تاب‌آوری چیست [بخش ششم]

مفهوم تاب آوری، در واقع در مطالعه ی رشد افراد متولد شده و پرورش یافته در شرایط پرخطر پدید آمده است. اما چه ویژگی‌های شخصیتی‌ای در تاب‌آوری نقش دارند؟

خانم زیبا

مفهوم تاب آوری، در واقع در مطالعه ی رشد افراد متولد شده و پرورش یافته در شرایط پرخطر پدید آمده است. اما چه ویژگی‌های شخصیتی‌ای در تاب‌آوری نقش دارند؟

- ویژگی های شخصیتی دخیل در تاب آوری:

1- طاقت (بنیه):

این ویژگی شخصیتی یعنی "طاقت"یا "پرطاقت "به عنوان ضربه گیر بودن در برابر استرس های خارجی عمل می کند. این ویژگی شامل سه بعد می باشد: توانایی شناسایی یک هدف معنی دار در زندگی، این باور که افراد می توانند محیط و پیامد وقایع را تغییر دهند، و اعتقاد به آموختنی بودن تجارب مثبت و منفی در زندگی. فردی که "پرطاقت" هستند اطمینان بیشتری دارند و به استفاده از مهارت های مقابله ای و مزیت حمایت اجتماعی مجهزترند.

2- خودافزایی:

افرادی که خود را بسیار باور دارند در برابر وقایع استرس زا مقاوم تر به نظر می رسند.

3- مقابله های سرکوب کننده :

سرسختی (طاقت) و خودافزایی جزء فرایندهای شناختی هستند، در حالی که "مقابله سرکوب کننده "در نتیجه بعضی از زیر مولفه های مکانیسم های هیجان مدار اتفاق می افتد.برای مثال، گسستگی هیجانی. "سرکوب کننده هاً به نسبت عکس العمل های استرس کمی در موقعیت های استرس زا نشان می دهند."سرکوب کننده ها" بهتر استرس زاها را مدیریت  می کنند: گاهی اوقات آن ها نشانه های جسمانی تری دارند و در عین حال در طولانی مدت نشان داده می دهند.

 دخترک ناراحت

4- هیجان مثبت و شوخ طبعی:

مستن مطالعه ای طولی همراه با برش¬های عرضی در مورد تاب آوری ترتیب داد .او موضوعاتی را که لحاظ کرده بود شامل: والدین بیمار از نظر روانی، تفاوت های مالی، مادران تین ایجر، کودکانی که در مهد کودک ها رشد یافتند، بیماری مزمن، جرم، غفلت و یا سوءاستفاده بود مستن 10 فاکتور حمایتی را که قسمتی از تاب آوری محسوب میشد را معرفی کرد:        

5 - تأثیرگذار بودن والدین (والدین موثر) :

ارتباط با دیگر بزرگسالان اصلح- دسترسی به افراد یا بزرگسالان خاص – مهارت¬های عقلانی خوب-استعدادهایی که توسط خود بچه یا دیگران ارج نهاده می شود - خوداعتمادی،احساس به خود امیدوار بودن یا خود را لایق دانستن - مذهب یا احساس تعلق به جایی مقدس -موقعیت اجتماعی – مالی -عملکرد خوب در مدرسه یا شرکت ها - داشتن فرصت های خوب در مسیر زندگی. مستن به ترویج استراتژیهایی برای تقویت و قدرتمندی  تاب آوری توجه دارد و به همین منظور مداخلاتی را عنوان می کند:

6- استراتژی های مبتنی بر خطر :

کاهش فشار در فرزندان زمان وقوع وقایع خطرناک (جلوگیری از خانه بدوشی)

7-استراتژی های مبتنی بر کیفیت :

افزایش کمیت، قابلیت وصول وکمیت منابع.همان منابعی که فرزندان برای ارتقاء شایستگی خود به آن نیازمندند. این منابع می تواند مستقیم باشد (از طریق ارائه فعالیت های برون مدرسه ای) یا غیرمستقیم باشد (از طریق دوره های تربیت "فرزندپروری" برای والدین)

8-استراتژی های مبتنی بر پردازش :

با این هدف که ،سیستم های حمایتی به صورت بنیادی برای تکامل فرزندان فعال باشند، که شامل برنامه هایی است که بچه هارا از این سیستم ها آگاه می سازد. این برنامه ها تضمین می کنند که بچه ها افزایش خودشناسی را مقارن با آموزش بعضی چیزها، تجربه می کنند و به این دلیل احساس کنترل شخصی افزایش می یابد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان