فرادید؛ سرانجام پس از یک دوره طولانی، بزرگترین خودروساز آلمان از بازار ایران امروز با اعلام لیست قیمت 2 محصول جدید شرکت فولکسواگن در بازار کشورمان اعلام شد تا دور جدیدی از رقابت بر سر بازاری کوچک و پرحاشیه کلید بخورد. فولکس واگن که به طور مستقیم سهم بازار 2 برند رنو و تویوتا را نشانه رفته، به نظر تلاش دارد تا گامهای محکمی برای موفقیت در بازار ایران بردارد. این شرکت در نخستین روز از اعلام قیمت محصولاتش با دعوت از خبرنگاران رسانههای تخصصی و عمومی جهت بازدید از مجموعه صنعتی ماموت خودرو و نیز شرکت در آزمایش رانندگی 2 محصول تیگوان و پاسات گام نخست را برای ورود به بازار ایران محکم برداشت.
به گزارش فرادید، فارغ از اهمیت کار گروه صنعتی مالی تجاری ماموت که دامنه فعالیت گستردهای داشته و بحث آن در این گزارش نمیگنجد، ورود یکی از خوشنامترین فعالان اقتصادی کشور به حوزه واردات خودرو میتواند نوید خوبی برای افزایش سطح کیفیت فروش و خدمات پس از فروش در این بخش باشد. آزمایش راننندگی دو خودروی تیگوان و پاسات نیز نشان داد میتوان به این مجموعه جهت ارتقا سطح رقابت در بازار و گسترش کیفیت خدماترسانی به مشتریان ایرانی امیدوار بود. 2 اتومبیل نخست فولکس برای بازار ایران اما شرایط و وضعیت خاصی برای فروش گسترده پیش رو دارند مخصوصا که شوک قیمتی اخیر موجب شده کلاس دو خودرو محدود شده و فولکس با دامنه کوچکتری از خریداران که در مقایسه با 1 سال قبل قدرت خرید کمتری دارند روبرو است.
آزمایش رانندگی ابتدا با اتومبیل تیگوان شروع شد که شاسیبلندی شهری در سگمنت کراساوورهای کوچک اقتصادی است و با طول 4.48 متر، دقیقا هم اندازه خودروهای کیا هیوندای یعنی کیا اسپورتیج QV و هیوندای توسان است. البته که هر خوانندهای که آگاه به وضعیت صنعت خودرو باشد، میداند که قیاس هیوندای و فولکس واگن قیاس غلطی است. بدنه گرچه با فرمی محافظهکارانه طراحی شده اما تیگوان آشکارا خودرویی جذاب مخصوصا برای ذائقه اروپایی است که در سال 2017 تتوانسته بیش از 200 هزار دستگاه در سرتاسر قاره سبز فروش داشته باشد. فرم پلکانی جلوپنجره که آمیخته به کروم و دریچههای متعدد هواست در کنار خطوط محکم و تیز بدنه به ما یادآوری میکند که طرف حسابمان یک بوکسور خشن است و نه یک بازیگر اپرا. فضای صندلی عقب با اینکه باورکردنی نیست اما هم در بخش ارتفاع و هم در عمق و کناره جادار و مناسب است. این یعنی سرنشینان درشت هیکل و قدبلند هنگام سوار شدن به بخش عقب تیگوان مشکلی ندارند. یک نکته آزاردهنده در مورد تیگوان البته زیردستیهای مسافران عقب است که روی پشتی صندلی جلو نصب شده و عملکرد نرم و روانی ندارد. کیفیت نصب و دوخت چرم اتاق هم ستودنی است گرچه جنس و رنگ آن میتوانست بهتر باشد.
سقف پانوراما در کنار سیستم روشنایی مدرن که مجهز به دیلایت و چراغ های زنون است سطح امنی مناسبی را به تیگوان هیده می کند. البته از حق نگذریم نمی توان تگوان را زیبا یا جذاب لقب داد ولی این کراساوور کوچک آلمانی از هر جهات خودرویی استاندارد است. رینگهای 19 اینچی در کنار گلگیرهای ورم کرده، رکاب های دو رنگ پلاستیکی و تایرهای هانکوک مجموعه خوبی ساختهاند که احتمالا باب میل خریداران ایرانی باشد. نشستن پشت فرمان خودرو و بازدید از بخشهای گوناگون اتاق و صندوق به ما این نکته را یادآوری میکند که با یک خودروی آلمانی طرفیم که ضمن کارایی هرگز نظم، زیبایی و البته خشونت و هیجان را فراموش نمی کند.
