جمعه گذشته سومین مرحله از رقابت های سرعت در حالی در تنها پیست اتومبیل رانی کشور برگزار شد و در این مرحله نیز مانند ادوار قبلی شاهد حضور پر تعداد هواداران این رشته ورزشی در پیست آزادی بودیم.
حضور خانواده ها با توجه به این که ورزش اتومبیل رانی از معدود رشته های ورزشی به شمار می رود که بانوان امکان تماشای آن را دارند از دیگر نقاط قوت این رقابت ها بود.
پیست اتومبیل رانی آزادی سالیان بسیاری است که به عنوان میعادگاه ورزش های موتوری در کشور شناخته می شود و با این که رشته های زیر مجموعه اتومبیل رانی از هواداران بسیاری برخوردار هستند، اما هرگز سرمایه گذاری و توسعه پذیری کمی و کیفی را به خود ندیده است و از این منظر جز رشته هایی است که در سطح آماتوری با هزینه شخصی خود افراد برگزار می شود.
از آن جا که ورزش های موتوری جز رشته های بسیار پر هزینه به شمار می روند و نیازمند به سرمایه گذاری عظیمی دارند، می توان یکی از دیگر دلایل عقب ماندگی این رشته ورزشی را در این مورد نیز جست و جو کرد.
در هر صورت این رقابت ها در روز جمعه به تاریخ 21 مهر ماه از ساعت 10 صبح در پیست اتومبیل رانی برگزار شد و برای آن پخش تلوزیونی نیز در نظر گرفته شده بود.
هزینه ورودی خودرو به پارکینگ مجموعه معادل 3.500 تومان است و بلیط رقابت ها نیز معادل 10 هزار تومان است. بلیط فروشی به هر دو صورت نقدی و دستگاه پوز صورت می گرفت که از آن جا که اکثر افراد از دستگاه پوز استفاده می کردند، شاهد صف به نسبت طولانی خرید بلیط بودیم.
در ادامه با ورود به محوطه پیست اتومبیل رانی شاهد حضور پرشور تماشاچیان بر روی سکوی های این رقابت ها بودیم. از آن جا که سکوهای تماشاچیان در بدترین محل ممکن واقع شده است و تنها بخش کوچکی از آن مسقف است، در باقی بخش ها علاقه مندان مجبور به تحمل آفتاب سوزان پاییزی بودند.
از آن جا که رقابت ها چند ساعتی به طول می انجامد، در صورت نبود تمهیدات لازم، قطعا آفتاب سوخته خواهید شد. زیرا سکو ها دقیقا در مقابل تابش نور خورشید قرار گرفته اند. مسئله دیگری که باعث رنجش تماشاچیان می شود این است که سکوهای بزرگ در نظر گرفته شده برای دوربین های صدا و سیما دقیقا در مقابل روی آن ها قرار گرفته است که می تواند دید محدود آن ها را محدودتر نیز کند.
نسبت به سال های گذشته شاهد نظم بهتری برای برگزاری این رقابت ها هستیم و سعی شده تا در راس ساعت مقرر کلاس های مختلف برگزار شود. در 9 کلاس مختلف شاهد رقابت های مختلفی بودیم. در کلاس های استاندارد رقابت های به نسبت نزدیک تری را شاهد هستیم و مهارت راننده ها و کشمکش بین آن ها بیش از باقی کلاس ها است.
کلاس های پراید و پژو 206 و پژو405 از این دسته کلاس ها هستند. گرچه بعضا این کلاس ها به دلیل نبود جذابیت های بصری باعث خستگی اکثر تماشاچیان می شود.
در کلاس های GT و BP که شاهد خودروها با چهره های کاملا متفاوت و دگرگون هستیم، استقامت حرف اول را می زند، زیرا در این بخش اکثر خودروها از آن جا که با تغییرات فنی بسیار گسترده ای روانه پیست شده اند، احتمال خرابی بیشتری نیز در آن ها وجود دارد.
در کلاس BP GT شاهد حضور لاله صدیق بودیم که گرچه چندان رقابتی به نظر نمی رسید و رقابت را تا دورهای آخر در رده 5 ام دنبال می کرد، اما در پی مشکلات فنی رقبایش توانست خود را تا رده سوم بالا بکشد.
اشکان مسگرها هم در کلاس 2000GT به زیبایی هرچه تمامتر پیروز میدان شد.
او در شروع مسابقه در جایگاه سوم قرار داشت و بعد از دور اول خود را به جایگاه دوم رساند و در رقابتی زیبا و دیدنی با علی مرتاضی در نیمه های مسابقه با ترمزگیری بموقع جایگاه اول رو از آن خود کرد و بار دیگر ثابت کرد که راننده ای بسیار تکنیکی و فنی است.
