ماهان شبکه ایرانیان

روز جهانی حیوانات، بهانه‌ای برای مهربانی با این دوست‌داشتنی‌ها

در تقویم، مناسبت‌های مختلفی وجود دارد و برخی از روز‌ها به صورت جهانی به افتخار فرد، شغل و یا پدیده‌ای نام‌گذاری شده‌اند

در تقویم، مناسبت‌های مختلفی وجود دارد و برخی از روز‌ها به صورت جهانی به افتخار فرد، شغل و یا پدیده‌ای نام‌گذاری شده‌اند. یکی از این روز‌ها، روز جهانی حیوانات است که هر ساله و به صورت بین‌المللی در روز چهارم ماه اوت مصادف با 12 مهر در تقویم خورشیدی جشن گرفته می‌شود. در این روز، مردم همگام با سازمان‌های مختلف به اطلاع رسانی درباره حقوق حیوانات می‌پردازند و اهمیت حمایت از حیوانات را یادآور می‌شوند. در ادامه با بامیلو بلاگ همراه باشید تا بیشتر درباره این روز بدانید.

تاریخچه روز جهانی حیوانات

شاید برایتان جالب باشید که چهارم ماه اوت، در اصل روز گرامیداشت یکی از قدیسین دین مسیحیت به نام فرانسیس آسیزی (Francis of Assisi) بوده است. این قدیس که تاثیر عمیقی هم بر الهیات و فلسفه غرب داشته به عنوان قدیس حامی حیوانات شناخته می‌شود. پس، انتخاب روز گرامیداشت او به عنوان روز جهانی حیوانات چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

تاریخچه روز جهانی حیوانات

در ابتدا، نویسنده و ناشر آلمانی، هاینریش زیمرمان (Heinrich Zimmermann) پیشنهاد اختصاص روزی به حمایت از حیوانات را مطرح کرد. او حتی، برای اولین بار مراسم گرامیداشت این روز را در 24 مارس سال 1925 میلادی در برلین برگزار کرد و نزدیک به 5000 نفر در این مراسم شرکت کردند. البته، شاید جالب باشد بدانید که او در ابتدا تاریخ چهارم اوت را برای برگزاری مراسم در نظر داشته، اما محل انتخابی برای این رویداد، قبلا این تاریخ را به رویداد دیگری اختصاص داده بود. نهایتا، در سال 1931 کنگره بین المللی حفاظت از حیوانات که در فلورانس ایتالیا برگزار شده بود، پیشنهاد زیمرمان را پذیرفت. به این ترتیب، روز چهارم ماه اوت به عنوان روز جهانی حیوانات انتخاب شد.

اهداف برگزاری روز جهانی حیوانات

اهداف برگزاری روز جهانی حیوانات

همان طور که در وبسایت اصلی این روز درج شده، هدف اصلی برگزاری روز حیوان‌ها آگاهی رسانی و ارتقا جایگاه آن‌هاست. این کار باعث می‌شود که توجه مردم در سرتاسر جهان به موضوع حقوق حیوانات جلب شده و همچنین، باعث اتحاد کلیه جنبش‌های دفاع از حقوق حیوانات در سرتاسر جهان می‌شود. در چند دهه‌ای که از برگزاری اولین روز جهانی حیوانات می‌گذرد، جامعه جهانی نسبت به حقوق آن‌ها حساس‌تر شده است. همچنین، تلاش‌های فعالین این زمینه باعث شده است که حتی، برخی از کشور‌ّها قوانین خود را تغییر داده و قوانین حمایتی و ضد حیوان آزاری تصویب کنند.

روز جهانی حیوانات

علاوه بر این‌ها، گرامیداشت حیوانات و اختصاص روزی به آنان باعث می‌شود تا بیشتر با این ساکنین دیگر کره زمین وقت بگذرانیم و به این ترتیب، به نوعی مهربانی کردن و شفقت داشتن را تمرین کنیم. شاید جالب باشد بدانید که طی تحقیقات صورت گرفته، میزان شفق در افرادی که در کودکی خود با حیوان‌ها بازی کرده اند و یا حیوان خانگی داشته‌اند، به میزان قابل توجهی بالاتر از کسانی است که در کودکی این‌طور نبوده آند.

در روز جهانی حیوانات چه کنیم؟

در روز جهانی حیوانات چه کنیم؟

فعالیت‌های ویژه این روز، طیف وسیع و متنوعی از انواع کارها را در بر می‌گیرد. به طور معمول، هر سال در این روز همایش‌ها و گردهمایی‌ های مختلفی جهت آگاه‌سازی و آموزش افراد در این زمینه برگزار می‌شود. همچنین، می‌توان در این روز به پناهگاه های حیوانات رفت و به هر شکلی مقدور، به آن‌ها کمک کرد. توجه داشته باشید که کمک به این مراکز الزاماً به معنی هزینه کردن نیست، زیرا می‌توان به صورت داوطلبانه انجام برخی از کار‌های آنان را بر عهده گرفت. ضمناً، به سرپرستی قبول کردن یک حیوان (البته در صورتی که امکان نگه‌داری مناسب از آن را دارید) می‌توان راه دیگری برای کمک باشد. زیرا با این کار، مراکز حمایتی می‌توانند از حیوان نیازمند به کمک دیگری پذیرایی کنند.

غیر از تمامی موارد فوق، کمک به فرآیند عقیم‌سازی حیوانات بی‌سرپرست، شرکت در خیریه‌های مختص حیوانات و بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم از جمله کارهایی هستند که می‌توان در روز جهانی حیوانات انجام داد.

نظر شما درباره این روز چیست؟ دیدگاه‌های خود را با بامیلو بلاگ در میان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان