لاریجانی در همایش شهید مصطفی خمینی:

شخصیت مرحوم مصطفی خمینی باید به نسل جوان معرفی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی شهید سیدمصطفی خمینی را شخصیتی آبدیده خواند و گفت: باید این شخصیت به نسل جوان معرفی شود.

شخصیت مرحوم مصطفی خمینی باید به نسل جوان معرفی شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی گفت: باید نسل جوان با این شخصیت آشنا شوند، زودتر از این باید برای این شخصیت بزرگ انقلاب بزرگداشت گذاشته می‌شد تا سلوک سیاسی و شخصیت ایشان شناسایی می‌شد که البته بعد از 20 سال هم این اتفاق خوب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تلاش‌های علمی و زندگی پرماجرای ایشان در قم و نجف از ایشان شخصیتی آبدیده ساخت.

وی فرمایش امام (ره) مبنی بر اینکه ایشان امید آینده اسلام بود حرف بزرگی خواند و گفت: امام(ره) اهل غلو نبود، نه در مورد دوستان و نه در مورد دشمنان، معنایی در این فرمایش ایشان مطرح است.

لاریجانی اظهار داشت: من در سخنان امام (ره) که تامل می‌کنم هیچ وقت فرمایشات ایشان را خارج از اندازه نمی‌دانم، شاید سنگین‌ترین صحبتی که ایشان کردند در مورد آمریکا بود که گفتند آمریکا شیطان بزرگ است.

رئیس مجلس افزود: از ماهاتیرمحمد پرسیدند که امام خمینی (ره) چنین دیدگاهی دارد، او گفت آمریکا گاو شیردهی است که ما از شیر آن استفاده می‌کنیم و شما شاخ آن را گرفته‌اید، البته این صحبت ساده‌انگاری بود که بعدها نیز مشکلاتی برای مالزی ایجاد کرد؛ حیوان وحشی شیر نمی‌دهد.

وی گفت: در سفری که به روسیه داشتم یکی از روسای مجالس کشورهای دوست آمریکا گفت آمریکایی‌ها شیطان هستند.

وی اظهار داشت: چندی پیش کتابی در مورد مرحوم شاملو می خواندم، یک بخش هایی در مورد سفر شاملو به آمریکا است که در آن زمان می گفتند مهد آزادی است و از دموکراسی حمایت می کند. شاملو اهل حکومت و همراه حکومت ما نبود آنجا نقل می کند که یک مصاحبه ای با یکی از خبرنگاران مشهور در آمریکا داشت و قبل از آن گفته بود که من حرف هایی می خواهم بزنم که آیا شما جرات پخش آن را دارید. آن خبرنگار گفته بود اینجا مهد آزادی است و شما می توانید حرف هایتان را بزنید.

وی افزود: آقای شاملو صحبت هایی در مورد ظلم های آمریکا در آسیا کردید مردم را بدبخت کردید. ادعای حقوق بشر می کنید اما اینجا وجود ندارد. افرادی که با حکومت نبودند و دوست آمریکا بودند چنین نظری در مورد آمریکا داشتند.

لاریجانی گفت: سیدمصطفی خمینی برای اسلام، ستون بود. یکی از ویژگی های رهبران صدر انقلاب که بعضی از آنها مثل شهید بهشتی و مطهری به شهادت رسیدند که حواریون امام بودند این بود که مثل امام فدایی اسلام بودند و از همه هستی خود برای اسلام مایه می گذاشتند. از آبروی خود برای اسلام مایه می گذاشتند.

وی ادامه داد: در خاطرات آیت الله رفسنجانی هست که ایشان به امام گفته اند که من حاضرم پایان جنگ را اعلام کنم و شما من را محاکمه کنید. امام بزرگوارتر از این حرفها بود، خودشان به جان خریدند و آن تعبیر را به کار بردند و همه حیثیت خود را برای دفاع از اسلام گذاشتند.

