سطوح پایین پتاسیم

سطح مناسب پتاسیم در بدن برای عملکرد صحیح قلب، اعصاب و عضلات ضروری است. کاهش سطح پتاسیم می‌تواند عواقب بسیاری برای سلامتی را ایجاد کند، برخی از آنها در زیر آمده است

سطوح پایین پتاسیم
سطح مناسب پتاسیم در بدن برای عملکرد صحیح قلب، اعصاب و عضلات ضروری است. کاهش سطح پتاسیم می‌تواند عواقب بسیاری برای سلامتی را ایجاد کند، برخی از آنها در زیر آمده است.
پتاسیم یک ماده معدنی مهم در بدن است که تقریبا 98 درصد آن در سلول‌ها یافت می‌شود. هر گونه تغییر در سطح، خارج از سلول، مستقیما بر سطح پتاسیم داخل سلول تاثیر می‌گذارد. این ماده معدنی برای انقباض عضلات و تنظیم فشار خون توسط عضلات قلب ضروری است. سطح پتاسیم طبیعی در یک فرد سالم باید بین 3.5 تا 5 میلی‌اکی والان در هر لیتر خون باشد. پتاسیم پایین به عنوان سطح زیر 3.5 میلی‌اکی والان در لیتر تعریف می‌شود. کلیه‌ها از طریق دفع بیش از حد از طریق ادرار، سطح پتاسیم بدن را تنظیم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:چگونگی درمان کمبود پتاسیم

 

علل

علل متعددی برای کمبود پتاسیم در بدن وجود دارد. در میان آنها، علت اصلی کلیه‌ها هستند. همانطور که کلیه است که سطوح پتاسیم را در بدن تنظیم می‌کند، هر گونه اختلال کلیوی مانند اسیدوز کبدی کلیوی یا نارسایی کلیه می‌تواند سطح این ماده معدنی را در سلول‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد.
استفاده بیش از حد از دیورتیک‌ها، دپرسیون‌ها یا ملین‌ها، اسهال، استفراغ یا هر کار دیگری که بر روی معده یا روده انجام می‌شود می‌تواند سطح پتاسیم را کاهش دهد. نظارت بر رژیم پتاسیم، ساده ترین راه برای عادی کردن سطح پایین است. در این مورد، مصرف غذاهای غنی از پتاسیم پیشنهاد شده است. استفاده از انسولین و برخی از درمان های مرتبط با متابولیسم و عفونت که باعث تغییر پتاسیم در سلول می‌شود می‌تواند غلظت پتاسیم (با کاهش آن) را تحت تاثیر قرار دهد. سوء تغذیه، عرق کردن بیش از حد و رژیم غذایی ضعیف در پتاسیم همچنین سطح آن را در بدن کاهش می‌دهد.

علائم

سطوح پایین پتاسیم در خون، همچنین به عنوان هیپوکالمی شناخته شده است، می‌تواند موجب ضعف شخص شود، زیرا پروسه‌های سلولی عضلات، قلب و اعصاب ضعیف می‌شود. علائم و نشانه‌ها عمدتا خفیف است تا زمانی که میزان آن به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.
علائم خود را در ترکیب بیش از دو مشکل نشان می‌دهند. آنها معمولا شامل عوارض در دستگاه گوارش، کلیه‌ها، عضلات، قلب و اعصاب می‌شوند.
شایع‌ترین نشانه‌ها ضعف، احساس ثابت خستگی، گرفتگی و سوزن شدن یا احساس خستگی در عضلات است. یبوست، تکرر ادرار، تهوع، استفراغ، نفخ در معده، سرگیجه ناشی از فشار خون پایین، تشنگی، و در موارد بسیار نادر و شدید، افسردگی، سردرگمی یا توهم، ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:عوارض جانبی ناشی از پایین بودن پتاسیم

 

جلوگیری

نظارت بر رژیم پتاسیم، ساده ترین راه برای عادی کردن سطح پایین است. در این مورد، مصرف غذاهای غنی از پتاسیم پیشنهاد شده است. غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از:

میوه ها

سبزیجات تازه

گوشت

موز

سبزیجات سبز

گوشت گاو

هلو

نخود فرنگی

ماهی

توت فرنگی

گوجه فرنگی‌ها

بوقلمون

کیوی

چغندر

طالبی

قارچ

آووکادوها

زردآلو

پرتقال‌ها


استفاده از دیورتیک‌ها و ملین‌های مکرر باید اجتناب شود. اگر فرد دارویی برای دیابت، اختلالات کلیوی و ... استفاده شود، باید سطح پتاسیم خون شما به طور مرتب بررسی شود.

درمان

درمان مبتنی بر دو جنبه است: ابتدا تشخیص و درمان علل کمبود پتاسیم است و دوم، جایگزینی پتاسیم از دست رفته است. درمان ممکن است شامل داروها، رژیم غذایی با غلظت پتاسیم بهتر یا جایگزینی پتاسیم خوراکی باشد که معمولا در فرم مایع سفید و مخلوط با آب تجویز می‌شود. پتاسیم داخل وریدی در موارد شدید هیپوکالمی گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:چگونگی درمان کمبود پتاسیم


پتاسیم توسط عضلات، قلب و اعصاب برای اطمینان از عملکرد مناسب بدن مورد نیاز است. سطح پتاسیم به راحتی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.توصیه می‌شود برای جلوگیری از افتادن سطح پتاسیم، به جای درمان علائم و عوارض آن بررسی های مکرر سطح پتاسیم انجام شود.
منبع مقاله :
برگرفته از : سایت بازل
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر