عادت به غذا خوردن در حالات مختلف بدن، از ایستاده تا خوابیده غذا خوردن در طول تاریخ وجود داشته. مثلا در ایران قدیم غذا خوردن در حالت لم دادن یک عادت بوده است. اخیرا عادات غذایی در حال تغییر است و ایستاده غذا خوردن شایع‌تر شده است. اما آیا ایستاده غذا خوردن برای سلامتی ضرر دارد، آیا این عادت ممکن است منجر به پرخوری شود؟ به همین منظور از متخصص تغذیه سایت تولینک خواستیم که این مطلب را توضیح دهد.

حالت بدن شما روی هضم اثر می‌گذرد.

طرز قرار گرفتن شما در زمان غذا خوردن می‌تواند روی توانایی بدن در هضم غذا اثر بگذارد. غذا در دستگاه گوارش آهسته‌تر حرکت می‌کند. زمانی‌ که نشسته‌اید در مقایسه با حالت ایستاده، هضم غذا می‌تواند متفاوت باشد. علت این مساله به خاطر حالت قرار گرفتن اندام گوارشی در زمان نشستن و ایستادن و همچنین اثر جاذبه است.
در یک مطالعه بر زنان سرعت غذا خوردن آن‌ها در زمان ایستادن و نشستن محاسبه شد و نشان داده شد که هم زمان غذا خوردن در حالت ایستاده کمتر بود و هم دستگاه گورش غذا را 20 دقیقه زودتر خالی‌ می‌کند. نکته قابل توجه دیگر این است که متخصصان تغذیه به این شواهد رسیدند که افرادی که عادت به نشستن و غذا خوردن دارند؛ هضم غذای بهتری دارند.

ایستاده غذا خوردن می‌تواند منجر به پرخوری شود!

بعضی‌ عقیده دارند که ایستاده غذا خوردن در مقایسه با نشستن به کاهش وزن و سوزاندن کالری کمک می‌کند. اما ممکن است که خلاف این موضوع واقعیت داشته باشد.
اگرچه ایستادن باعث می‌شود که در هر ساعت 50 کالری بیشتر بسوزانید، این میزان فقط برای طول زمان غذا خوردن نمی‌تواند تغییر زیادی ایجاد کند. اما از سوی دیگر ایستاده غذا خوردن می‌تواند باعث شود که در حدود 15 تا 20 درصد حجم غذای مصرفی فرد افزایش پیدا کند.
از نظر علم روانشناسی زمانی که فرد در شرایط نشسته برای غذا خوردن پشت میز نباشد برای ذهن دشوار است که آن وعده غذایی را به عنوان یک وعده اصلی‌ بپذیرد و همین موضوع ممکن است منجر به پرخوری شود.
در کل به نظر می‌رسد که هنوز شواهد کافی‌ در مورد این که ایستاده یا نشسته غذا خوردن به هم برتری دارند وجود نداشته باشد. 

فواید احتمالی ایستاده غذا خوردن:

می‌تواند به کاهش رفلاکس اسید معده کمک کند. در افراد معمولا بعد از غذا خوردن رفلاکس اسید افزایش پیدا می‌کند، که باعث ایجاد حس سوزش و گاهی درد در ناحیه قفسه سینه می‌شود. به افرادی که از این عارضه رنج می‌برند توصیه می‌شوند که هنگام غذا خوردن و بعد از آن، از لم دادن و خوابیدن پرهیز کنند تا غذای آن‌ها کاملا هضم شود. یکی‌ از فواید ایستاده غذا خوردن می‌تواند کاهش رفلاکس اسید معده باشد.