در تیگوان سطح تکنولوژی بالاست، صفحه کلاستر پشت فرمان که برگرفته محصولات برند آئودی است، سیستم جعبه دنده 2 کلاچه 7 سرعته که سرعت و دقت بالایی دارد در کنار یک داشبورد ارگونومیک و مدرن همه چیز را مهیای یک سواری لذتبخش و مفرح می کند. نسول برخلاف بسیاری از خودروهای فعلی بازار دکمه چندانی ندارد و به شکلی آبشار مانند پایین آمده در عین حال یک نوار عریض در بالای داشبورد کار افزایش زیبایی را در اتاق این خودرو برعهده گرفته ضمن اینکه دریچه های تهویه هوا را هم در خود به سیاق محصولات مدرن آئودی جای داده است. نمیتوان حس آرامشی که از دست زدن به داشبورد تیگوان و کار با ادوات را با محصولات کره ای، ژاپنی و فرانسوی مقایسه کرد اما انصافا می شد با جانمایی چوب دربخشهایی از کنسول مرکزی به زیبایی بیشتر اتاق کمک کرد.
استفاده از نمایشگر عریض 12.3 اینچ برای دور موتور، سرعت لحظهای و دیگر اطلاعات فنی پشت فرمان، گزینهای جذاب است که به اتاق جلوه دیگری داده محسوب میشود؛ درحالیکه نمایشگر لمسی میان داشبورد هم از نمونهی 8 اینچی است. سطح راحتی سرنشینان در اتاق یکی از مواردی است که با اینکه در مانورهای مختلف لرزش چندانی به اتاق وارد نمیشود اما ورود اندک صدای باد به اتاق یک ایراد اساسی درباره سطح رفاه کابین تیگوان است. خوشبختانه آرایش صندلیها و طراحی آنها به گئونه ای است که سرنشینان را در برگرفته تا در کنار ایمنی بالا، 9 کیسه هوا و نیز اقسام سیستم های ایمنی سفر را به سلامت به پایان برساند.
سواری با خودرو با فشار روی پدال ترمز، گذاشتن اهرم دنده روی وضعیت دی (D) و چسباندن گاز تا آخر شروع میشود و موتور تی.اس.آی آئودی که 180 اسب بخار قدرت و 320 نیوتنمتر گشتاور را زیر پای راننده قرار میدهد با زوزه جذابی وارد میشود، احساس احاطه بر محیط است که به کمک فرمان دقیق خودرو شما را به یک تجربه دلنشین میبرد. کلا جنبه اسپورتی تیگوان بالاست و در مسیرهای مستقیم میتوان با اندکی فشار به خودرو، شتاب 0 تا 100 کیلومتر را تست کرد. در 3 باری که سعی شد تا در مسیر کوتاه محل تست شتاب خودرو آزمایش شود، عدد به دست آمده دور از رقم مورد اشاره در دفترچه خودرو بود و حوالی 8.8 تا 9 ثانیه در نوسان است. البته تیگوان ابدا کند به نظر نمیرسد و موتور به هر مقدار که از طرف راننده تحت فشار قرار میگیرد، عملکرد بالاتری از خود نشان میدهد.
یک نکته خوب که در بررسی و آزمایش هر 2 محصول فولکس واگن کاملا محسوس است، پایداری بالای ماشین در وضعیت های غیرمعمول و حساس است که به لطف سیستم کنترل کشش، شاسی مستحکم و فنربندی مناسب ابدا اجازه سواری نامتعادل را نمیدهد. در واقع به طور خلاصه باید پایداری خودرو را خوب و مناسب ارزیابی کرد ضمن اینکه در تست گوزن و حرکات مارپیچی خودرو به خوبی توانایی مانور خود را نشان میدهد. این موضوع را تیگوان مدیون سامانه 4 موشن نیز هست که به خوبی در این نسل تکامل یافته و عملکرد خوبی از خود نشان میدهد.
مشخصات خودرو:
طول خودرو: 4.48متر
عرض خودرو: 1.83 متر
ارتفاع اتاق: 1.67 متر
وزن: 1580 کیلوگرم
فاصله بین دو محور: 2.60 متر
قیمت جهانی مدل پایه: 29 هزار دلار
قیمت در ایران: 289میلیون تومان
حجم موتور: 2 لیتری توربو ساخت آئودی
حداکثر سرعت: 220 کیلومتر
قدرت: 180 اسب بخار
گشتاور: 320 نیوتن متر
حجم صندوق بار: 615 لیتر