کاخی شگفت انگیز که بر روی آب ها ساخته شده!!

کاخی شگفت انگیز که بر روی آب ها ساخته شده!! چهارشنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - گردشگری,جهان گردی,گردشگری,خبر هند، کشوری است با آداب و رسوم عجیب و غریب بسیار  و حتی حیرت آور! این کشور که در قاره ...

هند، کشوری است با آداب و رسوم عجیب و غریب بسیار  و حتی حیرت آور! این کشور که در قاره کهن (آسیا) واقع شده است، از همان ابتدا تا کنون مورد توجه گردشگران و بازدید کنندگان بیشماری از سراسر جهان قرار گرفته است. جاذبه های طبیعی، مراسم های خارق العاده، غذاهای تند محلی، ازدیاد جمعیت، بودن هزاران رنگ در جامعه هندوستان و عمارت های آن در تمام جهان معروف هستند و این بار ما قصد آن کرده ایم که به یکی از جاذبه های دیدنی آن یعنی، کاخ شناور جال محل یا همان کاخ آبی بپردازیم، برای بازدید از این آثار زیبا با تورهای مسافرتی همراه شوید و از سفر به هند نهایت لذت را ببرید و خاطره های زیبا ثبت کنید. پس با همگردی در سفر به هند و تماشای یکی از زیباترین جاهای دیدنی هندوستان، مقاصد گردشگری هندوستان و دیدنی های هندوستان همراه شوید تا با این کاخ شناور هندی بیشتر آشنا شوید.
کاخ شناور جال محل

کاخ شناور جال محل

جال محل یکی از حیرت آورترین و در عین حال از بهترین جاذبه های گردشگری و توریستی کشور هند می باشد. این کاخ شناور که در شهر جیپور یا همان شهر صورتی ایالت راجستان قرار گرفته است، در میان دریاچه مصنوعی به نام مان ساگار بنا شده است. شناور بودن این کاخ به سبب بنای شناوری است که در زیر آب برای پا برجا ماندن این بنای عظیم، تعبیه شده است. البته نا گفته نماند که همین معماری حیرت آور، سبب جذب بسیاری از گردشگران و همچنین جلب توجه خاص و عام جهانیان در این خصوص، جدای مباحث زیبایی و شکوهمندی کاخ شده است. کاخ آبی که نام دیگری است برای کاخ شناور جال محل، با سنگ های مرمرین و ماسه های سرخ رنگ تشکیل شده است. در خصوص تاریخچه جال محل هنوز هم که هنوز است هیچ مدرک قابل اسنتادی به دست نیامده است اما طبق گفته مردمان محلی و همچنین داستان هایی که نسل  به نسل در میان هندی ها پیچیده است، گواه این است که این کاخ آبی در قرن 18 میلادی توسط فردی به نام مهاراجه مادهو سینگ (Maharaja Madho Singh) به جهت برگزاری میهمانی تحت عنوان شکار اردک، ساخته و پرداخته شده است. در سفر به هند به تماشای یکی از زیباترین جاهای دیدنی هندوستان، مقاصد گردشگری هندوستان و دیدنی های هندوستان بروید که یکی از از زیباترین آثار تاریخی در جهان است.
کاخ شناور جال

سرنوشت کاخ شناور جال محل

 با گذشت زمان، فرزند مهاراجه مادهو سینگ یعنی مادهو سینگ دوم (Madho Singh II) قسمت هایی را به کاخ شناور پدری خود افزود که از جمله این قسمت ها می توان به حیاط بزرگی که به واسطه مادهو سینگ دوم بر مساحت این کاخ آبی نیز افزوده شد، اشاره داشت. جال محل تا همین سال 2000 مورد بی مهری و بی توجه مسئولان هندی قرار گرفته بود و تقریبا می توان گفت به مخروبه ای به روی آب تبدیل شده بود که امروزه به لطف بازسازی ها مرمت های انجام گرفته بر روی آن، دوباره تبدیل به همان کاخ شناور شکوهمند گذشته و جذاب برای گردشگران و توریست های گرامی شده است. شایان به ذکر است که کاخ آبی شهر جیپور ایالت راجستان هند، تنها به لحاظ بصری همانند یک کاخ می باشد و در باطن به دلیل عدم وجود اتاق برای اسکان و استراحت میهمانان، به هیچ عنوان شباهتی به کاخ های مد نظر ما ندارد! تنها قسمت امن این کاخ، باغ تراسی است که بنا به گزارشات به دست آمده تنها برای پیاده روی بر روی آب دریاچه و در حقیقت سپری کردن اوقات فراغت مهاراجه، مورد استفاده قرار می گرفته است. کاخ شناور جال محل یا همان کاخ آبی بطور کلی از معماری پنج طبقه ای برای ساختار خود بهره می برد که چهار طبقه پایین آن، در صورت طغیان و افزایش حجم آب دریاچه به زیر آب رفته و تنها این طبقه پنجم کاخ می باشد که بر روی آب باقی می ماند و می توان از بالای آن شاهد اتفاقاتی که در بستر دریاچه مان ساگار رخ می دهد، بود!
کاخ شناور جال محل