رئیس مجلس تصریح کرد: شهید بهشتی زمانی که در قید حیات بود، تحت تلخ ترین تهمت ها قرار می گرفت، نه تنها از بنی صدر بلکه از کسانی که طرفدار انقلاب و ولایت فقیه بودند تعبیرات سختی را علیه شهید بهشتی به کار می بردند اما شهید بهشتی صبر می کرد و سخنی نمی گفت. آبرویش را با خدا معامله کرده بود.

لاریجانی تأکید کرد: زمانی که هوای غبارآلودی در خصوص شهید بهشتی در کشور وجود داشت بنده در رادیو تلویزیون بودم، ایشان در شورای انقلاب بود. به خدمت ایشان رسیدم در آن زمان جریان های تندرو در رادیو تلویزیون هم زیاد بودند و اجازه نمی دادند سخنرانی های آیت الله بهشتی پخش شود. صحبت به درازا کشید به من گفتند با هم برویم من جایی سخنرانی دارم. در راه نیز صحبت می کردیم.

وی اظهار داشت: آن جلسه برای من بسیار سنگین بود. ایشان در مورد انقلاب و چالش های آن صحبت می کردند. معلوم بود عده ای قصد دارند سخنرانی ایشان را به هم بزنند. یکی از گوشه ای بلند می شد و به ایشان حرف زشتی می زد، بعد فرد دیگری بلند می شد، اما ایشان صبر می کرد و پاسخی نمی داد و با آبروی خود از انقلاب صیانت کرد.

وی با بیان اینکه شهید مصطفی خمینی هم اینگونه بود گفت: برخی از مسائل در پشت صحنه برای ساماندهی امر انقلاب بود که ابتدا حاج مصطفی و بعد از آن حاج احمد آقا در ایران  انجام دادند که پنهان است و در پس خورشید انقلاب، اینها دیده نمی شدند و نمی خواستند که دیده شوند زیرا گذشت داشتند.

نماینده مردم قم تصریح کرد: بعد از انقلاب، امام تعبیر سنگینی را در مورد یکی از روحانیون به کار بردند که آن روحانی ساقط می شد به خاطر خبطی که انجام داده بود. آن عبارت سنگین زلزله سیاسی برای او بود. شب، حاج احمد آقا و یکی از دوستانشان سرزده به منزل  ایشان رفتند، صحبت کردند و غذا خوردند تا این فرد جذب شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حکومت کردن فدایی می خواهد که برای انقلاب، کار کنند. نقش اینگونه شخصیت ها برای انقلاب بسیار مهم است و یک انقلاب و حکومت زمانی زنده است که اینگونه فدائیان با بصیرت و با تدبیر داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه این شخصیت ها معتقد بودند که باید اصالت روحانیت و فقاهت حفظ شود. امام بارها راجع به روحانیت و فقه جواهری صحبت می کردند. در درگیری هایی که در ابتدای انقلاب در مورد اسلام صفوی و علوی مطرح می شد و برخی جوانان انقلابی فکر می کردند، افرادی مثل علامه مجلسی و شیخ بهایی که در دربار رفت و آمد داشتند منهج اسلام صفوی هستند و ابوذرها هستند که اسلام را حفظ کرده اند.

وی تأکید کرد: این موضوع مناقشاتی در ایران ایجاد کرد. امام در سخنرانی ای که بعد از شهادت حاج آقا مصطفی داشتند بسیار زیبا این موضوع را مطرح کردند و فرمودند «از صدر اسلام اطلاعات اجمالی داریم و می دانیم که تمام  ابعاد اسلام اعم از معارف، اخلاق، فقه، احکام سیاسی را روحانیون حفظ کرده اند. در اسلام غنی ترین فقه، فقه اسلامی است.»

لاریجانی بیان کرد: امام می فرمایند «طایفه ای از علما از مقاماتی گذشته اند و به برخی سلاطین متصل شده اند، می دانستند مردم با سلاطین مخالفند اما برای ترویج اسلام به حکومت متصل می شدند و سلاطین را به ترویج مذهب تشیع وادار می کردند. آنها آخوند درباری نبودند، این آقایان اهداف سیاسی و اغراض دینی داشتند، به محض اینکه به گوش برخی خورد که علامه مجلسی و شیخ بهایی با سلاطین ارتباط داشتند نباید فکر کنند که آنها برای کسب جاه و مقام به دربار می رفتند. اینها گذشت و مجاهده نفسانی کردند تا بدین وسیله مذهب را ترویج دهند. در محیطی که صبّ حضرت علی رایج بود این آقایان با مجاهده عمل کردند. در زمان ائمه هم افرادی برای خدمت به شیعه به برخی مقامات متوسل می شدند. این درباری شدن نیست، آدم سازی است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام خمینی در آن شرایط سخت معتقد بودند برای پابرجایی اسلام در کشور باید فقه جواهری و روحانیت اصیل جلودار باشند.

وی یادآور شد: امام خمینی در مورد اسلام منهای روحانیت پاسخ دادند «ما هم به سازمان روحانیت ایراد داریم مثل درختی است که شته زده است. ما می گوییم شته آن را باید از بین برد اما برخی می گویند باید ریشه آن را از بین برد.»

نماینده مردم قم با بیان اینکه پایداری ما براساس حرکت روحانیت یادگار بزرگان انقلاب است، گفت: عقل گرایی در مکتب امام و یاران اصلی ایشان که رهبران صدر انقلاب اسلامی بودند بسیار قابل توجه بود. تشیع بیشترین جنبه عقلانی را در فرق اسلامی دارند. در شیعه نیز تقرب به عقلانیت نیز متفاوت است. برخی گرایش هایی دارند که خود را از عقلانیت به دور می کند.

وی ادامه داد: اما وقتی فکر امام و فکر یاران امام را می بینیم ا ینها قرائتی را از دین قبول دارند که در آن پایه های عقلانی مستقر می شود. برداشت های دینی در این مسلک از عمق بیشتری برخوردار است. مرحوم علامه و امام و یارانشان برداشت های عمیقی از دین داشتند.

لاریجانی افزود: در آن زمان گروهی از روشنفکران تحت تأثیر ادبیات احساسی بودند و گروهی هم تحت تأثیر این افراد نبودند و برخوردشان با پدیده های مختلف، برخوردی عقلانی بود. این تفکر در برابر مشکلات تاب آوری داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به آزادی فکر به عنوان مهمترین مسئله در انقلاب اسلامی توجه کنیم  خاطرنشان کرد: حتی مارکسیست ها هم در این خصوص حرف می زنند زیرا دین، قدرت گفتگو با سایر ادیان را دارد اما اگر این پشتوانه  عقلانی نباشد، این توانایی را نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: جامعه ای که تفکر دینی آن از مبانی فلسفی و عقلانی برخوردار نباشد یا دچار تحجر می شود و یا افراطی گری. شما به خاطر دارید که امام دل خونی از این تحجر داشت. یک زمانی استکان حاج مصطفی را آب می کشیدند چون فلسفه تدریس می کرد.

لاریجانی با اشاره به گرایش افراطی در داعش و وهابیت گفت: این فرق نمی گویند که ما دین نداریم اما برداشتشان از دین این است زیرا تفکر عقلانی در آنها رسوخ ندارد.

نماینده مردم قم ادامه داد: در فلسفه اسلامی هیچ ضدیتی بین عقل و وحی وجود ندارد لذا قرائتی که از دین است قرائتی عقلانی و فلسفی باشد بعدها آن را جور دیگری بیان کردند و حالا اجمالا در کشور ما وجود دارد.

وی اظهار داشت: در تألیفات حاج مصطفی دقت نظر فلسفی وجود دارد، در بعضی از موضوعات مشخص است که قدرت نقادی عمیقی دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر