رنو ساندرو یکی از اتومبیلهای نسبتا ایمن در بازار خودروهای داخلی زیر 50 میلیون تومان است. این اتومبیل در آزمون ایمنی یورو انکپ در سال 2008 موفق به کسب 3 ستاره شد. امروز قصد داریم تا نگاهی به ایمنی این خودرو داشته باشیم.
رنو ساندر یک خودروی هاچبک 5 در است. این اتومبیل در نمایشگاه فرانکفورت سال 2007 برای اولین بار رونمایی شد. تولید این خودرو از همان سال آغاز شد و در سال 2015 از خط تولید کشورهای مختلف کنار رفت. با وجود توقف تولید این نسل و معرفی نسل جدیدتر، دو سالی میشود که نسل اول رنو ساندرو در بازار کشورمان عرضه میشود. مدل 2008 این خودرو در آزمون یورو انکپ حضور پیدا کرده که در ادامه میتوانید کلیپ تست تصادف آن را ببینید.
همانطور که گفته شد، ساندرو در بخش ایمنی سرنشینان بزرگسال توانست 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی را از آن خود کند. در بخش ایمنی کودکان ساندرو نتوانست عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد و تنها به یک ستاره از 4 ستاره ایمنی این بخش اکتفا کرد.
در تست تصادف از جلو با مانع نرم، به قسمت جلویی ساندرو آسیب جدی وارد شد. ضربهی برخورد باعث شد تا جلوبندی و موتور صدمه ببینند، رینگ خودرو تاب بردارد و در راننده از ستون A جدا شود. در گزارش یورو انکپ، سر و گردن راننده و سرنشین جلو در وضعیت سبز مشخص شده که به معنی امنیت بالا به لطف کیسههای هوای جلو است.
بهطور کلی پس از سر و گردن، ساق پا و قفسه سینه در امنیت قابل قبولی قرار دارند. بر اثر برخورد به دلیل ساختار طراحی داشبورد، زانوی سرنشینان جلو ممکن است در تهدید جدی باشند. ران پای هر دو سرنشین جلو در وضعیت ایمنی متوسطی گزارش شده است.
اگرچه در تست تصادف از بغل، ساندرو توانست عملکرد نسبتا خوبی در برابر مقاومت از ضربه نشان دهد، اما ایمنی سرنشینان متوسط ارزشیابی شد. کیسهی هوا باعث شده تا سر راننده در وضعیت ایمنی بالایی قرار داشته باشد. شکم و لگن وضعیت ایمنی قابل قبول دارند.
متاسفانه قفسه سینه راننده بر اثر برخورد ضربه از کنار ممکن است آسیبی جدی ببیند و به همین دلیل، وضعیت ایمنی ضعیف در این بخش گزارش شده است. برخلاف انتظار، ستون وسط (ستون B) و شاسی اتومبیل آسیب کمی میبینند و شیشه و درها تاب برمیدارند.
در تست ایمنی عابرپیاده، ساندرو وضعیت مطلوبی در حفظ جان عابر ندارد. دلیل این ضعف، زبان طراحی اتومبیل است که پای عابر بر اثر برخورد با سپر، صدمه میبیند. همچنین اگر بر اثر ضربه، عابر به گوشههای درب موتور و شیشهی اتومبیل برخورد کند، احتمال آسیبدیدگی زیادی وجود دارد. همین ویژگی طراحی خودرو باعث شد تا ساندرو در بخش ایمنی عابرپیاده در تست ایمنی یورو انکپ، نتیجهی ضعیفی را در کارنامهی خود ثبت کند.
در گزارش آزمون ایمنی یورو انکپ، ساندرو موفق شد امتیاز خوب را در بخش ایمنی کودک کسب کند با غیرفعال کردن کیسهی هوای جلو، ایمنی کودک در وضعیت مطلوب ارزشیابی شد و کمربندهای ایمنی ایزوفیکس توانستند نتایج را به نفع ساندرو به پایان برسانند. کمربند ایزوفیکس، هماکنون یک استاندارد جهانی برای نقاط اتصال صندلی ایمنی کودک در خودروهاست.
خودروهای فرانسوی اصولا به عنوان محصولاتی ارزانقیمت، بادوام و کمامکانات در بازار جهانی شناخته شدهاند. خودروهایی که از نظر کیفیت قطعات و دوام، معمولا سربلند هستند اما از نظر طراحی و امکانات رفاهی مورد انتقاد مشتریان قرار میگیرند. با این حال، خودروهای فرانسوی مثل تندر 90 و پژو 206 جزو خودروهای نسبتا ایمن در بازار خودروهای داخلی محسوب میشوند.