شاید تبلیغات تلویزیونی یا پوسترهای مربوط به نان‌های با پروتئین بالا را دیده باشید، یا وقتی که اینستاگرام چک می‌کنید به این مورد برخورده باشید. نان‌های پخته شده با پروتئین بالا روز به روز در بازار محبوبیت بیشتر پیدا کرده و بیشتر تولید می‌شوند. تنوع این محصولات بسیار بالا است؛ از نان ساده تا انواع شیرینی‌ و کیک. اما در حقیقت نان‌ با پروتئین بالا چیست؟ آیا اضافه کردن آن به رژیم غذایی توصیه می‌شود. در این مقاله به این سوالات پاسخ داده شده  و نکات مهم جهت انتخاب این نوع محصول غذایی ارائه شده است.

به یاد داشته باشید که مارک‌های مختلف از نوع پروتئین مختلف استفاده می‌کنند.

برخی‌ از نان‌ها با پروتئین بالا به سادگی‌ از همان نوع پروتئین تولید می شوند که به صورت پودر پروتئین در بازار وجود دارد، به عنوان مثال پروتئین ایزوله از پروتئین گیاهان، پروتئین سویا، تخم مرغ. در حالی‌ که برخی‌ دیگر از این  نوع  نان‌ از پروتئین موجود در گندم یا گلوتن یا از مغز خرد شده در پخت نان‌ و شیرینی‌ استفاده می‌کنند.

همیشه باید به ترکیبات داخل این مواد غذایی توجه کنید

از آنجائی که در حالا حاضر استاندارد خاصی‌ برای تولید این نوع محصولات توصیه نشده، بسیار مهم است که محصولاتی را خریداری کنید که دارای برچسب غذایی با اطلاعات کامل تغذیه باشند. به عنوان مثل بسیاری از افرادی که از مشکلات التهابی رنج می‌برند که می‌تواند گوارشی یا پوستی باشد، بعد از مصرف این نوع نان‌ دچار شدت در عارضه می‌شوند، چرا که میزان گلوتن موجود، سویا و سایر این گونه مواد آلرژی زا در این محصولات بالا است. در کل توصیه می‌شود که از خرید محصولات بدون داشتن برچسب تغذیه و همینطور نان‌های حاوی مواد نگه‌دارنده و مصنوعی پرهیز کنید.

نان‌ با پروتئین بالا می‌تواند با کربوهیدرات بالا و یا پابین باشد

میزان ترکیبات غذایی موجود دیگر در این نان‌ با پروتئین بالا کاملا بستگی به نحوه تولید آن دارد. مثلا در یک نوع رایج این محصول در حدود 14 گرم پروتئین یافت می‌شود. اما معمولا اصلی‌‌ترین بخش این نوع نان‌ گندم  و آرد  است که یعنی‌ همان کربوهیدرات. به یاد داشته باشید که پروتئین بیشتر در نان به معنای انرژی بیشتر نیز هست؛ فقط در صورتی که پروتئین جایگزین کربوهیدرات باشد این موضوع فرق می‌کند. پس اگر رژیم کاهش وزن دارید حتما به این موضوع توجه کنید.