در زندگی‌ اجتماعی افراد زیادی با نیت‌های مختلف به نصیحت کردن ما می‌‌پردازند و سعی می‌کنند در امور مختلف ما را نصیحت کنند،. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌‌توان نصیحت‌های مفید را از مضر جدا کرد؟
احتمالا شما نیز دیگران را نصیحت کرده‌اید و اگر صادقانه فکر کنیم، از برخی‌ از آن‌ نصیحت‌ها پشیمان هستید! بنابراین اگر به دنبال تشخیص پند و اندرز‌های کارساز هستیم باید راه‌های زیر را به کار بندیم:

1. تنها به یک فرد برای مشورت کردن بسنده نکنید.

اگر همه دوستان شما می‌‌گویند کاری را انجام دهید، دو حالت دارد؛ یا به درستی‌ آن کار اشاره دارند یا این که دایره اجتماعی شما از یک تیپ شخصیتی هستند! بنابراین اگر می‌‌خواهید از درستی‌ نصیحتی مطمئن شوید آن را با افراد مختلف و دیدگاه‌های متفاوت در میا‌‌ن بگذارید.

2. با فکر باز به نصایح گوش دهید.

از تجربیات، بینش و تخصص دیگران استفاده کنید تا اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید؛ ولی‌ به یاد داشته باشید شرایط، اهداف و شخصیت آن‌ها با شما متفاوت است و یک فرمول یکسان برای همه جواب نخواهد داد.

3. دقت داشته باشید فردی که شما را نصیحت می‌‌کند ممکن است نفع شخصی‌ خود را در نظر داشته باشد.

این موضوع مبنی بر آن نیست که نصیحت آنها برای شما مفید نخواهد بود ولی‌ با علم به اینکه این نصیحت به فرد مورد نظر نیز سود خواهد رساند تصمیم بگیرید.

4. باید‌هایی‌ که در نصیحت‌ها وجود دارد را جدی بگیرید.

این باید‌ها بیشتر راجع به ارزش‌ها، خواسته‌ها، قوانین وعادت‌های فرد نصیحت کننده صحبت می‌‌کند؛ بنابراین به‌ جای "باید"‌ها، "شاید" بگذارید و بعدا تصمیم بگیرید!

5. به غریزه خود اطمینان داشته باشید.

بعد از تجزیه و تحلیل‌های مکرر باز هم از خود بپرسید آیا این تصمیم برای من مفید خواهد بود؟ غریزه آدم‌ها در اکثر اوقات به کمکشان می‌‌آید.

6. به خودتان اجازه دهید تصمیمات اشتباه بگیرید.

برخی‌ افراد بر روی خود فشار زیادی می‌‌گذراند که تصمیمات بی‌نقصی بگیرند و این موضوع باعث خستگی‌ آن‌ها می‌‌شود بنابراین، از وسواس در تصمیم‌گیری‌های خود بکاهید.

در کل به هیچ کس اجازه ندهید به شما تحمیل کند چه تصمیمی درست است! هیچ فردی شما را به اندازه خودتان خوب نمی‌‌شناسد.