روز جهانی جذام

روز جهانی جذام یکی از آن روزهایی است که وقتی از وجود آن آگاه می شویم ممکن است بسیار تعجب کنیم. البته برای بسیاری از ما وجود روزهایی مانند روز جهانی دیابت یا روز جهانی ایدز عجیب نیست

روز جهانی جذام یکی از آن روزهایی است که وقتی از وجود آن آگاه می شویم ممکن است بسیار تعجب کنیم. البته برای بسیاری از ما وجود روزهایی مانند روز جهانی دیابت یا روز جهانی ایدز عجیب نیست. اما چه چیزی باعث شده که توقع اختصاص یک روز در سال به بیماری جذام را نداشته باشیم؟ آیا به این علت که این بیماری به اندازه بیماری هایی مانند دیابت و ایدز کشته نمی دهد؟ روز جهانی جذام هر ساله در سراسر جهان در آخرین یکشنبه از ماه ژانویه برگزار می شود. امسال این رویداد با روز 28 زانویه میلادی مصادف شده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد روز جهانی جذام بیشتر برای شما بگوییم.

بیماری جذام چیست؟

بیماری جذام در زبان انگلیسی با کلمه لپروسی Leprosy شناخته می شود
بیماری جذام در زبان انگلیسی با کلمه لپروسی Leprosy شناخته می شود

مرض جذام یک بیماری مسری و واگیر دار است که در دسته بیماری های عفونی قرار می گیرد. بیماری جذام یک بیماری پوستی خطرناک است که اگر به موقع تشخیص داده نشود و مورد درمان قرار نگیرد، می تواند باعث ناتوانی و معلولیت فرد بیمار شود. این بیماری به صورت ناهنجاری ها و زخم های پوستی ظهور و بروز می کند و به مرور تشدید می شود. طبق آماری که در سال 2016 میلادی به دست آمد، حدود 214000 نفر مبتلا به این بیماری هستند که بیماری آن ها تشخیص داده شده است و میلیون ها نفر از مبتلایان به این بیماری نیز احتمالا هنوز نتوانسته اند برای تشخیص و مقابله با این بیماری برخیزند. بنابراین امروزه بیماری جذام نه تنها یک بیماری نادر و فراموش شده نیست، بلکه بیش از هر زمان دیگری باید به آن و مبتلایان این بیماری توجه کرد.

اهمیت تشخیص به موقع بیماری جذام

پیشگیری و تشخیص به هنگام عملیات مهمی است که باعث ریشه کن شدن بیماری جذام خواهد شد
پیشگیری و تشخیص به هنگام عملیات مهمی است که باعث ریشه کن شدن بیماری جذام خواهد شد

حقیقت این است که در حال حاضر نیز این بیماری در میان کودکان دیده می شود و این موضوع نشان دهنده این است که جذام در حال سرایت و گسترش است. در حال حاضر کودکان و افراد بزرگسال بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که در تشخیص این بیماری و درمان آن ناتوان هستند. هدف از وجود روز جهانی جذام و کمپین های فعال در این زمینه نیز آموزش و افزایش آگاهی عمومی در مورد علت بیماری جذام، آموزش برای تشخیص به موقع این بیماری، پیشگیری و درمان این بیماری خطرناک است.

گرامیداشت روز جهانی جذام

روز جهانی جذام

در این روز سازمان ها رسمی و همچنین سازمان های غیر رسمی و غیر دولتی (Non-govermental-organizations) کمپین ها، مراسم ها، همایش ها و برنامه های آموزشی و آگاهی بخش زیادی در این زمینه برگزار می کنند و در این برنامه های آموزشی نیز اطلاعات زیادی در مورد نحوه جلوگیری از شیوع بیماری جذام آموزش داده می شود. در روز جهانی جذام پزشکان و متخصصان زمانی را برای سخنرانی و صحبت کردن با مردم می گذرانند و در مورد نشانه های این بیماری و نحوه پیشگیری از آن برای مردم توضیح می دهند.

درمان بیماران جذامی

از دیگر اقداماتی که در این روز انجام می شود برگزاری مسابقات مختلف از جمله مسابقه دو و یا مسابقه رالی در جهت جمع آوری پول می باشد. پول های جمع آوری شده نیز در زمینه تحقیقات و تامین کردن درمان و داروی مورد نیاز بیماران جذامی و توانبخشی این بیماران هزینه می شود.

همایش ها و سمینارهایی نیز در سراسر جهان برگزار می شود و در این سمینارها در مورد مشکلاتی که بیماران جذامی با آن رو به رو هستند سخن گفته می شود. در این سخنرانی ها سعی می شود که راه حل هایی برای کم رنگ کردن و کاهش مشکلات این بیماران ارائه شود تا این افراد بتوانند به راحتی در جامعه حضور پیدا کنند.

روز جهانی جذام یک تعطیلی رسمی نیست و مدارس و ادارات در این روز در سراسر جهان باز هستند.

تاریخچه روز جهانی جذام

بیماری جذام یک بیماری میکروبی و عفونی است
بیماری جذام یک بیماری میکروبی و عفونی است

روز جهانی جذام اولین بار در سال 1954، توسط نویسنده و نیکوکار فرانسوی به نام رائول فولیرو (Raoul Follereau) برگزار شد. هدف او از ایجاد چنین روزی، افزایش سطح آگاهی جهانی در مورد این بیماری باستانی کشنده بود. هدف دیگر او نیز، تاکید بسیار بر جلوگیری از ابتلا به این بیماری و درمان آن است. این بیماری با نام هانسن نیز شناخته می شود. هانسن (Gerhard Henrik Armauer Hansen) نام پزشک نروژی بود که توانست نشان دهد و اثبات کند که جذام یک بیماری میکروبی است. هزاران سال است که بیماران جذامی از این بیماری بسیار رنج می برند و نواقصی که این بیماری در جسم آن ها ایجاد می کند آن ها را از جامعه دور می کند. در صورتی که این بیماری کاملا درمان پذیر است و می توان با تشخیص به موقع آن حتی کار را بسیار آسان تر نیز کرد. هدف اصلی روز جهانی جذام نیز تاکید بر قابل پیشگیری بودن و درمان پذیر بودن جذام و افزایش اطلاعات و درک جامعه در مورد این بیماری است.

علت قرار گرفتن این روز در اواخر ماه ژانویه نیز مشخص است. روز جهانی جذام در هفته ای برگزار می شود که سالگرد قتل جنگجوی آزادیخواه کشور هند (گاندی) است. گاندی در روز 30 ژانویه 1948 به قتل رسید. علت انتخاب این هفته برای روز جهانی جذام از این جهت است که گاندی به شکلی خستگی ناپذیر برای حل مشکلات بیماران جذامی تلاش کرد و از هیچ خدمتی در این راه دریغ نکرد.

چطور با روز جهانی جذام همراه شویم؟

بیماری جذام

در ادامه چندین روش برای حمایت از بیماران جذامی برای شما عنوان خواهیم کرد.

  • می توانید به خیریه ها، سازمان ها و کمپین هایی که برای کمک به درمان بیماران جذامی تلاش می کنند کمک کنید.
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی و گسترش کمپین های مرتبط با بیماری جذام و بیماران جذامی می تواند راه دیگری برای کمک به بهبود اوضاع این کمپین ها و جمع آوری کمک های بیشتر برای حل مشکلات بیماران جذامی باشد. (استفاده از مطالب و هشتگ های مرتبط با این کمپین ها در شبکه های اجتماعی و یا استفاده از تصویر پروفایل مرتبط با این موضوع و کمپین ها در شبکه های اجتماعی)
  • بیماران جذامی در جامعه به فراموشی سپرده شده اند. این افراد به دلیل نواقص و ناتوانی های جسمی ناشی از بیماری نادیده گرفته می شوند و یا از جامعه جدا می شوند. افزایش آگاهی عمومی در مورد راه های درمان این بیماری و همچنین پیشگیری از آن باعث می شود بیماران جذامی امیدوار شوند و همچنین این افزایش درک اجتماعی موجب افزایش کمک های مردمی برای شکست دادن این بیماری می شود. بنابراین از هیچ تلاشی در این راه دست برندارید و تا جایی که می تواند اطرافیان خود را در مورد این کمپین و این اطلاعات آگاه کنید.
  • لفظ جذامی در مورد کسانی به کار برده می شود که دچار بیماری جذام هستند. اما امروزه این لغت در میان عموم فراتر از یک بیماری است و بعضاً به کسانی نسبت داده می شود که نقصی دارند و از جامعه مطرود شده اند. همانطور که گفتیم یکی از اهداف مهم این روز جهانی و این کمپین ها از بین بردن نگرش ناقص بودن و مطرود بودن نسبت به این افراد است. مرض جذام قابل درمان است و افرادی که از این بیماری رنج می برند نیز ناقص و طرد شده نیستند. بیماری جذام هنوز هم در میان بعضی افراد وجود دارد و جذامی یک لفظ توهین آمیز محسوب نمی شود بنابراین از این واژه به این شکل استفاده نکنید.
  • راه های زیادی برای جذب سرمایه برای کمک به این بیماران وجود دارد. می توانید از طریق برگزاری یک مهمانی کوچک، یک کنسرت، نمایشگاه نقاشی یا هر کار دیگری که توانایی انجام آن را دارید به جذب سرمایه ای هرچند اندک برای کمک به این بیماران بپردازید. یک روش خوب برای جذب سرمایه نیز فروش لباس هایی با علامت کمپین حمایت از بیماران جذامی یا عروسک های تزئینی یا هر مورد جذاب دیگر است.

منبع: lepra

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان