در قالب یک یادداشت منتشر شد؛

واکنش دبیر «شعر فجر» به انتقادات/ بخش افغانستان پیشنهاد من نبود

دبیر جشنواره شعر فجر در واکنش به برخی انتقادات گفت: بخش افغانستان را من به جشنواره نیفزوده‌ام، بلکه بخش افغانستان بود که یکی از اسباب انتخاب من به عنوان دبیر شد.

واکنش دبیر «شعر فجر» به انتقادات/ بخش افغانستان پیشنهاد من نبود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی و دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که تا چند روز آینده در مشهد به کار خود پایان می‌دهد با انتشار یادداشتی در کانال شخصی خود به برخی حواشی شکل گرفته پیرامون این جشنواره واکنش نشان داد.

وی در بخش ابتدایی این یادداشت با بیان اینکه برگزاری بخش ویژه افغانستان در جشنواره شعر فجر پیشنهاد او نبوده است، نوشت: من در این ایام به یک تصور نادرست ولی شایع در بین جمعی از اهل شعر و ادب برخورد کردم، به این عبارت که گویا اختصاص بخش ویژه‌ای برای شعر افغانستان در یازدهمین جشنوارۀ شعر فجر، به پیشنهاد یا کوشش من به عنوان دبیر علمی جشنواره بوده است. از طرفی بعضی دوستان از من انتظار تحولاتی چشمگیر در مسیر جشنواره داشته‌اند و چون در پاسخ شنیده‌اند که برنامه‌های جشنواره قبلاً تصویب شده است و امکان تحول وسیع در آن ممکن نیست، حال از خود می‌پرسند که پس چگونه است که محمدکاظم کاظمی توانسته است بخش ویژۀ افغانستان را به جشنواره بیفزاید، ولی در قسمت‌های دیگر اظهار ناتوانی می‌کند؟

کاظمی در همین زمینه افزوده است: باید بگویم که در واقع بخش افغانستان را من به جشنواره نیفزودم، بلکه بخش افغانستان بود که یکی از اسباب انتخاب من به‌عنوان دبیر علمی جشنواره شد.  

دبیر یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر در ادامه با تشکر از بنیاد ادبیات داستانی برای توجه ویژه به شعر و داستان کشورش در سال جاری عنوان کرده است:جشنواره چند سال است که مسیر فرامرزی شدن را می‌پیماید و این سخن تازه‌ای نیست. حتی قبل از جشنوارۀ امسال شعر فجر، درنهمین جشنوارۀ ادبیات داستانی جلال آل‌احمد نیز افغانستان به شکلی ویژه وجود داشت. در واقع این اتفاق را باید مرهون دست‌اندرکاران جشنواره، باشیم که هم بخش ویژه‌ای برای افغانستان در جشنواره ایجاد کردند و هم با انتخاب یک غیرایرانی به دبیری علمی جشواره، کوشیدند که چهرۀ بین‌المللی جشنواره را بیشتر آشکار سازند.

کاظمی همچنین درباره علت انتخاب 15 اثر از کشور افغانستان به عنوان نامزد این جایزه نیز نوشته است:  این تفاوت بدین واسطه است که در اولین باری که افغانستان در بخش رقابتی حضور دارد، همه آثار شعری سال‌های قبل نیز شرکت داده شد، تا اثری از قلم نیفتد. در واقع با انتخاب پانزده نامزد، یک عقب‌افتادگی ده‌ساله جبران شده است و از سال بعد، فقط کتاب‌های همان سال در رقابت شرکت می‌کنند و البته تعداد نامزدها هم به همان نسبت کاهش می‌یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر