آیا می‌توان مثبت اندیشی را یاد گرفت؟ احتمالا از مزایای مثبت اندیشی چیزهایی شنیده‌اید. تحقیقات حاکی از آن هستند که مثبت اندیشان، بهتر با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، و به بیماری‌های قلبی کمتری دچار می‌شوند. داشتن رویکرد مثبت برای سلامت روانی شما مفید است. برای مثبت فکر کردن چه می‌توانید بکنید؟ چند تا از استراتژی‌های رایج شامل تشخیص دادن افکار منفی و جایگزین کردنشان با افکار مثبت می‌شوند. با این که زمان بر است، در نهایت درمی‌یابید که مثبت اندیشی برایتان امری طبیعی شده است.

برای ایجاد تفکرات مثبت، این 4 روش را پیشنهاد می‌کنیم:

1-با خودتان منفی صحبت نکنید.

صحبت با خود، حرف‌هایی است که در ذهنتان به خود می‌گویید. به این صدای درونی مثل وسیله‌ای برای آنالیز کردن اعمال و تعاملات شما با دنیای اطرافتان فکر کنید. اگر با خودتان به طور منفی سخن بگویید، عزت نفس شما آسیب خواهد دید.

برای جلوگیری از این افکار چه می‌توانید بکنید؟ یکی از راه‌ها، این است که افکار منفی را شناسایی کنید و فعالانه سعی کنید تغییرشان دهید. توجه به افکارتان راه خوبی برای شروع است. سعی کنید برداشتی که از رفتار خود دارید را تغییر دهید. به خود بگویید «تمامش کن!» و این چرخه منفی را بشکنید.

2-شوخ طبع باشید.

وقتی هیچ خنده و شوخی در زندگی شما نباشد، مثبت بودن سخت است. حتی وقتی که به مشکلات برخورده‌اید، مهم است که هم چنان سرگرمی را در زندگی خود نگه دارید. برخی اوقات پیدا کردن نکات خنده دار در یک شرایط سخت، به شما کمک می‌کند استرس خود را کاهش دهید و روشن‌تر بیاندیشید.

3-خوش بینی را پرورش دهید.

یادگیری مثبت اندیشی مثل قوی کردن یک عضله است؛ هرچه بیشتر از آن استفاده کنید قوی‌تر خواهد شد. محققان معتقدند توضیحی که از یک شرایط ارائه می‌دهید، خوش بین یا بدبین بودن شما را تعیین می‌کند. افراد خوشبین، توضیح مثبتی ارائه می‌دهند.

اگر اتفاقات مثبت را به توانایی‌ها و زحمات خودتان مرتبط کنید، پس احتمالا خوشبین هستید. اگر نحوه استنتاج شما منفی باشد، پس بدبین هستید. اگر اعتبار اتفاقات مثبت را به عوامل خارجی بدهید، پس احتمالا بدبین هستید.

همین مسئله برای اتفاقات بد و منفی نیز صادق است. خوش بین‌ها اتفاقات بد را به شکل حوادث نادری می‌بینند که خارج از کنترلشان است. ولی افراد بدبین، خودشان را به خاطر این دست اتفاقات سرزنش می‌کنند.

لحظه‌ای بیاندیشید و اتفاقی که افتاد را موشکافی کنید. اطمینان پیدا کنید که اتفاقات خوب را به خودتان نسبت دهید و خودتان را برای چیزی که تحت کنترلتان نیست سرزنش نکنید.

4-تمرین کنید.

برای تفکر مثبت، دکمه خاموش و روشن کردن وجود ندارد. حتی اگر خوش بین زاده شده باشید، مثبت اندیشی در شرایط سخت نیازمند تلاش بسیار است. مثل تمام اهداف، باید در بلند مدت روی آن کار کنید. حتی اگر تفکرات منفی داشتید، همیشه می‌توانید آن‌ها را کاهش دهید.

در نهایت، از کمک گرفتن از دوستان و خانواده نترسید. وقتی افکار منفی سراغتان آمد، به یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود مراجعه کنید که بتواند شما را در جهت مثبت تشویق کند. به خود یادآوری کنید که برای مثبت اندیشی باید از خودتان مراقبت کنید. انرژیتان را صرف فعالیت‌هایی کنید که از آن لذت می‌برید و اطرافتان را با افراد مثبت اندیش پر کنید.

یادگیری مثبت اندیشی به سرعت انجام نمی‌گیرد. الگوی افکارتان را تغییر دهید و خوش بینی را به زندگی خود دعوت کنید.