگراه رخ دهد و خودرو وارد حریم ریلی شود قطعا اتفاق ناگواری رخ خواهد داد و این در حالیست که ما نمیتوانیم فاصله ریل تا بزرگراه را دیوارکشی کنیم و در چنین شرایط ناایمنی این خط ساخته شده است و باید بگویم حتی برخی از طراحیها نیز از اول به صورت کارشناسی نبوده و غلط طراحی شده اما حالا با وجود همه این مشکلات نمیتوانیم این خط را تعطیل کنیم و بگوییم که این خط تعطیل شده، هر چند که برای من که به تازگی به این معاونت آمدهام سادهترین راه این است که بگویم اشتباه کردند و این خط باید متوقف شود اما واقعیت این است که میلیاردها تومان از پولهای مردم صرف ساخت این خط شده و باید به جای تعطیلی فکری به حال آن کنیم و راه حلی بیندیشیم و مسئولیت کاری که انجام شده را قبول کنیم.
جای تعجب است که چطور میگفتند پرونده مترو در تهران بسته شده
وی با بیان اینکه خطوط مترو اصلا کامل نیست و برای من جای تعجب است که چطور میگفتند پرونده مترو در تهران بسته شده، گفت: بر اساس مصوبه شورا تهران باید 545 کیلومتر مترو داشته باشد که در حال حاضر نزدیک به 270 کیلومتر آن اجرایی شده و مابقی مانده است و این در حالیست که خطوط ساخته شده نیز تکمیل نیست چرا که مثلا در خط سه و چهار پایانه و ترمینالی ساخته نشده و خطوط شش و هفت نیز کلا ناقص هستند و حالا جای سوال است که چگونه پرونده مترو بسته شده؟
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در طرح جامع حمل و نقل ایجاد چهار خط اکسپرس در نظر گرفته شده گفت: بخشی از این خطوط در داخل تهران و برخی دیگر در خارج از تهران است که باید با همکاری وزارت راه ساخته شود اما این در حالیست که خط هشت و 9 که در طراحیها دیده شده رینگ دور تهران است که اصلا به آن توجه نشده است.
وی در خصوص تردد کامیونهای فرسوده نیز با بیان اینکه عمر مجاز کامیونها 20 سال است اما ما با کامیونهایی مواجه هستیم که بیش از 60 سال عمر دارند گفت: کارگروهی تشکیل شده است که نحوه اجرای مصوبات در مورد کامیونها را بررسی کند.
وی با بیان اینکه کامیونها نقش زیادی در آلایندگی تهران در بخش خودرویی دارند، تصریح کرد: تمرکز ما در ابتدا کامیونها و بعد موتورسیکلتهای کاربراتوری و بعد به سازی سایر خودروها است.
پور سید آقایی با بیان اینکه تردد پرسرعت کامیونها در هنگام شب مشکلات زیادی را ایجاد کرده، گفت: پیشنهاد دادهایم که سقف سرعت کامیونها کاهش یابد که در آئیننامهای این را قید خواهیم کرد و اگر تردد کامیونها در خط سبقت ممنوع شود و آنها مجبور شوند که از لاینهای کندرو تردد کنند دیگر شاهد اینگونه سرعتهای بالا نخواهیم بود.