کلاس اسپرت شهری نیز در دو دسته اول و دوم برگزار شد. در دسته اول شروین یگانه از راننده های مشهور که همیشه پیروز در کلاس 206، در این دسته با لوتوس الیزه کاپ 220 خود توانست در یک سری رقابت های دیدنی از پس رقبای خود بر بیاید و رده اول این رقابت را کسب کند.
گرچه در گروه دوم این کلاس او دوباره به میدان رقابت بازگشت اما با رقیب سرسختی به نام پورشه 718 باکستر مواجه شد که با 350 اسب بخار قدرت، بسیار سریع تر از لوتوس الیزه با 220 اسب بخار قدرت بود.
اما اوج رقابت ها و گل سرسبد رقابت های اتومبیل رانی را باید کلاس آزاد قلمداد کرد که با حضور خودروهای این کلاس، تمامی تماشاچیان عطای نشستن بر صندلی را بر لقایش می بخشند و ایستاده مسابقه را دنبال می کنند.
این کلاس به دلیل حواشی پیش آمده در روز تایم گیری و تصادف دو راننده مدعی این کلاس در حالی آغاز شد که امید چندان برای حضور فورد تا دندان مسلح صفا احمدی در این رقابت وجود ندارد.
اما در صبح جمعه مشخص شد که صفا احمدی همراه با هیولای آمریکایی خود پس از تعمیرات شبانه در میدان حاضر شده است و رده اول کلاس آزاد را در اختیار گرفته است.
با شروع این رقابت شاهد چند جابه جایی بین اتومبیل ها در همان پیچ اول بودیم اما رفته رفته با خرابی اتومبیل ها شاهد افت هیجان رقابت بودیم، این وضعیت به شکلی ادامه یافت که در پایان تنها سه خودرو در میدان حاضر بودند و در نهایت صفا احمدی همراه با فورد فاکس بادی خود و موتور قدرتمند راش پیروز این مرحله از رقابت ها شد.
در پایان باید عنوان کرد که ورزش اتومبیل رانی دارای ظرفیت های بسیار زیادی است و از این نظر در دیگر کشورها پا به پای ورزش های پر طرفداری همچون فوتبال در حال حرکت است و مخاطبان بسیاری را به خود جلب می کند، اما در ایران شرایط به نحوی است که اتومبیل رانی چه از بعد ورزشی و چه از بعد صنعتی به کودک سر راهی می ماند و سال هاست بدون هیچ دستاوری در شرایط مایوس کننده ای درجا می زند.
توسعه کمی و کیفی پیست اتومبیل رانی می تواند اولین اقدام در راستای حرکت به سمت پیشرفت در این رشته باشد و از آن جا که هواداران این رقابت ها به نسبت سال های گذشته بسیار بیشتر شده اند و در هر رقابت شاهد پر شدن ظرفیت پیست اتومبیل رانی آزادی با تمامی کمبودهایش هستیم، می توان این طور قلمداد کرد که هواداران این رشته ورزشی جلوتر از مسئولان و فدراسیون اتومبیل رانی در حال حرکت هستند.
در ادامه می توانید نتایج کلی این مرحله از رقابت های سرعت را مشاهده کنید.
🔴 کلاس 405
1⃣ مهرداد صفری استان اصفهان
2⃣ علی اکبر مقیمی استان تهران
3⃣ امین جعفریان استان اصفهان
🔴 کلاس 206
1⃣ شروین یگانه استان خوزستان
2⃣ شایان افتخاری استان تهران
3⃣ آرش خامنه استان خوزستان
🔴 کلاس BP استاندارد
1⃣ علی شیرزاد استان اصفهان
2⃣ احمدرضا افشاری استان فارس
3⃣ محسن محمدی استان فارس
🔴 کلاس BP.GT
1⃣ هاشم عُلمائی استان خراسان رضوی
2⃣ محمد مهری استان خراسان رضوی
3⃣ لاله صدیق استان تهران
🔴 کلاس GT 2000
1⃣ اشکان مسگرها استان تهران
2⃣ علی مرتاضی استان تهران
3⃣ محمدرضا روحی استان البرز
🔴 کلاس اسپرت شهری 1
1⃣ شروین یگانه استان خوزستان
2⃣ ایمان کاظمی استان تهران
3⃣ کامران واقف استان تهران
🔴 کلاس اسپرت شهری 2
1⃣ کامران واقف استان تهران
2⃣ شروین یگانه استان خوزستان
3⃣ کوروش نقیبی استان تهران
🔴 کلاس آزاد
1⃣ صفا احمدی استان تهران
2⃣ غلامرضا جنیدی استان تهران
3⃣ مهدی علی اکبری استان تهران