مغزی که مدام بزرگ می‌شود!

بخشی از مغز در دوران بزرگسالی نیز همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این بخش کجاست و اصلاً چرا رشدش متوقف نمی‌شود؟ آیا می‌دانید این بخش چه وظیفه‌ای دارد؟ این مطلب فوت‌وفن را از دست ندهید.

مغزی که مدام بزرگ می‌شود!

بخشی از مغز در دوران بزرگسالی نیز همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این بخش کجاست و اصلاً چرا رشدش متوقف نمی‌شود؟ آیا می‌دانید این بخش چه وظیفه‌ای دارد؟ این مطلب فوت‌وفن را از دست ندهید.

محققان با استفاده از تصاویر “ام. آر. آی” نقطه‌ای از مغز کودکان و بزرگسالان را که دارای بافتی متراکم است مورد بررسی قرار داده‌اند. این بخش از مغز به شناسایی چهره‌ها اختصاص داده شده و با بالا رفتن سن افراد این توانایی افزایش می‌یابد.

نتایج به دست آمده برای محققان شگفت‌آور بوده است زیرا رشد مغز از دوران کودکی تا بزرگسالی فرآیندی طولانیست که با هرس کردن سیناپس‌ها (نقطه تماس بین نورون‌ها) همراه است. به عبارتی دیگر، مغز با فرایندی در جهت ساده‌تر شدن و مؤثرتر شدن رشد می‌یابد؛ نه با صرفاً رشد بافت‌ها و سلول‌ها. بر اساس تحقیقات، این تحولات ساختاری در مغز، با سطح توانایی تشخیص چهره‌ها ارتباط مستقیم دارد. در کل، می‌توان با قاطعیت گفت که مغز بزرگسالان در تشخیص چهره، بهتر از مغز کودکان عمل می‌کند. اما این قابلیت مغز، در برخی موارد استثنا هم دارد. کودکانی هم هستند که استثنائاً این قابلیت را دارند و عملکرد مغزشان مانند بزرگسالان است. از سویی دیگر، هستند بزرگسالانی که این بخش از مغزشان رشد کافی نداشته و مانند کودکان، قدرت تشخیص چهره ضعیفی دارند.



مغزی که مدام تغییر می‌کند

آن طور که در کتب درسی از عملکرد و رشد مغز گفته شده است، کودکان با ازهم‌گسیختگی نورون‌ها و قطع ارتباط میان آنها متولد می‌شوند. از طرفی، این هرس کردن سیناپس‌ها موجب کم شدن این ارتباط می‌شود. در نتیجه با بالا رفتن سن افراد، مغز مفیدتر و کارآمدتر عمل می‌کند. قطعاً  این فرایند پس از ٣ سال اول کودک اتفاق می‌افتد اما کمتر کسی متوجه این تکامل بعد از ٣ سالگی می‌شود.

محققان با بررسی مغز کودکان در دوران ابتدایی و مقایسه آن با مغز نوجوانان، سعی در کشف این مسئله داشته‌اند. آنها از این مقایسه دریافتند که این میزان کندذهنی نسبت به افزایش سن افراد، مربوط به بخش پسین مغز می‌شود که “ناحیه مخروطی” نامیده می‌شود. این بخش در قشر خارجی نقطه بصری مغز که در پشت مغز واقع شده قرار دارد که به طور اختصاصی کار تشخیص چهره را بر عهده دارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان