افرادی که به اختلال اضطراب اجتماعی دچار هستند، در تعامل با دیگران با مشکل مواجه می‌شوند. با این حال، می‌توانید با زبان بدنتان، پیام مثبتی به دیگران برسانید و اعتماد به نفستان را افزایش دهید.
زبان بدن، می‌‌تواند روی عزت نفس و احساسی که به خودتان دارید، تاثیر مثبت بگذارد. 10 نکته مهم برای افزایش اعتماد به نفس با کمک زبان بدن را به خاطر بسپارید:

1-ارتباط چشمی برقرار کنید

با حفظ ارتباط چشمی، در تعاملات اجتماعی از خود مطمئن‌‍تر به نظر برسید. این کار، به بقیه نشان می‌دهد که علاقه‌مند و راحت هستید. 60 درصد اوقات، به چشمان طرف مقابلتان نگاه کنید. اگر با نگاه مستقیم راحت نیستید، به نقطه‌ای نزدیک چشمان او نگاه کنید.

2-به جلو متمایل شوید

هنگام صحبت، متمایل شدن به سمت جلو نشان دهنده توجه و علاقه‌مندی است. با این که اگر مضطرب باشید، حفظ فاصله راحت‌تر است، این کار باعث می‌شود به نظر بی‌علاقه و بی‌توجه بیایید.

3-قوز نکنید!

افرادی که اضطراب اجتماعی دارند، سعی می‌کنند تا جای ممکن کم‌ترین جا را اشغال کنند. صاف بنشینید، شانه‌هایتان را از گوش‌هایتان دور کنید، دست به سینه ننشینید و پاهایتان را روی پایتان نگذارید.

4-سرتان را بالا بگیرید

هنگام راه رفتن، سرتان را بالا بگیرید و به جلو نگاه کنید. ممکن است در ابتدا به نظر غیرطبیعی بیاید، ولی بعدا عادت خواهید کرد.

5-بی قراری نکنید

بازی کردن با دستان یا اشیاء اطرافتان، نشانه واضحی از اضطراب و نگرانی است. این حرکات، توجه را از حرفی که می‌زنید دور می‌کنند.

6-دستتان را در جیب نکنید

ممکن است برای نلرزیدن دستانتان، آن‌ها را در جیب بگذارید، ولی این کار باعث می‌شود به نظر مضطرب بیایید.

7-از حرکات سریع، اجتناب کنید

حرکات سریع، شما را مضطرب به نظر می‌رساند. همه چیز، از حرکات دست تا نحوه راه رفتنتان تاثیرگذار است. آرام حرکت کنید تا به نظر با اعتماد به نفس‌تر بیایید.

8-قدم‌های بلند بردارید

افرادی که از خود مطمئنند، قدم‌های بزرگتری برمی‌دارند و با اقتدار راه می‌روند.

9-مراقب دستانتان باشید

حرکاتی مثل لمس کردن صورت یا گردنتان، گواه مضطرب بودن شما هستند.

10-محکم دست بدهید

دست دادن ضعیف، نشان دهنده واضح کمبود اعتماد به نفس است.

به خاطر داشته باشید که برای تغییر رفتارتان، حتما نیاز به اعتماد به نفس ندارید. با این که ابتدا ممکن است به نظر غیرطبیعی بیاید، کم کم برایتان عادی خواهد شد و عزت نفستان را افزایش خواهد داد.
از خودتان ویدیو بگیرید، وقتی عاداتی که نشان دهنده اضطراب هستند را شناسایی کنید، تغییرشان راحت خواهد بود.

در عین حال، باید روی تشخیص و درمان اختلال اضطراب اجتماعی کار کنید و به روان شناس مراجعه کنید تا رفتارهای عصبی شما با درمان شناختی-رفتاری و دارو کاهش یابد.