ماهان شبکه ایرانیان

کودکان ما چرا چاق می شوند (۲)

بخش دوم- افزایش تصاعدی اضافه وزن و چاقی، کودکان و نوجوانان را نیز مانند بزرگسالان در معرض ابتلا به افزایش چربی خون، پرفشاری خون اندام های حساس بدنشان قرار می دهد.

کودکان ما چرا چاق می شوند (2)

ب) جهش های ناگهانی و منفرد

گرچه به ندرت اتفاق می افتند ولی از عوامل زمینه ساز چاقی و اضافه وزن تلقی می شوند مثل اختلا ل در ژن مربوط به هورمون لپتین یا انسولین و... از عوامل چاقی های زودرس تلقی می شوند.

2– فاکتورهای تاثیرگذار در دوران رویانی و جنینی

مادرانی که با چاقی و اضافه وزن باردار می گردند و به مصرف غذاهای بیش از نیاز در دوران حاملگی ادامه می دهند نه تنها با فراهم کردن انتقال بیشتر مواد مغذی از طریق جفت به جنین که در حال رویش و تشکیل و تکامل بافت ها و اندام های مختلف خود می باشند.

تغییرات را به طور ماندگار و دایمی در میزان اشتها، سوخت و ساز انرژی و فعالیت های آ‌ینده دستگاه ها و ارگان های مختلف بدن بخصوص مغز و اعصاب مرکزی و غدد مترشحه داخلی در جنین به وجود می آ‌ورند؛ بلکه خود مادران را نیز این افزایش دریافت انرژی و چاقی دچار مخاطره نموده و سلا متی حال و آ‌ینده شان را نیز از دست می دهند.

برعکس تصور، تنها مادران چاق و پرخور عامل انتقال ارثیه بیماری زا برای جنین خود نبوده بلکه مادران لا غر و مبتلا  به سوء تغذیه بخصوص کوتاه قدها نیز که در دوران بارداری خود کماکان به بدخوری و کم خوری ادامه می دهند، موجبات عدم تامین نیاز جنین خود را فراهم آ‌ورده و سوء تغذیه را به او نیز انتقال می دهند؛ این عارضه موجب خواهد شد که در جنین، واکنش های تطابقی جهت حفظ بقاء و پایداری در ساختار و عملکرد سوخت و ساز آ‌نها ایجاد شود.

چنین کودکانی که با وزن کم و قد کوتاه تر از میزان استانداردهای تعیین شده پا به دنیا می  گذارند همواره در معرض ابتلا  به چاقی و بیماری های قلبی – عروقی و اختلا لا ت قند و چربی و فشارخون بوده و درصد قابل توجهی از این نوزادان به سندرم مقاومت به انسولین دچار خواهند شد.

گرچه کودکان متولد شده با وزن کم، خیلی سریع تر و زودتر از کودکان متولد شده با وزن و قد طبیعی رشد پیدا کرده و شتاب بیشتری را در جبران واماندگی وزن و قد خود بروز می دهند ولیکن علا وه بر اینکه استعداد ابتلا ی بیشتر به انواع بیماری های مزمن را دارا می  گردد بلکه الگوی افزایش و توزیع چربی بدن آ‌نها نیز برخلا ف دوران جنینی (که تجمع و تراکم کمتری از چربی در بدن آ‌نها دیده می شود).

بعد از تولد و در تمام دوران زندگی بعدی با افزایش ذخیره چربی و تجمع آ‌ن در ناحیه شکم روبرو بوده و اندام آ‌نها در اثر افزایش انباشتگی مداوم حجم چربی به صورت فرم سیب تجلی پیدا می نماید و خطرات ابتلا  به بیماری های غیرواگیر را در آ‌نها به شدت افزایش می دهد.

یک مطالعه بلندمدت آ‌ینده نگر نشان داد  که کودکانی که با وزن کمتر از 2500 گرم به دنیا آ‌مده بودند در سن 50 سالگی احتمال ابتلا ی آ‌نها به بیماری قند یا دیابت ده برابر بیشتر از بچه های شاهد با وزن هنگام تولد بالا تر از 2500 گرم بود؛ ضمنا ابتلا ی کودکان جاپ (وزن هنگام تولد کمتر از 2500 گرم) به بیماری های قلبی و عروقی، چربی خون، فشارخون، مقاومت به انسولین و سایر بیماری های مزمن دیگر بسیار محتمل تر بوده و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی درصد بروز انواع بیماری های نام برده شده به طور معنی داری از بعد تفاوت های آ‌ماری فراوان تر و بیشتر اتفاق می افتد.

برای خواندن بخش اول- کودکان ما چرا چاق می شوند- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- کودکان ما چرا چاق می شوند- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان