به گزارش خبرنگار مهر، مسعود اسداللهی کارشناس و پژوهشگر مسایل سیاسی و خاورمیانه طی یادداشتی به ارائه نقطه نظرات خود درباره فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا پرداخت.
در این یادداشت چنین آمده است:
«از صحبت های برخی منتقدان سینمایی کاملا مشخص است که هیچ اطلاعی در مورد داعش و جنایت های آن ندارند و یا اینکه می دانند اما فرض را بر این می گذارند که بسیاری از مخاطبان از این جزئیات و انواع این جنایت ها اطلاعی ندارند. تمامی جنایت هایی که در فیلم «به وقت شام» به تصویر کشیده شده است نه تنها توسط داعش اتفاق افتاده بلکه بخشی از جنایت های واقعی داعش است و حاتمی کیا، هم به علت مدت زمان فیلم و هم به علت وحشتناک بودن بسیاری از جنایت های داعش قادر نبوده که همه جنایت های آنها را به تصویر بکشد.
برای مثال آنجا که برخی منتقدان صحنه حضور فرمانده داعشی ها سوار بر اسب و شمشیر به دست بر روی باند فرودگاه را مسخره می کنند، معلوم است که از تصاویری که خود داعش در شبکه اینترنت منتشر کرده، هیچ خبری ندارند زیرا عین این صحنه بارها در عالم واقع توسط داعش ایجاد شده و به نمایش گذاشته شده است.
آنجایی را که خلبان هواپیما یک شبه موهای جلو پیشانی اش سفید می شود هم مسخره کرده اند زیرا خبر ندارند که جنایت های داعش آنچنان وحشتناک بود که اگر فردی از این جنایت ها زنده باقی می ماند، از شدت وحشت بخشی از موهایش سفید می شد (در ادبیات ما ایرانی ها این مثل وجود دارد که فلانی یک شبه موهایش سفید شد).
نکته آخر اینکه این نوع مخالفت ها با فیلم حاتمی کیا سیاسی است نه نقد هنری. خیلی ها در محافل سینمایی ما به هیچ عنوان مایل نیستند فیلمی در دفاع از مدافعان حرم ساخته شود و با استقبال گسترده مردمی روبرو شود لذا با روش های مختلف سعی در تخربب آن می کنند و صرفا خواهان فیلم هایی هستند که سیاه نمایی می کنند. این همان نکته ای است که اعتراض حاتمی کیا را در پی داشت.
من که به صورت پژوهشی و تحلیلی مسائل داعش را دنبال می کنم، قاطعانه می گویم که هم متن گفتگوها و دیالوگ ها در فیلم «به وقت شام» بسیار دقیق نوشته شده و دیدگاه های داعش را به دقت نشان می دهد و هم جنایت هایی که به تصویر کشیده شده، دقیقا اتفاق افتاده است. تنها نکته در قصه فیلم، ربایش هواپیما است که توسط القاعده در حمله به نیویورک اتفاق افتاده و از آنجایی که داعش از رحم القاعده خارج شده، آقای حاتمی کیا آن را با جنایت های داعش به صورت جذاب و شوک آوری تلفیق کرده به گونه ای که مخاطب حتی یک لحظه مایل نیست، پلک زده و صحنه ای را از دست بدهد.
علت انتخاب آقای حاتمی کیا به عنوان بهترین کارگردان در جشنواره امسال فیلم فجر هم دقیقا به علت ساخت چنین فیلم شاخص و بی نظیری در سینمای ایران است.
باید از آقای حاتمی کیا و موسسه اوج برای ساخت چنین فیلم بی نظیری که عده ای به علت عدم شناخت از داعش آن را کاریکاتوری می بینند، تشکر فراوان کرد.»