چند نکته مهم درباره لنزهای تماسی

لنزهای رنگی به شما اجازه می‌دهند که رنگ چشمانتان را به دلخواه خود تغییر دهید. عدسی‌های رنگی در دو نوع طبی و زیبایی وجود دارند؛ برای بررسی بیشتر این موضوع با بنیتا همراه باشید.

لنزهای رنگی به شما اجازه می‌دهند که رنگ چشمانتان را به دلخواه خود تغییر دهید. عدسی‌های رنگی در دو نوع طبی و زیبایی وجود دارند؛ برای بررسی بیشتر این موضوع با بنیتا همراه باشید.

لنزهای طبی

لنزهای رنگی

 افراد مبتلا به عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، نزدیک بینی و یا آستیگمات به جای استفاده از عینک می‌توانند از لنزهای رنگی استفاده کنند.

لنزهای پلانو

صرفا برای مقاصد زیبایی استفاده شده و هیچ تغییری در دید فرد به وجود نمی‌آورند. هزینه‌ی لنزهای زیبایی معمولا از لنزهای طبی بیشتر است؛ اما افراد برای زیبایی بیشتر حاضر به پرداخت هزینه‌ی اضافی هستند.

انواع لنزهای رنگی

اغلب لنزهای رنگی به تقلید از بخش رنگی چشم طراحی شده‌اند که عنبیه نامیده می‌شود. از آنجایی که این منطقه دارای نقاط و خطوط رنگی است از این ویژگی در طراحی لنزهای رنگی استفاده شده تا طبیعی‌تر به نظر برسند. مرکز لنز، بخشی که مردمک را می‌پوشاند بی‌رنگ است تا شما بتوانید ببینید.

لنزهای رنگی اغلب دارای سه نوع رنگ هستند

ته رنگ دیداری: معمولا یک رنگ آبی روشن یا سبز به لنز اضافه شده که فقط برای کمک به شما برای بهتر برداشتن و گذاشتن لنز و یا ریختن قطره در چشمتان است. این رنگ‌ها نسبتا کمرنگ هستند و روی دید شما تاثیر نمی‌گذارند.
ته رنگ افزایشی: این رنگ‌ها روشن هستند اما از رنگ‌های قبلی تیره‌تر بوده و همان‌طور که از نامش پیداست، یک رنگ افزایشی برای افزایش رنگ طبیعی چشم شما است. لنزهایی با این رنگ معمولا برای افرادی که دارای رنگ چشم روشن هستند، برای روشن‌تر نشان دادن چشمشان مناسب است.
ته رنگ مات: این رنگ‌های غیر شفاف، رنگ چشم را به‌صورت کامل تغییر می‌دهد. اگر چشمان شما تیره است این نوع لنز می‌تواند به شما کمک کند تا رنگ چشمانتان را به‌طور کامل تغییر دهید. لنزهای رنگی با ته رنگ مات طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را دارا هستند از جمله فندقی، سبز، آبی، بنفش، ارغوانی، قهوه‌ای و خاکستری. لنزهای رنگی بطور گسترده در تئاترها، فیلم‌های سینمایی و افکت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب رنگ مناسب

لنزهای رنگی

انتخاب رنگ لنز به عوامل متعددی مانند رنگ مو و رنگ پوست شما بستگی دارد اما در نهایت به این بستگی دارد که شما بخواهید چگونه به نظر برسید؛ طبیعی و ظریف؟ یا دراماتیک و شجاعانه؟
لنزهای رنگی برای روشنی چشم شما هستند. اگر شما دنبال تغییر ظاهرتان با یک راه زیرکانه هستید بهتر است از لنزی استفاده کنید که لبه‌های عنبیه شما را محدود کرده و رنگ طبیعی چشمتان تیره‌تر به نظر بیاید. اگر می‌خواهید یک رنگ متفاوت را تجربه کنید و به عنوان مثال رنگ چشمتان آبی است، شما باید از لنزهای خاکستری یا سبز استفاده کنید.
اگر شما دارای چشمانی روشن و چهره‌ی سرد با تناژ آرایشی قرمز-آبی هستید، باید از لنزهای دارای تناژ گرم مانند قهوه‌ای روشن استفاده کنید.

لنزهای تماسی برای چشم‌های تیره

لنزهای دارای ته رنگ مات بهترین انتخاب شما هستند. لنزهایی با رنگ قهوه‌ای، عسلی روشن و یا فندقی انتخاب کنید. لنزهای آبی، سبز یا بنفش نیز برای افرادی که می‌خواهند بسیار متفاوت‌تر از جامعه حرکت کنند مناسب است. اگر دنبال رنگ‌های منحصر به فرد هستید سازندگان لنزهای رنگی، لنزهای سفارشی نیز تولید می‌کنند. این لنزها با تراکم رنگ‌های مختلف تهیه شده و در موارد خاص مانند اصلاح نقص‌های مادرزادی در رنگ چشم یا عنبیه یا به‌طور کلی پوشاندن آسیب‌های چشمی، کاربرد بسیاری دارد. لنزهای ورزشی لنزهایی هستند که به‌طور مثال برای تنیسورها ساخته می‌شوند و با کمک این لنزها بازیکن بهتر می‌تواند رنگ توپ را تشخیص بدهد.

آنچه  لازم است در مورد لنزهای رنگی بدانید

قبل از انتخاب لنز بهتر است به این فاکتورها توجه کنید؛

عینک‌های داخل چشمی و لنزهای تماسی: این نوع عینک‌ها و لنزها باید بر اساس شماره چشم شما که بر روی نسخه قید شده ساخته شود پس حتما نسخه را به سازنده ارائه دهید.
اگرچه لنزهایی با سایزهای مختلف برای همه نوع چشمی وجود دارد اما در بعضی موارد ممکن است بخش رنگی روی مردمک قرار گرفته و دید فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ مانند زمانی که چشمانتان را تنگ می‌کنید و یا در زمان تغییر نور که مردمک نیز هم‌زمان تنگ و یا گشاد می‌شود که این موارد می‌تواند بر دید شما اثر گذاشته و دیدتان کمتر از حد طبیعی شود.
سوال: آیا لنزهای رنگی ایمن هستند؟ بله در صورت استفاده‌ی صحیح از آن‌ها و بخصوص نحوه‌ی قرار دادن لنز در چشم می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است همان‌گونه که چشم خود را به‌صورت دوره‌ای توسط چشم‌پزشک معاینه می‌کنید لنزهایتان را نیز چک کنید. استفاده از لنزهای روزانه‌ی یک‌بار مصرف نیز در حفظ سلامت چشم شما بسیار موثر است. همچنین لنزهایتان را از مراکز معتبر و مجاز تهیه کنید. ادعاهایی مانند تجویز لنز بدون نیاز به مراجعه به چشم پزشک نادرست بوده و عوارض ناگواری به همراه دارند پس تا حد ممکن لنزهای رنگی را با مشورت پزشک تهیه کنید.

بایدها و نبایدهایی درباره‌ی لنزهای رنگی  

لنزهای رنگی

هرگز لنزهایتان را با دیگران به اشتراک نگذارید؛ این کار حتی اگر برای تفریح و سرگرمی نیز باشد بسیار خطرناک است. لنزهای شما مخصوص چشمان شماست و استفاده‌ی مشترک از آن ممکن است باعث بروز آلودگی‌های باکتریایی خطرناک و حتی عفونت‌های چشمی شود. لنزهایتان را قبل از گذاشتن و بعد از خارج کردن از چشم با مایع مخصوص شستشو داده و در جا لنزی قرار دهید.

آسیب‌های چشمی احتمالی ناشی از استفاده از لنزهای رنگی تماسی

این لنزها ممکن است باعث ایجاد زخم بر روی عنبیه، خراش قرنیه، زخم‌های باز بر روی عنبیه و مردمک چشم و عفونت‌های شدید باکتریایی یا کراتیت شوند که ممکن است نیازمند عمل جراحی و یا از دست دادن بینایی شوند. مطالعات نشان داده است که در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند احتمال کراتینیت بیشتر از سایر افراد است و متاسفانه 60 درصد افرادی که از لنز استفاده می‌کنند دچار کاهش دید دائمی می‌شوند.
چنانچه هر گونه تغییری در چشمتان احساس کردید مثلا قرمزی، تورم و خارش ممکن است لنز شما آلوده بوده و دچار عفونت چشمی شده باشید و یا به لنز حساسیت دارید، پس بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اهمیت معاینه چشم

لنزهای رنگی

با کمک چشم پزشکان و متخصصین چشم، وضعیت چشم شما و نحوه‌ی صحیح قرار گرفتن لنز بر روی چشم بررسی می‌شود؛ همچنین یک چشم پزشک می‌تواند تعیین کند که آیا شما کاندید خوبی برای استفاده از لنز حتی لنزهای اصلاحی هستید یا خیر؟ عفونت‌های چشمی مکرر، خشکی چشم، آلرژی شدید، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود به‌صورت دائمی یا افرادی که توانایی مراقبت از لنزهای تماسی را ندارند کاندیداهای خوبی برای استفاده از لنز نیستند؛ زیرا لنز نیاز به مراقبت دارد. با قرار دادن لنز بر روی چشم، اکسیژن رسانی به چشم کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل باید یک چشم پزشک یا اپتومتریست، توانایی چشم شما در استفاده از این نوع لنزها را تایید کند.

غیر مجاز بودن استفاده از لنزهای دایره‌ای

لنزهای رنگی

لنزهای دایره‌ای به دلیل اینکه به‌جز عنبیه، سفیده چشم را نیز می‌پوشانند و در نتیجه قسمت بیشتری از چشم زیر لنز قرار می‌گیرد و باعث عدم اکسیژن رسانی به چشم شده و امکان تنظیم آن وجود ندارد احتمال بروز عفونت‌های چشمی را افزایش می‌دهد. هرساله گزارش‌ها زیادی از صدمات چشمی ناشی از استفاده نادرست و بدون نظارت پزشک از این لنزها منتشر می‌شود؛ درحالی‌که با مراجعه منظم به چشم‌پزشک و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در استفاده از این لنزها، می‌توانید از زیبایی خود لذت ببرید.

می‌توانید یک سری هم به «چگونه متوجه بیماری میگرن چشمی شویم؟» بزنید.

 منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر