ماهان شبکه ایرانیان

ناخن جویدن چه مضراتی دارد و چگونه این عادت را متوقف کنیم؟

همه‌ی انسان‌ها، حداقل برای یک‌بار هم که شده ناخن خود را جویده‌اند

همه‌ی انسان‌ها، حداقل برای یک‌بار هم که شده ناخن خود را جویده‌اند. گاهی این امر ناخودآگاه بوده و فرد درحالی‌که سر یک کلاس کسل‌کننده نشسته است شروع به این کار می‌کند. گاهی فرد از روی استرس زیاد به این کار پناه می‌آورد. گاهی هم ترس ناشی از دیدن یک فیلم وحشتناک او را به‌طرف ناخن جویدن می‌کشاند. دلیل آن هر چه که باشد، ناپسند است. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا به بررسی کامل این عادت بپردازیم.

ناخن جویدن عادتی است که اغلب در کودکی آغاز می‌شود. مطالعات نشان داده است که 60 درصد از کودکان و 45 درصد از نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند. جویدن ناخن پس از 18 سالگی کمتر شایع است، اما این عادت می‌تواند به دوران بزرگسالی هم کشیده شود. بسیاری از کودکان و بزرگسالان از ناخن جویدن خود بی‌اطلاع هستند، زیرا این امر به یک عادت برای آن‌ها تبدیل شده است.

ناخن جویدن

مشکلات ناشی از ناخن جویدن، می‌تواند از مسائل خیلی ساده تا مشکلات خیلی حاد و پیچیده را در بربگیرد.

دلایل ناخن جویدن ما چیست؟

استرس و خستگی، دو دلیل اصلی ناخن جویدن در میان اغلب افراد هستند. این عادت معمولاً راهی برای رهایی از ناراحتی و یا مشغول کردن خود در زمانی است که فرد هیچ مشغله‌ی فکری ندارد. تنهایی و اضطراب دو عامل تحریک‌کننده‌ی احساسی دیگر هستند که به ناخن جویدن ختم می‌شوند. برخی از تحقیقات مسئله‌ی ژنتیک را نیز دخیل می‌دانند.

ناخن جویدن همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری روانی نظیر اختلال وسواس فکری باشد. برای مطالعه‌ی بیشتر به مطلب وسواس فکری و راه‌ های درمان آن مراجعه کنید. افرادی که برای چندین بار متوالی دستان خود را می‌شویند و یا قفل درب منزل را چک می‌کنند نیز ممکن است ناخن‌های خود را به‌عنوان بخشی از این رفتار روانی بجوند. بسیاری از کودکان که دارای این عادت هستند نیز ممکن است به اختلالات روانی نظیر اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)، اختلال نافرمانی مقابله‌ جویانه (ODD)، اختلال اضطراب جدایی و یا شب‌ادراری مبتلا باشند.

ناخن جویدن

ناخن جویدن مرتب که باعث زخم‌های جدی ناخن و پوست اطراف آن می‌شود، می‌تواند به‌عنوان نوعی از خودزنی و زخم کردن بدن تلقی شود.

مشکلات ناشی از ناخن جویدن مداوم

ناخن جویدن دارای دو نتیجه‌ی روحی و جسمی است. ناخن جویدن پیوسته می‌تواند انگشتان شما را قرمز و زخم کند. ناحیه‌ی پوست اطراف ناخن‌های شما ممکن است دچار خون‌ریزی شده و با عفونت همراه شود. باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند در حین ناخن جویدن از دستان شما به دهان و صورت منتقل شده و شما را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر کنند.

جویدن ناخن همچنین به دندان‌های شما آسیب رسانده و موجب ضعیف شدن و نامرتب شدن آن‌ها می‌شود.

ناخن جویدن

ظاهر زشت انگشتان جویده شده می‌تواند مایه‌ی شرمساری شما شده و حتی به استرس و نگرانی شما بیفزاید.

درمان عادت ناخن جویدن

بسیاری از کودکان درنهایت این عادت را کنار می‌گذارند؛ اما برای نوجوانان و بزرگسالانی که همچنان با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تکنیک‌هایی وجود دارد که موثر بوده است.

  • ناخن‌های خود را با لاک مخصوص ناخن جویدن بپوشانید. این لاک‌ها دارای طعم بدی بوده و شما را از این کار منصرف می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از لاک‌های رنگی دیگر هم برای ترک این عادت استفاده کنید. این روش برای کودکان شما هم کارگشا است.
  • ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید. درنتیجه شما ناخن کمتری برای این کار خواهید داشت.
  • به‌طور مرتب مانیکور انجام دهید. اگر برای جذاب و زیبا نگه داشتن ناخن‌های خود هزینه کنید، کمتر راغب به جویدن آن‌ها خواهید شد.
  • از یک روش جایگزین برای کاهش استرس کمک بگیرید. یوگا، مراقبه، نفس عمیق کشیدن و یا فشردن توپ‌های مخصوص استرس، به آرامش شما کمک می‌کند.
  • یک کش را به دور مچ دست خود بسته و درصورتی‌که خواستید ناخن خود را بجوید، کش را کشیده و رها کنید. با این کار به خود هشدار داده‌اید.
  • اگر تمامی این روش‌ها را امتحان کرده و به جواب نرسیده‌اید، دستکش به دست کنید و یا نوک انگشتان خود را با چسب‌های زخم بپوشانید. درنتیجه دیگر هیچ راهی برای دسترسی به آن‌ها نخواهید داشت.

لاک زدن ناخن

اگر ناخن جویدن شما همراه با استرس و نگرانی ادامه دارد، با دکتر و یا متخصص بیماری‌های روانی مشورت کنید. این عادت می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل روانی جدی‌تر نظیر وسواس فکری باشد. مشکلی که با مشاوره و یا دارو قابل‌ درمان بوده و شما را از شر این عادت بد خلاص می‌کند.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان