همه خانمهای جوان دوست دارند که در زندگی شخصی و حرفهای خود به موفقیت برسند و لازمهی رسیدن به آن، داشتن هدف مشخص، اعتماد به نفس و تلاش فراوان است. مسیر رسیدن به موفقیت سخت است، به گونهای که بسیاری از افراد در نیمههای راه از رسیدن به اهدافشان دست میکشند و همه چیز را رها میکنند. اما باید بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید و میتوانید با الهام گرفتن از داستان زندگی افراد موفق، مسیر را برای خودتان هموار کنید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که چون خانم هستید نمیتوانید بعضی از کارها را انجام دهید؟ ما در این سری از مجموعه مقالات سعی داریم تا با معرفی خانمهای موفق ایرانی در سراسر دنیا، طرز تفکر شما را تغییر بدهیم و نشان دهیم که با داشتن یک روحیهی تسلیم ناپذیر میتوانید به همهی اهداف خود در زندگی برسید. در این قسمت، ثریا دارابی، یکی از 100 کارآفرین برتر دنیای تجارت را به شما معرفی میکنیم، پس در ادامه با بنیتا همراه باشید.
Credit: PurpleList
معرفی و تحصیلات
ثریا دارابی در 19 شهریور ماه سال 1362 به دنیا آمد و در رشتهی تاریخ هنر در دانشگاه جورج تاون در آمریکا تحصیل کرد. او در حال حاضر در شهر نیویورک زندگی میکند و یکی از بانوان پیشتاز دنیا در عرصهی تکنولوژی است. او یک کارآفرین و مشاور ارشد است و به خوبی میداند که چطور میتوان تکونولوژیهای جدید را به رشد و بهرهوری سریع رساند.
Credit: DLD Conference
فعالیتهای کاری
او فعالیت کاری خود را در سن 23 سالگی و از روزنامهی نیویورک تایمز (New York Times) بهعنوان مدیر امور مشارکت دیجیتال و بازاریابی برای رسانههای اجتماعی شروع کرد. او موقعیت روزنامهی تایمز را در رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، یوتوب و توییتر در راه درست قرار داد و از این طریق توانست با استارت آپهای بزرگ و کوچک همکاری کند و کمپینهای زیادی را تاسیس کند. استارت آپ، یک شرکت موقت است که سعی میکند با استفاده از فناوری، راهحلی مناسب برای یک کسبوکار قابل توسعه و تکرار پذیر ارائه دهد. همچنین او به روزنامهنگاران و مدیران اجرایی آموخت که چگونه بتوانند از رسانههای اجتماعی به بهترین نحو استفاده کنند.
اما دلیل اصلی شهرت او راه اندازی سایتی به نام فوداسپاتینگ (Foodspotting) است. او این سایت را با همراهی دوست صمیمیاش، ماکسین بدات (Maxine Bédat) راهاندازی کرد. کاربران این سایت میتوانند از هر کجای دنیا، عکس غذاهای خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. آنها درسال 1388 دفتر کار خود را راهاندازی کردند و ثریا دارابی در همان سال از سوی مجله فست کمپانی (Fast Company) بهعنوان یکی از «خلاقترین افراد دنیای تجارت» معرفی شد. این سایت در سال 1391 توانست برای آنها مبلغی حدود 30 میلیارد تومان سود به همراه داشته باشد. او در سال 1394 اعلام کرد که دیگر فعالیتهای روزانهی خود در این سایت را ادامه نمیدهد اما بهعنوان مشاور ارشد در این شرکت، نقش پررنگی خواهد داشت.
Credit: Grub Street
او بعد از فود اسپاتینگ سایت دیگری به نام Zady را راهاندازی کرد. این سایت به مشتریان این امکان را میدهد که نگاه عمیقتری به لباسهایی که میخرند داشته باشند. این سایت اطلاعاتی از قبیل اینکه لباسها در کجا و چگونه ساخته شدهاند را در اختیار مشتریان قرار میدهد و لباسهایی را به آنها ارائه میدهد که اثرات تخریبپذیری کمتری روی محیط اطراف دارند و به قیمت کمتری عرضه میشوند. او بعد از گذشت مدتی فعالیتهای خود را بهعنوان بنیانگذار این سایت نیز کنار گذاشت و در حالحاضر عضو هیئت مدیرهی سازمان حفاظت از طبیعت نیویورک است.
Credit: Forbes
مصاحبه با ثریا دارابی و ماکسین بدات
سایت فوربز (Forbes) در سال 1392 مصاحبهای با ثریا دارابی و دوست صمیمی و شریک او، ماکسین بدات ترتیب داده است که بخشهایی از آن را باهم میخوانیم:
چه چیزی باعث شد که شما شغل قبلی خود را رها کرده و دنبال راهاندازی چیزی بروید که مشتریها را با جزئیات پسزمینهی محصولات آشنا کند؟ در واقع چه چیزی الهامبخش این بود که تجارت خود را با داستانسرایی ترکیب کنید؟
ما زندگی سابق خود را رها کردیم تا برندی را بسازیم که استخوانبندی محکمی داشته باشد، برندی که نشان دهندهی شفافیت، صحت و معنا باشد. ما میخواستیم از قدرت نفوذ خود برای خلق چیزی استفاده کنیم که در عین آگاهبخش بودن بتواند سرگرمکننده نیز باشد. ترکیب کردن تجارت و محتوا، موضوعی بود که در میان مکالمات ما وجود داشت. ما میخواستیم سایتی را راهاندازی کنیم که مردم بتوانند از اطلاعاتی در مورد مبدا و منشا محصولاتی که میخرند آگاهی پیدا کنند. اطلاعاتی مانند اینکه مواد اولیه و خام محصولات چگونه فراهم میشود، تا آنها بتوانند آگاهی بیشتری کسب کرده و در نتیجه انتخاب بهتری داشته باشند.
بعد از تصمیم برای ساخت سایت Zady، چه اقداماتی انجام دادید؟
بعد از اینکه تصمیم به پیادهسازی ایدهمان گرفتیم، با متخصصان حوزهی صنعت مد و لباس صحبت کردیم تا اطلاعاتی را در این رابطه کسب کنیم. بعد از مشخص کردن تمام زوایا و جوانب، تیمی تشکیل دادیم تا بتوانیم ایدهی خود را عملی کنیم. مهمترین اقدام ما «انجام دادن» بود، اینکه بتوانیم این کسب و کار را هر روز یک قدم به جلو ببریم، زیرا در فعالیتهای استارتآپی هر روزی که میگذرد مهم است و مهمترین درس این است که به یاد داشته باشید همیشه باید رو به جلو شنا کنید.
اولین چالشهایی که در پیاده سازی این ایده با آنها مواجه شدید چه چیزهایی بودند و چطور توانستید آنها را حل کنید؟
اولین چالشهایی که با آنها مواجه بودیم بسیار شبیه به چالشهایی هستند که امروزه نیز با آنها درگیر هستیم. برای اینکه برند ما به موفقیت برسد باید بتوانیم کشورمان را قانع کنیم که ساخت سریع محصولات برای محیط زیست، اقتصاد و کارگرانی که زندگی خود را فدای تولید لباسهایی که ما میپوشیم میکنند، زیانآور است. ما میخواهیم جامعه را متقاعد کنیم که راههای بهتری نیز وجود دارند و آن این است که لباسهای خود را از برندهایی تهیه کنیم که صادقانه به تولید محصولات خود میپردازند. ما جزئیات تولید محصول را در اولین تولیدات Zady معرفی کردیم. ما معتقدیم با داشتن شفافیت، میتوانیم در این صنعت به صداقت برسیم و کرهی زمین بابت این موضوع از ما تشکر خواهد کرد.
Credit: Guest of a Guest
از چه تاکتیکهایی استفاده کردید تا برندها با شما همکاری کنند و چگونه تصمیم گرفتید که محصولات کدام برند را داخل سایت Zady به فروش برسانید؟
ما برای این موضوع از توصیههای متخصص این صنعت استفاده کردیم و زمانیکه که اولین برند را در سایت خود معرفی کردیم توانستیم به برندهای معتبر معرفی شویم و امروزه حدود 70 برند از سراسر دنیا با ما همکاری میکنند. ارتباط ما با دیگر برندها در حال افزایش است؛ اما ما نمیخواهیم که محصولات هزاران برند مختلف را در سایت خود به فروش برسانیم بلکه میخواهیم بهترینها را داشته باشیم.
آیا نصیحتی برای خانمهایی که میخواهند در زمینه کار آفرینی و مد فعالیت داشته باشند دارید؟
کمبود اعتماد به نفس باعث میشود تا خانمهای بسیاری نتوانند رویای کار آفرینی خود را دنبال کنند، اما نباید اجازه دهند همچنین اتفاقی بیفتد. توصیهی ما به شما این است که با یک فرد متخصص در این زمینه صحبت کنید و از او بخواهید که به شما یاد دهد چه تصیماتی را باید بگیرید و چگونه رویای خود را بسازید، باید یک نقشه داشته باشید و به آن متعهد باشید. باید قبل از اینکه غرق در کار شوید به دنبال کسب مهارت و جبران کمبودهای خود باشید. دنبال اجازه نباشید، بلکه ساختن را شروع کنید. لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را تهیه کنید و هر بار که یکی از آنها را انجام میدهید از روی لیست خط بزنید، این کار به شما انگیزه میدهد و در دراز مدت باعث به موفقیت رسیدن کسب و کار شما میشود. برندی را بسازید که بتوانید برای مدت زمان زیادی به آن متعهد باشید، تاثیرگذاری را در کنار درآمد بالا بهعنوان هدف خود قرار دهید. هرچقدر که مفهوم و معنای این برند برای شما عزیزتر باشد، راحتتر میتوانید دیگران را در ادامهی این سفر با خود همراه کنید.
منبع: Forbes ،Crunchbase ،Apbspeakers