معماری کاخ شناور جال محل

شاید بیشتر شیعیان اسلام با دیدن کاخ جال محل ناخودآگاه احساس خاصی نسبت به آن پیدا کنند که این حس به دلیل وجود رگه هایی از معماری اسلامی و حتی ایرانی در این کاخ شناور می باشد! معماری کاخ آبی جال محل گذشته اعجاب انگیزی دارد؛ این معماری تلفیقی از دو سبک متفاوت معماری یعنی راجپوت و مغول می باشد که البته اگر پیش از رفتن به سوی جال محل به تمام سازه ها و ساختمان های شهر جیپور (شهر صورتی) توجه کنید، موارد مشابه زیادی را که از تلفیق این دو معماری ساخته شده اند را خواهید دید. در سفر به هند به تماشای یکی از زیباترین جاهای دیدنی هندوستان، مقاصد گردشگری هندوستان و دیدنی های هندوستان بروید و از ثانیه به ثانیه سفرتان خاطره ها ثبت کنید. بحث در مورد معماری های به کار رفته در کاخ جال محل، یک امر کاملا تخصصی است که قطعا پرداخت به آن از عهده ما و همچنین حد توان این مطلب خارج است اما شاید بد نباشد بدانید که معماری راجپوت، معماری قدیمی و ریشه دار هندی است در حالی که معماری مغول یک معماری تاثیر پذیر از اسلام و همانطور که گفته شد معماری کهن و ریشه دار ایرانی است؛ که شاید همین آمیختگی معماری سبب ایجاد حس خاص و ویژه ای در وجود هر مسلمان و بخصوص هر ایرانی باشد! از بحث نوع معماری کاخ جال محل که بگذریم به نقشه های طراحی اتاق ها خواهیم رسید؛ طبقه اول کاخ متشکل است از سالن ها و اتاق هایی بزرگ که با دقت و ظرافت هنرمندانه ای مزین شده اند. داخل تراس کاخ همان طور که گفته شد، باغی با مسیر عبوری طاقی شکل وجود دارد که فضایی ایده آل را برای پیاده روی می تواند در اختیار شما عزیزان قرار دهد. در زوایای گوشه ای جال محل نیز برج هایی نیمه 8 ضلعی با یک فضای کابین مانند جذاب و دوست داشتنی مد نظر واقع شده است که اثرگذاری زیادی بر جنبه های زیبایی کاخ داشته است. در خصوص معماری داخلی این کاخ آبی این را نیز باید اضافه کرد که درست در نقطه مرکزی تراس فضایی همچون غرفه قرار گرفته است که سبک آن بنگالی است و به نام (Chhatri) در محوطه کاخ شناخته می شود. در سفر به هند به تماشای یکی از زیباترین جاهای دیدنی هندوستان، مقاصد گردشگری هندوستان و دیدنی های هندوستان بروید و از معماری و زیبایی های آن نهایت لذت را ببرید.
کاخ شناور جال

دریاچه مصنوعی مان ساگار

در سفر به هند به تماشای یکی از زیباترین جاهای دیدنی هندوستان، مقاصد گردشگری هندوستان و دیدنی های هندوستان بروید که یکی از شگفت انگیزترین آثار در جهان است. مان ساگار همان دریاچه مصنوعی است که در قلب خود، کاخ جال محل را قرار داده است. این دریاچه در حدود سال 1600 میلادی با تلاش های زیادی و تحسین برانگیز راجا من سینگ ساخته شده است. طرح احداث این دریاچه در ابتدا به سبب جبران بحران کمبود آب و قطحی آن در دولت آن موقع هند، مورد بررسی و سپس اجرای آن به راجا من سینگ واگذار شد. با حداث و بهره برداری از این دریاچه مصنوعی مان ساگار، حفظ و ذخیره سازی آب در تمام قسمت های رودخانه دهرابواتی با موفقیت هرچه تمام تر همراه شد و با تشکیل این دریاچه جذاب و مصنوعی حتی آب آشامیدنی و مورد نیاز آبیاری برای زمین بسیاری از ساکنین منطقه نیز به مدت زمان طولانی، تامین شد دریاچه مصنوعی مان ساگار زیستگاه پرندگان مختلفی بود تا زمانی که دچار مشکلات زیست محیطی در بستر خود نشده بود! در واقع با گذشت زمان و بی توجهی های گوناگونی که به این دریاچه و کاخ شناور میان آن شد، بسیاری از کارخانه ها و کمپانی های مختلف هندی، زباله ها صنعتی و غیر صنعتی خود را در بستر این دریاچه خالی می کردند و سبب به وجود آوردن محیطی ناسالم و مخرب برای این دریاچه مصنوعی شدند! وضعیت نابه سامان این دریاچه و جال محل تا جایی ادامه پیدا کرد که سروصدای اعتراض آمیز بسیاری از گردشگران و توریست های رفته به این ناحیه را نیز  درآورد تا بالاخره در سال 2000 ابتدا به بازسازی و مرمت قست های مختلف کاخ و در سال 2004 نیز به واسطه یک شرکت خصوصی به وضع نابسمان بستر دریاچه مان ساگار و همچنین کاخ آبی جال محال، خاتمه داده شد و در حال حاضر نیز محیط پیرامون این دریاچه و کاخ، یکی از ایده آل ترین نقاط شهر جیپور ایالت راجستان هند قلمداد می شود. در پایان باید گفت با توجه به آماده نبودن کاخ جال محل برای پذیرایی از گردشگران و ترویست های عزیز، می توان تنها برای دیدن این بنای شکوهمند و عظیم از قایق های در نظر گرفته شده در حاشیه دریاچه استفاده کرد تا علاوه بر لذت بردن از فضای آرام دریاچه، از تماشای این کاخ شناور نیز بهره ببریم.
کاخ شناور جال


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر